Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

 

 

 

Akkurat som å kjøpe en steindyr bil vs en billig Prius. Du skal jo bare fra A til B...

Lite sammenlignbart, en dyr bil har som regel bedre kjøreegenskaper, en dyr mekanisk klokke er dårlig som en tidtaker. AtW

 

En mekanisk klokke har sine fordeler i det at man slipper å bytte batteri.

 

 

Begge klokketyper kan designes med batteribasert drift eller en ikke-batteribasert energikide. I sistnevnte tilfelle varer quartzur lengre på samme mengde tilført energi.

 

AtW

 

Mye man kan. Noe annet hva som er kommersielt tilgjengelig.

Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/Three-two_pull_down

 

The NTSC field refresh frequency in the black-and-white system originally exactly matched the nominal 60 Hz frequency of alternating current power used in the United States. Matching the field refresh rate to the power source avoided intermodulation (also called beating), which produces rolling bars on the screen. When color was added to the system, the refresh frequency was shifted slightly downward to 59.94 Hz to eliminate stationary dot patterns in the difference frequency between the sound and color carriers, as explained below in "Color encoding". Synchronization of the refresh rate to the power incidentally helped kinescope cameras record early live television broadcasts, as it was very simple to synchronize a film camera to capture one frame of video on each film frame by using the alternating current frequency to set the speed of the synchronous AC motor-drive camera. By the time the frame rate changed to 29.97 Hz for color, it was nearly as easy to trigger the camera shutter from the video signal itself.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/NTSC

Lenke til kommentar

Neste spørsmål: Hva er grunnen til at man fortsatt gidder å bruke CRT-TV optimaliserte oppdateringsfrekvenser for det amerikanske strømnettet, lenge etter at både kameraer, lagringsmedier, sendinger og skjermer har blitt digitaliserte? Burde ikke det være et produsentvalg på linje med oppløsning, fargepalett, antall audiokanaler osv?

Lenke til kommentar

Burde ikke det være et produsentvalg på linje med oppløsning, fargepalett, antall audiokanaler osv?

Det er det, så vidt jeg vet. Med forbehold om at enkelte medieformer (Dvd, blueray) kanskje ikke støtter det. Men digitale videofiler lager du i hvilken frame rate du vil. Men hvis materialet kommer i den og den frameraten så "må" man bruke den på videofila òg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakoverkompabilitet, eksisterende produksjonsutstyr og workflows. industristandarder som er trege til å endre seg.

 

Så og si alle produksjoner som er drama basert filmer i 24p hz. Live/reality/studio programmer er filmet i alle mulige formater og mixer. Mange er også mikset i sendingen, med top gear som f.eks hadde 25p hz på filmene sine, og 50i i studio.

 

Det er først ganske nylig at LCD/Plasma tv'er støttet å vise noe annet enn 60hz.

Og da måtte alle signaler inn til det deles opp så det passet inn. Enten i tv'en sin signalprosessering eller hos tv stasjonen.

 

Nyere digitale produksjoner (youtube f.eks) kjører gjerne 60p hz eller 30p hz. Hovedproblemet med videostandarder i dag er altfor lav fargeoppløsning (8bit) og subsampling av hele fargekanalen i 4:2:0 (eller 4:2:2). Som gjør at man får banding og svært begrenset fargerom. Men dette har vel blitt oppdatert i sammenheng med UHD blu-ray's som jeg tror er blitt 10bit.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at 8 bit er for lite farger. Chroma subsampling, derimot, driver meg fra vettet. Det er ikke mer enn et par dager siden jeg skrev om det i "ting som irriterer så grenseløst"-tråden. Legg på litt for kraftig komprimering, så ser fargene blasse og utvasket ut.

 

Klart mer er bedre, men det egentlige problemet er per i dag, i tilfeller som Netflix, Youtube og TV2 Sumo, at for mye av fargeinformasjonen kastes bort i komprimeringen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Akkurat som å kjøpe en steindyr bil vs en billig Prius. Du skal jo bare fra A til B...

Lite sammenlignbart, en dyr bil har som regel bedre kjøreegenskaper, en dyr mekanisk klokke er dårlig som en tidtaker. AtW

En mekanisk klokke har sine fordeler i det at man slipper å bytte batteri.

Begge klokketyper kan designes med batteribasert drift eller en ikke-batteribasert energikide. I sistnevnte tilfelle varer quartzur lengre på samme mengde tilført energi.

 

AtW

Mye man kan. Noe annet hva som er kommersielt tilgjengelig.

Det er sant. Det er tonnevis av quartz-ur som ikke trenger batteribytte tilgjengelig. AtW

Lenke til kommentar

2-3 antar jeg så vidt merkes om man er våken og oppmerksom på et stille sted. Edit: Wikipedia skriver dette om merkbarheten av styrke 2,0 - 2,9: Felt slightly by some people. No damage to buildings.

 

Jeg sover normalt ganske lett når det nærmer seg morgen og jeg våknet ikke av et jordskjelv på 4,5 som er 100 ganger kraftigere enn 2,5. Edit: Jeg befant meg i en boligblokk bare 4 km unna episenteret.

 

Jeg ser at en fra NORSAR har bekreftet at det var et jorskjelv rett over 2 på Richter skalaen på onsdag kveld 20. april 16, kl 18, men jeg finner ikke den informasjonen igjen i de automatiske registreringene. Edit: Listen er oppdatert og registreringen har kommet med nå.

 

I og med at mange har hørt et smell så kan det jo tenkes at det var en sprengning, kollisjon eller noe sånt samtidig og at det var det folk flest merket.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Kroppen dytter faktisk vann ut i tarmen for å lage diaré for å få ut en mistenkt infeksjon eller forstoppelse.

Curry hjelper mot forstoppelse , sier ikke mer...hirr , hirr :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Så et prog på Discovery eller hvor det var.....folk i Canada ble skremt av smell på kvelden (a la to bowlingballer som smeller mot hverandre) , uansett det visste seg å være "is-skjelv" under jorda. 

Lenke til kommentar

For de som er stødige i juss: Kan ikke den rumenske fembarnsfamilien oppheve taushetsplikten overfor barnevernet eller kommer dette i konflikt med hensynet til barnets beste eller noe slikt?

 

Basert på denne lille setningen så ser det ut til at familien kan gi innsyn i deres kopi(?) av dokumentene, om de ønsker:

 

 

Advokatane til familien vil ikkje gje innsyn i dokumenta, medan Barnevernet har teieplikt.

http://www.nrk.no/sognogfjordane/skuldar-barnevernet-for-mistolking-av-naustdal-familie-1.12912210

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...