Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mellom hvert "pump", så har du mulighet til å svinge bedre pga at friksjonskraften ikke brukes til å bremse, men å svinge

Men dette er jo akkurat det jeg også tenker meg at er forklaringen. Problemet er at det rimer ikke med det folk sier i det hele tatt. Det fremstilles alltid som at pumpebremsing er for å bremse ned raskere. Jeg klarer ikke å se poenget med pumpebremsing unntatt når man trenger å svinge.

 

Altså, om man KUN trenger å bremse, ikke styre, lønner det seg å ikke bruke pumpebremsing eller ABS. Begge disse forlenger bremselengden for å gi mulighet til styring.

 

"Passe følsom på bremsen" betyr at du kan låse hjulene og ikke få svingt i det hele tatt.

Egentlig ikke, da er du for hard.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Blokkerer man hjulene (sklir) så får man faktisk lengre bremsestrekning enn hvis hjulene ruller med maksimal friksjon (uten å slippe underlaget). Jeg antar pumpeteknikken er ment for å bryte blokkeringen og få grep igjen. Moderne ABS fikser riktignok den biten, så jeg antar at pumpeteknikken er noe som henger igjen fra gammelt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser Nerowulf skrev det rett før meg. Det er derfor metode 1 threshold breaking er bedre enn metode 3, locked wheels i illustrasjonen over. Klikker du inn på linken threshold breaking ser du at blokkerte hjul er 30% mindre effektivt enn threshold breaking i deres eksempel.

Lenke til kommentar

Friksjonskoeffisienten er typisk lavere ved kinetisk friksjon enn ved statisk friksjon. Slik er det også mellom gummi og asfalt, både våt og tørr, selv om jeg ikke gidder å finne en kilde på det. For ordens skyld vil man ha kinetisk friksjon ved låste hjul og statisk friksjon om de ruller fritt.

 

EDIT: Og lavere friksjonskoeffisient betyr lavere friksjonskraft og lengre bremsestrekning.

Endret av HansiBanzi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, jeg ser Nerowulf skrev det rett før meg.
Sida gjelder først og fremst tørr asfalt, som ikke var helt det jeg tenkte på, men interessant likevel. På bunnen av siden står det noe annet:

 

 

In certain difficult braking conditions, studies have shown it can sometimes be beneficial for wheels to lock in order to aid the slowing of your car. An American study by the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) found that ABS increased stopping distances on loose gravel by an average of 22 percent. A locked wheel allows a wedge of gravel to build up in front of the tyre, thus aiding braking. A similar issue can occur when driving in snow or in sandy condition, so remember to leave additional room if driving on these surfaces in a car fitted with ABS.

 

Dessuten, om cadence braking = pumpebremsing, så står det at å låse hjulene er mer effektivt på tørr asfalt.

 

Så, sånn jeg tolker det, er låsing av hjul nesten alltid bedre enn pumpebremsing. Noe som for meg fremstår helt åpenlyst. Det er best både på tørr asfalt og ved løse forhold.

 

I tillegg er threshold breaking ("passe følsom") alltid bedre enn pumpebremsing, unntatt når låsing av hjul er bedre enn threshold breaking. Men da vil også låsing av hjul være bedre enn pumpebremsing. Mao, pumpebremsing taper.

 

ABS er bedre enn låsing på tørr asfalt, men dårligere ved løse forhold.

 

Hvis dette er korrekt, så skjønner jeg forsatt ikke dette med pumpebremsing. Jeg started med å spørre: "Hva er logikken bak at pumpebremsing skal være så mye bedre enn å være passe følsom på bremsen."

 

Jeg klarer ikke å finne noe argument. Å være passe følsom blir noe av det samme som pumpebremsing, bare at man prøver å ligge mest mulig på threshold breaking istedenfor å låse og så slippe helt opp. Hvis man låser, så slipper man bare opp igjen = pumpebremsing. Inkorrekt følsomhet degenerer til pumpebremsing, mens korrekt følsomhet presterer bedre enn pumpebremsing.

Lenke til kommentar

Hvor påstås det at pumpebremsing presterer bedre? Folk som skal kjøre biler uten ABS anbefales å gjøre det fordi folk flest ikke er gode nok sjåfører til å vite hvor godt veigrep de har til enhver tid. Ikke har de bruk for å vite det om de pumpebremser heller. I de fleste situasjoner er det større sjanse for å gå klar en uforutsett hindring i lav(ere) fart enn å greie å stoppe helt, f.eks. møtende trafikk eller ville dyr.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor påstås det at pumpebremsing presterer bedre?
Jeg synes jeg hører det hist og pist at man skal pumpebremse for å stoppe på glatta. De som sier det har aldri noen argumenter, og er ikke villig til å tenke over det heller.

 

 

 

Folk som skal kjøre biler uten ABS anbefales å gjøre det fordi folk flest ikke er gode nok sjåfører til å vite hvor godt veigrep de har til enhver tid.
Nei, men de merker det jo idet de låser hjulene ved den første "pumpen".
Lenke til kommentar

Låsningspunktbremsing (så hardt som mulig uten at hjulene låser seg) gir selvsagt kortest bremsestrekning. Bremser man ned fra høy fart kan blokkering nok gi varmere gummi, noe som kan gi høyere friksjon, men man sliper også ned dekket raskere på ett punkt, slik at resultatet i verste fall kan bli en punktering.

 

Men begynner det å gli sidelengs i en sving i en bil uten ABS, så har man sjelden tid til å finne låsningspunktet, så da tyr man til pumpebremsing som en nødløsning. Dette må imidlertid sitte i ryggmargen, så å øve seg på pumpebremsing av og til når det ikke er kritisk kan være lurt.

 

Har bilen ABS skal man ikke pumpebremse hvis det sklir sidelengs i en sving, men trø bremsepedalen i bunn og styre gjennom svingen til man gjenvinner kontrollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...