Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

For de som er stødige i juss: Kan ikke den rumenske fembarnsfamilien oppheve taushetsplikten overfor barnevernet eller kommer dette i konflikt med hensynet til barnets beste eller noe slikt?

Foreldrene kan oppheve taushetsplikten for seg selv, men ikke nødvendigvis for barna. Barnevernet har heller ikke plikt til å kommentere saken i media - bortfall av taushetsplikt er ikke det samme som at man får uttalelsesplikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må være en algoritme der det ikke er så nøye med hvor tilfeldig det er. Hvis det er mer nøye så finnes det flere måter å gi god tilfeldighet i tallene. Noen av de mest brukte metodene for å øke tilsynelatende tilfeldighet er:

- Bruke input fra musepekeren

- Bruke input fra temperatursensorer i PCen

- Bruke input fra klokka

- Bruke input fra en stor tabell over psaudo-randome tall

- Bruke input fra mac-nr og andre komponent-serienr

- Bruke input fra eksterne kilder (nettet etc) Det kan for eksempel være morgendagens vindvarsel for Kualalumpur multiplisert med nedbørsvarslet for Bangladesh multiplisert med de ti første sifrene som brukes på forsiden til cnn.com

Slike faktorer brukes gjerne i kombinasjon for å oppnå veldig god tilfeldighet. Det er riktig at man ved samme input vil få samme resultat, men sannsynligheten for at mange av disse faktorene er helt like, inkludert den psaudo-randomme tabellen som kanskje starter på nytt hver 106 gang, er forsvinnende liten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Hvordan kan man bevise at en avstand er uendelig, slik som enkelte mener at universet er ? Joda, det er garantert veldig langt/stort, men ut ifra min egen personlige tolkning er det større sannsynlighet for at det faktisk er ytterpunkter. 

En uendelig avstand kan jo uansett ikke måles  :xmas:

Lenke til kommentar

I barne-tv serien Brødrene Dahl og Spektralsteinene sa de "En uendelighet av stjerner og planeter", men det er nå barne-tv, ikke vitenskap. Både den gangen serien ble laget og nå er det veldig få vitenskapsfolk som faktisk tror universet er uendelig. Når det sies uendelig i astronomisk sammenheng så er det som regel en barnevennlig måte å si veldig stort på. Bare den observerbare delen av universet er antatt å ha en diameter på over 93 milliarder lysår. Da er ikke den ikke-observerbare delen regnet med.

Her er et lite PS om misforståelser om universets størrelse.

Lenke til kommentar

Det må være en algoritme der det ikke er så nøye med hvor tilfeldig det er. Hvis det er mer nøye så finnes det flere måter å gi god tilfeldighet i tallene. Noen av de mest brukte metodene for å øke tilsynelatende tilfeldighet er:

- Bruke input fra musepekeren

- Bruke input fra temperatursensorer i PCen

- Bruke input fra klokka

- Bruke input fra en stor tabell over psaudo-randome tall

- Bruke input fra mac-nr og andre komponent-serienr

- Bruke input fra eksterne kilder (nettet etc) Det kan for eksempel være morgendagens vindvarsel for Kualalumpur multiplisert med nedbørsvarslet for Bangladesh multiplisert med de ti første sifrene som brukes på forsiden til cnn.com

Slike faktorer brukes gjerne i kombinasjon for å oppnå veldig god tilfeldighet. Det er riktig at man ved samme input vil få samme resultat, men sannsynligheten for at mange av disse faktorene er helt like, inkludert den psaudo-randomme tabellen som kanskje starter på nytt hver 106 gang, er forsvinnende liten.

Du må ha misforstått. Alle disse over brukes normalt bare som "seed"-verdier, altså det tallet man putter inn (som jeg beskrev over) i formelen. Det typiske å bruke når man ikke trenger noe spesiell sikkerhet er klokka. Putter man imidlertid inn samme klokkeslett, får man ut samme "tilfeldige" serie med verdier.

Å bruke mac-adressen må være noe av det dummeste jeg har hørt. Da får man samme "tilfeldige" verdier hver gang programmet kjøres, helt til man bytter nettverkskort... mac-adresser har heller ikke godt distribuerte siffer.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Men er tomrom univers? Et sted det aldri har passert en eneste partikkel eller foton kan hverken sees, måles eller på noe vis "være" noe. Definisjonen på universets ytterkant er hvor langt ut noe (hva som helst) fra big bang kan ha rukket. Det går helt klart an å kritisere en sånn definisjon, men jeg ser ikke at det kan spille noen rolle for hverken kunnskapen om universet eller framtiden til universet. Hva skulle vært utenfor definisjonen? Kanskje en vegg langt langt der ute en plass?

Men hva er tomrom egentlig? Hva om big bang skapte tomrommet også og skyver det foran seg sammen med de lengstrekkende fotonene? Det kan godt tenkes at det ikke eksisterer noe tomrom utenfor. Og hvilken prinsipiell forskjell utgjør det om det ikke finnes tomrom utenfor?

Lenke til kommentar
Men er tomrom univers?

Ja, sånn ser jeg det.

For å utdype RNG-forklaringen (nå som jeg har brillene på), så fungerer en slik formel ved at man putter inn et tall a, og får ut et tall b. For hver verdi for a finnes det eksakt én verdi for b, hverken mer eller mindre. For å få en rekke tilfeldige tall putter man derfor tallet b fra første gang inn som a neste gang.

Dette må selvsagt starte med at man henter en tilfeldig a fra et sted. Man kan ikke bare velge at a er f.eks. 12345 hver gang man starter programmet, for da får man samme tilfeldige tallrekke hver gang (noen ganger ønsker man det, men som regel ikke). Den første verdien for a kalles et "seed" (frø).

Her splitter det seg ut i to bruksområder. For spill tar man bare klokka i millisekunder og bruker som seed idet spiller starter.

For kryptografisk tilfeldighet må man være mye mer nøyaktig når man velger ut seed, og bruker flere forskjellige parametere for å lage et mest mulig unikt seed.

For optimal kryptografisk nøyaktighet velger man nytt seed hver gang (man putter altså aldri b inn som a i neste kall av RNG-funksjonen).

Det som kjennetegner en god RNG-funksjon er at en rekke som starter med en gitt a har lengst mulig lengde før den spytter ut en b som er lik den første a, eller en tidligere b (eller a) i samme rekke. Ellers vil man bare få et lite utvalg nummer som går i ring (ettersom hver verdi for a kun har én verdi for b). I tillegg må b har god spredning (ellers kunne man bare hatt funksjonen b = a + 1, som ville vært optimal ift det første kriteriet).

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Begrepet "evighetsmaskin" er noe jeg også syntes er interessant, og som jeg også har tenkt en del over. Mange har prøvd å konstruere ulike "dingser" som skal utføre en oppgave så lenge som mulig. Personlig vil jeg jo hevde at vi faktisk har en evighetsmaskin idag, nettopp den jeg sitter å skriver med her og nå, en datamaskin. Hvis jeg hadde laget et simpelt program, og bedt maskinen bare starte å skrive 010101010101010101010101 etter hverandre og ikke gitt den noen andre inputs, så ville den jo bare fortsatt. På et tidspunkt så ville jo desverre maskinvaren tatt kvelden, og operasjonen blitt stanset, MEN intensjonen bak er jo det viktige, altså at den ville fortsatt til evig tid fordi den hadde blitt fortalt å gjøre det. 

Jeg vet og skjønner at dette ikke vil blitt godkjent, men for min egen del syntes jeg det er ganske interessant :)

Endret av Bruker-68389
Lenke til kommentar

Begrepet "evighetsmaskin" er noe jeg også syntes er interessant, og som jeg også har tenkt en del over. Mange har prøvd å konstruere ulike "dingser" som skal utføre en oppgave så lenge som mulig. Personlig vil jeg jo hevde at vi faktisk har en evighetsmaskin idag, nettopp den jeg sitter å skriver med her og nå, en datamaskin. Hvis jeg hadde laget et simpelt program, og bedt maskinen bare starte å skrive 010101010101010101010101 etter hverandre og ikke gitt den noen andre inputs, så ville den jo bare fortsatt. På et tidspunkt så ville jo desverre maskinvaren tatt kvelden, og operasjonen blitt stanset, MEN intensjonen bak er jo det viktige, altså at den ville fortsatt til evig tid fordi den hadde blitt fortalt å gjøre det. 

Jeg vet og skjønner at dette ikke vil blitt godkjent, men for min egen del syntes jeg det er ganske interessant :)

Her tilfører du energi i form av elektrisitet, for at PCen skal fungere. Du har vel allerede syndet mot prinsippet her. Om ikke på flere punkter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...