Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mulig å være kjappere enn sin egen skygge? F.eks hvis du bryter over lysets hastighet, vil du jo komme fram før skyggen?

Problemet er at det er umulig å bevege seg fortere enn lyset :) Men som en annen sier, å ha veldig stor avstand kan hjelpe (men da blir problemet å se skyggen)...

Men du beveger jo deg ikke fortere enn lyset. Skyggen henger alltid litegrann etter.

Enda et spørsmål. Hvis jeg er rett ute i uiverset, og lyser med en meeeget kraftik laser på et tenkt speil som var sånn ca. 10 lyssekund vekke, ville jeg kunne selv merket at lyset brukte tid (20 sekunder) på å komme frem og komme tilbake?

Det hadde i hvertfall vært stilig :cool:

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Enda et spørsmål. Hvis jeg er rett ute i uiverset, og lyser med en meeeget kraftik laser på et tenkt speil som var sånn ca. 10 lyssekund vekke, ville jeg kunne selv merket at lyset brukte tid (20 sekunder) på å komme frem og komme tilbake?

Ja, det ville du. Lyset fra sola bruker i overkant av 8 minutt på å nå Jorden forresten. Så hvis sola plutselig skulle finne på å slukne (ikke at det kommer til å skje :p ) så ville det tatt 8 minutt før vi fant ut av det.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker en bil med automat girkasse mer drifstoff, har tregere akselerasjon og toppfart enn en lik bil med manuell girkasse?

Simpelthen fordi ei automatkasse ikke greier å gire like "smart" som du gjør med manual :)

Automatkassa merker ingen forskjell på om du kjører i oppover eller nedoverbakke feks

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker en bil med automat girkasse mer drifstoff, har tregere akselerasjon og toppfart enn en lik bil med manuell girkasse?

Simpelthen fordi ei automatkasse ikke greier å gire like "smart" som du gjør med manual :)

Automatkassa merker ingen forskjell på om du kjører i oppover eller nedoverbakke feks

Den girer jo ned i oppoverbakke når den merker at belastningen blir for stor for det giret og klare, og det svarer heller ikke på hvorfor en automat er tregere. Sefølgelig er en automatkasse tregere på banekjøring, men tenker bare på akselerasjon og toppfart.

Lenke til kommentar

Når du kommer til en bakke så girer du somregel ned så du har litt turtall, så du ikke trenger å ha full gass hele bakken, dette går ikke med automat da den girer opp om du slakker av litt, og girer ned bare hvis du tråkker på

Det er en av grunnene til at forbruket er høyere ihvertfall

Det er (somregel) tregere akslerasjon med automat pga at de er høyere gira, samt at de girer for tidlig med tanke på full utnyttelse av motoren

Detta kan sikkert variere fra bil til bil, men det er ihvertfall sånn jeg har opplevd det ;)

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet noe detaljer:

Det kommer (blant annet) av at det vil være tap i en automatisk girkasse. Ikke helt sikker på hvordan de fungerer, men man får i alle fall ikke like direkte kontakten mellom motor og hjul som man får i en bil med manuell kasse.

Lenke til kommentar
Snedig og snedig, men here goes:

Hvor mange penger starter man med i monopol? Har mista bruksanvisninga, og det står ikke på eksen :p

Trenger bare hele summen av det man starter med, men om det er noen som vil ramse opp hvor mye det er i de forskjellige sedlene er det også fint!

Asap

Har en følelse av at det er 30 000, men lenge siden sist jeg spilte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...