Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På veldig mange mekaniske ur, inkludert de fleste fra Omega (i hvert fall dagens kolleksjon), er urverket selvtrekkende ("automatic" på engelsk). Da trekkes det opp når du beveger på armen, og du slipper å tenke på å trekke det opp manuelt.

Problemet er at jeg har klokka så lite på meg(aldri hjemme) at det blir for lite bevegelse. Må sikkert en del bevegelse til for å slippe trekke antar jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Akkurat som å kjøpe en steindyr bil vs en billig Prius. Du skal jo bare fra A til B...

Lite sammenlignbart, en dyr bil har som regel bedre kjøreegenskaper, en dyr mekanisk klokke er dårlig som en tidtaker. AtW

En mekanisk klokke har sine fordeler i det at man slipper å bytte batteri.

Lenke til kommentar

Akkurat som å kjøpe en steindyr bil vs en billig Prius. Du skal jo bare fra A til B...

Lite sammenlignbart, en dyr bil har som regel bedre kjøreegenskaper, en dyr mekanisk klokke er dårlig som en tidtaker. AtW

En mekanisk klokke har sine fordeler i det at man slipper å bytte batteri.

Begge klokketyper kan designes med batteribasert drift eller en ikke-batteribasert energikide. I sistnevnte tilfelle varer quartzur lengre på samme mengde tilført energi.

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje litt forenklet sagt, men det er jo sant i praksis, mekaniske klokker er noe man kjøper som et smykke, av mekanisk interesse eller liknende, er man ute etter en tidtaker, så er quartz bedre på alle måter utifra tekniske egenskaper. Betyr ikke at mekaniske klokker er meningsløst, men det er jo greit å ha åpne øyne for hva det innebærer.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...