Emancipate Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Disse andre eksemplene har jo reelle grunner til å være runde, og få direkte fordeler av å være flate. Unødvendig å trekke inn. Pillebokser som er flate har en kjempefordel i forhold til postsending. Jeg mottar bokser i en større pappboks som jeg må på postkontoret å hente. Flate bokser kunne blitt sendt billigere og fått plass direkte i postkassen. At det er vanskelig å sette merkelapper på flate bokser tror jeg ikke noe på. 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Maskineriet som lager pilleboksene ville også blitt mer komplisert om de ikke kunne rulle. For eksempel etikettmaskinen og pakkemaskinen. Hold deg fast og la meg presentere et revolusjonerende produkt! Firkantet eske, pakket av maskiner, med godt lokk, samt en etikett som ikke er rullet på! De har klart det selv hvor komplisert det er! 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Ingen har påstått noe i nærheten av at det er ekstremt vanskelig. AtW 6 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Nei, ikke en gang jeg har påstått det, kun du ATW. Er det definisjonen på en stråmann? Han skrev mer komplisert, jeg skrev uavhengig av hvor komplisert det er så har vi teknologien, vi lever ikke lenger i en tid der plast er en nyhet som erstatter glass. Vi har teknologien som masseproduserer bokser i ulike størrelser. Jeg er helt enig i at dette var et problem når plast begynte å erstatte glass, men nå i dag som er tiden der problemstillingen ble tatt opp er det ikke komplisert. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Hehe, det er fult mulig som AtW sier, det krever bare litt mer materiale for samme styrke og volum og et antagelig dyrere produksjonsmaskineri. Kanskje det koster produsenten en krone ekstra og de ikke ser noen rasjonelle grunner for å velge den dyrere emballasjen? Jeg forstår problemstillingen til Emancipate bedre nå. Pillebrett virker som et mer logisk format å sende i posten. Jeg regner med det koker ned til at produsenten kun tilbyr pillene i boks, sikkert fordi de anser det som samme vare uansett emballasje og at det er dyrere å ha to emballeringslinjer. For dem. Det er forsåvidt toppen av isberget av ulemper med å tenke isolert. Kanskje det ville vært mer rasjonelt for den totale verdikjeden å bruke to emballeringslinjer? Følgekostander som for eksempel porto og kjøring er sikkert langt dyrere enn den krona det koster ekstra å ha to emballeringslinjer. Om pillene koster 1 krone ekstra og du sparer 20 kroner i følgekostnader på det så blir det i sum mye billigere enn om produsenten tenker isolert. Man kan jo si det er synd at verden er bygget opp av individualisme og at mer helhetstankegang hadde vært en fordel, men da får du nok liberalistene på nakken. Endret 29. april 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Nei, ikke en gang jeg har påstått det, kun du ATW. Er det definisjonen på en stråmann? Han skrev mer komplisert, jeg skrev uavhengig av hvor komplisert det er så har vi teknologien, vi lever ikke lenger i en tid der plast er en nyhet som erstatter glass. Vi har teknologien som masseproduserer bokser i ulike størrelser. Jeg er helt enig i at dette var et problem når plast begynte å erstatte glass, men nå i dag som er tiden der problemstillingen ble tatt opp er det ikke komplisert. Du framstiller det på den måten, Simen1 har ikke engang sagt at det er komplisert. Det er en ufin måte å argumentere på, du overdriver hva Simen1 sier, og gjør narr av det. "Mer komplisert" betyr "mer komplisert" lett er "mer komplisert" enn "veldig lett" feks. AtW 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Hehe, det er fult mulig som AtW sier, det krever bare litt mer materiale for samme styrke og volum og et antagelig dyrere produksjonsmaskineri. Jeg forstår problemstillingen til Emancipate bedre nå. Pillebrett virker som et mer logisk format å sende i posten. Jeg regner med det koker ned til at produsenten kun tilbyr pillene i boks, sikkert fordi de anser det som samme vare uansett emballasje og at det er dyrere å ha to emballeringslinjer. For dem. Det er forsåvidt toppen av isberget av ulemper med å tenke kun på sin egen bedrift. Kanskje det ville vært mer rasjonelt å bruke to emballeringslinjer om alle følgekostnader for involverte parter hadde blitt tatt med og de hadde priset pillepakken en krone dyrere på grunn av to emballeringslinjer. Men det blir bare teoretisk spekulasjon. Jeg tipper at endel av det også er "placebo", folk tenker at piller skal være i runde bokser. Da lager man det i runde bokser, høres kanskje trivielt ut, men ting som form, farge og størrelse på piller har vesentlig innvirkning på effekt, jeg tipper også embalasje er påvirket av sånt. AtW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Tic-tac er et kommersielt godteri. For å klare å selge dette produktet, har produsenten valgt å benytte mesteparten av budsjettet på å utvikle kul emballasje. Sikkert billigere enn å forbedre smaken. Fisherman's friend har prioritert helt annerledes. De har et godt produkt, innpakket i en papirpose som ser fullstendig uapetittelig ut etter en dag i lomma. Begge deler selger bra, men av ulik grunn. FRISK har både god smak og kul emballasje. Medisinprodusenten unngår emballasje som koster mye å utvikle. Kunden vil uansett kjøpe medisinen om han er syk. Det er legen som skriver resept. Innpakningen er irrelevant. Tic-tac-boksen er dessuten ikke stort større enn en lighter. Medisinske tabletter et betydelig større, og derfor er boksen større. Endret 29. april 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Det er forskjell på størrelse på tabletter. Noen er veldig små, andre større. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Anngående sprittusj. Er "sharpie" tusj som de er så glad i i USA egentlig bare vanelig sprittusj, eller har de et mer spesiellt blekk?Sharpie er et eget merke med div tipper og slikt, men lurer på om det også er et tilfelle hvor merkenavn er blitt synonymt for alle typer lignende.Ja. Men her f.eks skriver de at sharpie tusj kan skrive like godt på rust og oljete metallplater.http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=12853 Men er dette noe som er spesiellt for blekket i dette merket, eller bruker de samme type blekk som alle andre typer sprittusj? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Medisinprodusenten unngår emballasje som koster mye å utvikle. Kunden vil uansett kjøpe medisinen om han er syk. Det er legen som skriver resept. Innpakningen er irrelevant. Det finnes medisin man kan kjøpe uten resept, og farge/design på emballasje og selve tablettene har faktisk en psykologisk virkning på pasienten - resept eller ei. Smertestillende tabletter er stort sett blå, grønn eller lilla - fordi det er vist at fargen er med på å forsterke effekten. Samtidig er selve tabletten viktig. En kapsel er mer effektiv enn vanlige tabletter. (Kilde: Ben Goldacre's Bad Science, side 68/69) Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 [...]Medisinprodusenten unngår emballasje som koster mye å utvikle[...] Medisinprodusentene holder seg langt unna alle endringer i produktet de kan unngå... Har du bare bladd litt i hva som kreves av dokumentasjon, godkjenninger og kostnader for selv den minste ting (som å endre blekk i pennene de bruker til å signere analyseresultater på laboratoriet..) innen pharma sier det du ser der det meste Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Skal det mer til for busser og andre tunge kjøretøy å få vannplaning? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 Større vekt gir mindre sannsynlighet for vannplaning. http://www.nnywellness.com/ZVmBe3AG/ Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. april 2016 Rapporter Del Skrevet 29. april 2016 For å være helt korrekt, så er det vel marktrykket, altså vekt pr cm2 dekkflate, som er relevant, ikke vekten isolert sett. (herregud, for en håpløs auto-oversettelse til norsk den linken i forrige innlegg var...) Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 30. april 2016 Rapporter Del Skrevet 30. april 2016 Mr. "smart" (jeg) ville gjøre det enklere å fylle på en luftfukter med vann. A.k.a denne. Vanligvis må en ta av hele tanken, snu denne opp ned og ta den under vasken for å fylle den opp. To ganger hver dag. Ville forenkle dette systemet med at jeg fyller på tanken der den er, ovenifra. Borret derfor et lite hull øverst som etterhvert skulle utvides. Men når hullet ble borret så begynte tanken å renne ut vann fra bunn. Hvorfor skjedde det? Kan legge til to bilder mellom tankbunn og luftfukter. http://imgur.com/a/2U2Hj Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2016 Rapporter Del Skrevet 30. april 2016 Har du vært borti selvvanningsprinsippet for blomsterpotter? Der man setter en flaske full av vann på hodet ned i jorda? Vannet slutter å renne ut når jorda blir våt. Når jorda tørker opp trekkes det luft inn i flaska så det renner ut en klunk som fukter jorda og stopper utrenningen igjen. Prinsippet bygger på at det er undertrykk i den tette flaska og at luft bare kan komme inn via den nedre åpningen når det tørker ut der. Lufttørkeren ser ut til å bygge på det samme prinsippet. Borer du hull i toppen kommer lufta inn feil vei og utrenningen stoppes ikke. De benytter nok dette prinsippet av samme grunn som potter til planter, at det ikke skal komme for mye vann på en gang. Det skal bare komme en ny klunk når forrige ladning har tørket ut. Det første du bør gjøre er å tette hullet grundig. En stiv plastbit og godt med superlim bør duge. Videre, hvis du vil forenkle etterfyllingen kan du finne en ny og større flaske som erstatter den gamle. For eksempel få tak i en sånn kjempeflaske for vannautomater og sette der i stedet for. Øker du volumet med 14 ganger bør det holde en ukes tid mellom hver fylling (om du nå fyller to ganger om dagen). Bare pass på at ikke flaska eller fukteren velter for det blir nok ganske topptungt.. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 30. april 2016 Rapporter Del Skrevet 30. april 2016 Takk Simen, god forklaring og sammenligning med selvvanningspotte! Kunne ikke forstå annet enn at det hadde med trykk og gjøre, så da fikk jeg det bekreftet Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 30. april 2016 Rapporter Del Skrevet 30. april 2016 (endret) Hehe, det er fult mulig som AtW sier, det krever bare litt mer materiale for samme styrke og volum og et antagelig dyrere produksjonsmaskineri. Kanskje det koster produsenten en krone ekstra og de ikke ser noen rasjonelle grunner for å velge den dyrere emballasjen? Jeg forstår problemstillingen til Emancipate bedre nå. Pillebrett virker som et mer logisk format å sende i posten. Jeg regner med det koker ned til at produsenten kun tilbyr pillene i boks, sikkert fordi de anser det som samme vare uansett emballasje og at det er dyrere å ha to emballeringslinjer. For dem. Det er forsåvidt toppen av isberget av ulemper med å tenke isolert. Kanskje det ville vært mer rasjonelt for den totale verdikjeden å bruke to emballeringslinjer? Følgekostander som for eksempel porto og kjøring er sikkert langt dyrere enn den krona det koster ekstra å ha to emballeringslinjer. Om pillene koster 1 krone ekstra og du sparer 20 kroner i følgekostnader på det så blir det i sum mye billigere enn om produsenten tenker isolert. Man kan jo si det er synd at verden er bygget opp av individualisme og at mer helhetstankegang hadde vært en fordel, men da får du nok liberalistene på nakken. Det kan jo tenkes at du ... tar feil? For det første finnes det utallige eksempler på medisiner som fåes i både boks og brett, altså er det ingenting som stopper flere emballasjemetoder der produsenten finner deg gunstig. 20 kr vs 1 kr er jo bare et tall du har funnet på, tross alt. Porto og frakt er direkte kostnader, det er absolutt ingen grunn til å anta at dette ikke tas hensyn til. Endret 30. april 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. april 2016 Rapporter Del Skrevet 30. april 2016 For ikke å snakke om tidskostnaden på sykehjem når de skal presse ut én og én pille av brettet. Når man ser på ting i samfunnsperspektiv så er det mye som er galt innrettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå