delfin Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg ramlet over denne, og tenkte med en gang at det umulig kan stemme, selv om mengden energi er enorm. Likevel; jeg poster det her, så kan folk få tenke litt på det frem til Trygve kommer med en forklaring Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg ramlet over denne, og tenkte med en gang at det umulig kan stemme, selv om mengden energi er enorm. Likevel; jeg poster det her, så kan folk få tenke litt på det frem til Trygve kommer med en forklaring Hver gang du legger til 10 dB ganger du energien med 10. Så hvis du økte lyden fra en høyttaler på 100W med 1000 dB ville du fått i størrelsesorden 10100 W. Til sammenligning er den totale energien sluppet ut av en supernova på størrelsesorden 1044 W, og det i løpet av lengre tid enn bare ett sekund. 1056 supernovaer på ett sekund er veldig mye og ville skapt noe uro. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Hvorfor skal disse stakkars svarte hullene stadig belemres med dette ryktet om å være slike forferdelige monstre? De er bare helt vanlige gravitasjonskilder som tilfeldigvis er litt ekstra kompakte. Jeg har i hvertfall aldri sett et svart hull ødelegge noen galakse. Lydinduserte svarte hull skal jeg innrømme at jeg aldri har reflektert over før, men kugelblitz har derimot dukket opp i lunsjdiskusjonene våre ved flere anledninger i det siste. Endret 2. mai 2016 av -trygve Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg ramlet over denne, og tenkte med en gang at det umulig kan stemme, selv om mengden energi er enorm. Likevel; jeg poster det her, så kan folk få tenke litt på det frem til Trygve kommer med en forklaring Hver gang du legger til 10 dB ganger du energien med 10. Så hvis du økte lyden fra en høyttaler på 100W med 1000 dB ville du fått i størrelsesorden 10100 W. Til sammenligning er den totale energien sluppet ut av en supernova på størrelsesorden 1044 W, og det i løpet av lengre tid enn bare ett sekund. 1056 supernovaer på ett sekund er veldig mye og ville skapt noe uro. Joule mente du? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg ramlet over denne, og tenkte med en gang at det umulig kan stemme, selv om mengden energi er enorm. Likevel; jeg poster det her, så kan folk få tenke litt på det frem til Trygve kommer med en forklaring Jeg har regnet litt på dette basert på Wikipedias artikkel om Sound Power: 120 dB = 1 W 130 dB = 10 W 140 dB = 100 W 150 dB = 1000 W osv. 1100 dB = 10^97 W For å gjøre dette tallet om til masse trengs tid. Vi nøyer oss med 1 sekund for å gjøre ting enkelt: 10^97 W * 1 s = 10^97 Joule E = mc^2 --> m = e/c^2 m = 10^97/300000000^2 = 1.1^80 kg Antall antatt elementærpartikler i det observerbare universet er antatt å være i størrelsesorden 1^80-ish. Ettersom elementærpartikler veier mindre enn ett kilo [citation needed], vil trolig noe gå i stykker om det plutselig manifesterer seg et slik lydtrykk. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) (I sammenhengen hangarskip og oljeplattformer og den nylige helikoperulykken.) Hvor lang rullebane trengs for å øke til en hastighet på 70 km/t innenfor akseptabel aksellerasjon for passasjerer? (For fly.) Endret 2. mai 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (I sammenhengen hangarskip og oljeplattformer og den nylige helikoperulykken.) Hvor lang rullebane trengs for å øke til en hastighet på 70 km/t innenfor akseptabel aksellerasjon for passasjerer? (For fly.) Hva er akseptabelt da? 3-4G tåler jo de fleste voksne mennesker, spesielt om de er ved ok helse som man må være for å jobbe offshore. Isåfall trenger man ca 6 meter for å komme opp til 70. AtW Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Hva er akseptabelt da?Det er det jeg lurer på. 3-4 G hørtes litt i meste laget ut til hverdagstransport. Det bør helst ikke være direkte ubehagelig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Hva er akseptabelt da?Det er det jeg lurer på. 3-4 G hørtes litt i meste laget ut til hverdagstransport. Det bør helst ikke være direkte ubehagelig. 3-4 G er jo litt ubehagelig, men ikke verre enn berg og dalbaner som eksisterer og folk kjører frivillig. Spørs vel hvor viktig det er å få opp farten raskt. (mulig jeg overdriver litt, men rett i underkant av 3G har jeg ihvertfall prøvd) AtW Endret 2. mai 2016 av ATWindsor Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Wiki har en artig liten liste over hendelser og hvor mange G hendelsen gir. https://en.wikipedia.org/wiki/Orders_of_magnitude_(acceleration) 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Null stress med 3-4 G ja.... Gleder meg til eg skal på jobb da! Er nok mer aktuelt med båt da. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (I sammenhengen hangarskip og oljeplattformer og den nylige helikoperulykken.) Hvor lang rullebane trengs for å øke til en hastighet på 70 km/t innenfor akseptabel aksellerasjon for passasjerer? (For fly.) Avhenger av vinden. I teorien kan et fly lette selv om bakkehastigheten er 0. Det krever derimot høy vindhastighet. Derfor måler man hastighet som "luft over vingene" fremfor bakkehastighet, som i praksis er relativt irrelevant. Hangarskip kan eksempelvis kjøre mot vinden slik at flyene trenger kortere rullebane. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg er klar over dette, men man må jo ta hensyn til at det kan være vindstille. Dessuten er det ikke klar bane i 360 grader fra h-plattformen. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg ramlet over denne, og tenkte med en gang at det umulig kan stemme, selv om mengden energi er enorm. Likevel; jeg poster det her, så kan folk få tenke litt på det frem til Trygve kommer med en forklaring Hver gang du legger til 10 dB ganger du energien med 10. Så hvis du økte lyden fra en høyttaler på 100W med 1000 dB ville du fått i størrelsesorden 10100 W. Til sammenligning er den totale energien sluppet ut av en supernova på størrelsesorden 1044 W, og det i løpet av lengre tid enn bare ett sekund. 1056 supernovaer på ett sekund er veldig mye og ville skapt noe uro. Joule mente du? Lydeffekt har enhet watt. Energien fra hele prosessen til en supernova har enhet joule. La oss for enkelhets skyld anta at lyden varer i størrelsesorden ett sekund. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg har regnet litt på dette basert på Wikipedias artikkel om Sound Power: 120 dB = 1 W 130 dB = 10 W 140 dB = 100 W 150 dB = 1000 W osv. 1100 dB = 10^97 W For å gjøre dette tallet om til masse trengs tid. Vi nøyer oss med 1 sekund for å gjøre ting enkelt: 10^97 W * 1 s = 10^97 Joule E = mc^2 --> m = e/c^2 m = 10^97/300000000^2 = 1.1^80 kg Antall antatt elementærpartikler i det observerbare universet er antatt å være i størrelsesorden 1^80-ish. Ettersom elementærpartikler veier mindre enn ett kilo [citation needed], vil trolig noe gå i stykker om det plutselig manifesterer seg et slik lydtrykk. Selve regnestykket og energien er ikke problemet, det er helt vanvittig mye energi. Spørsmålet er mer om det er nok til å bryte ned de sterke kreftene og lage en saus av kjernepartikler.. Jeg har ikke lest de andre svarene, og har ikke tid, men "at noe trolig vil gå i stykker" kan jeg være enig i Lenke til kommentar
delfin Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg ramlet over denne, og tenkte med en gang at det umulig kan stemme, selv om mengden energi er enorm. Likevel; jeg poster det her, så kan folk få tenke litt på det frem til Trygve kommer med en forklaring Hver gang du legger til 10 dB ganger du energien med 10. Så hvis du økte lyden fra en høyttaler på 100W med 1000 dB ville du fått i størrelsesorden 10100 W. Til sammenligning er den totale energien sluppet ut av en supernova på størrelsesorden 1044 W, og det i løpet av lengre tid enn bare ett sekund. 1056 supernovaer på ett sekund er veldig mye og ville skapt noe uro. "noe uro" er liksom ikke svaret på spørsmålet Jeg kan å regne med desibel, men spørsmålet er om det vil bli et svart hull, eller "noe uro" At det blir det siste er jeg ikke i tvil om... Lenke til kommentar
delfin Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Hvorfor skal disse stakkars svarte hullene stadig belemres med dette ryktet om å være slike forferdelige monstre? De er bare helt vanlige gravitasjonskilder som tilfeldigvis er litt ekstra kompakte. Jeg har i hvertfall aldri sett et svart hull ødelegge noen galakse. Lydinduserte svarte hull skal jeg innrømme at jeg aldri har reflektert over før, men kugelblitz har derimot dukket opp i lunsjdiskusjonene våre ved flere anledninger i det siste. Akkurat den påstanden om at det skal sluke universet er én ting; men kan det bli et sort hull av det? Jeg kan ikke skjønne annet enn at hvis energien kommer som liggende bølger, så vil veldig mye av det gå tapt (og ikke oppføre seg som f.eks. en supersonisk eksplosjon). Det står ikke oppgitt noen frekvens her, og det er vel kanskje også relevant? For det med sort hull altså... Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) liksom ikke svaret på spørsmålet Jeg kan å regne med desibel, men spørsmålet er om det vil bli et svart hull, eller "noe uro" At det blir det siste er jeg ikke i tvil om... Supernovaer er typisk opphavet til sorte hull. Her snakker vi om energien til noe i størrelsesorden 1044 supernovaer. 100000000000000000000000000000000000000000000 supernovaer. Hvis all den energien går med i det sorte hullet vil det tilfeldigvis bli på like mange lysår. Usaklig mye større enn det synlige universet. Endret 2. mai 2016 av Han Far Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg ramlet over denne, og tenkte med en gang at det umulig kan stemme, selv om mengden energi er enorm. Likevel; jeg poster det her, så kan folk få tenke litt på det frem til Trygve kommer med en forklaring Hver gang du legger til 10 dB ganger du energien med 10. Så hvis du økte lyden fra en høyttaler på 100W med 1000 dB ville du fått i størrelsesorden 10100 W. Til sammenligning er den totale energien sluppet ut av en supernova på størrelsesorden 1044 W, og det i løpet av lengre tid enn bare ett sekund. 1056 supernovaer på ett sekund er veldig mye og ville skapt noe uro. Joule mente du? Lydeffekt har enhet watt. Energien fra hele prosessen til en supernova har enhet joule. La oss for enkelhets skyld anta at lyden varer i størrelsesorden ett sekund. Jeg mente bare å pirke på "Til sammenligning er den totale energien sluppet ut av en supernova på størrelsesorden 1044 W," Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Hvordan resirkuleres frysebokser og brannslokningsapparater med ozonskadelig gass? Klarer de å samle opp gassen før de knuser fryseboksen? Oppbevares den i all evighet, slik som atomavfall, eller kan den destrueres med f.eks. høy temperatur eller kjemisk reaksjon? Eller blir bare ozonfiendtlig gass sluppet ut i atmosfæren ved resirkulering? Jeg vet nye produkter produseres med andre gasser, men jeg lurer på hvordan de gamle blir destruert. Endret 2. mai 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå