Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor er det på mange ting på e-bay fra USA noen helt sinnsyke fraktpriser? Mens fra en del nettbutikker i USA (som også sender fra USA, de har ikke noe kontor i andre land) så har de helt normale og rimelige fraktpriser?

 

Så f.eks på en vare her om dagen som var kanskje en liter i volum og veide kanskje en kilo (var en isolerende brannsikker stein) hvor varen kostet ca 10 dollar, mens det var oppgitt 900 dollar i frakt til Norge! Mens når jeg f.eks kjøper ting av samme vekt og volum fra sparkfun eller adafruit så er fraktprisene nesten nede på samme nivå som å sende samme ting innenlands her i landet med posten

Det er noen selgere som rett og slett ikke vil sende til landet du bor, derfor setter de høye fraktprisen som skremmer en vekk.
Tror ikke det. Da hadde de vel heller bare satt opp frakt kun til USA.
Lenke til kommentar

Er det noen som har en god link som forklarer hvordan dette med båt i plan, planingsterskel, trimming av motor/drev osv funker.

 

F.eks hvorfor båten planer mer når man tilter motor og dette igjen gjør at farten øker osv.......

 

Evt  lyst å legge ut om det her. Sliter litt med å skjønne alle elementer av dette.

Lenke til kommentar

Har ingen link dessverre, og jeg tror heller ikke du finner en som kan forklare alt på en god måte. Er det noe konkret du lurer på?

 

Når båten ligger i plan vil tilting av motoren påvirke vinkelen båten treffer sjøen med (og det vet du selvfølgelig), men hvor høyt man bør/kan tilte avhenger bl.a av bølgeforholdene.

 

Jeg tror den beste (og kanskje eneste) måten å lære dette på er å prøve det ut i praksis  :)

 

Edit: Når du tilter motoren ut vil båten få mindre "våt flate" og dermed mindre motstand i vannet og høyere fart. Tilter du for høyt vil båten bli ustødig og vanskelig å kontrollere (gitt at du har nok motorkraft).

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

I overkant av 100 000 flyvninger per døgn (2014). Kilde

 

Edit: Det ser ut til å stemme bra med 2,9 milliarder passasjerer årlig (gjennomsnittlig rundt 80 per flyvning, 2012). Kilde

 

Verdens travleste flyplass håndterer vist opp mot 100 millioner passasjerer årlig. Kilde

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen link dessverre, og jeg tror heller ikke du finner en som kan forklare alt på en god måte. [...]

post-134864-0-80089700-1460186914_thumb.png

Denne figuren, hentet herfra forklarer det meste.

Siden formen på båten og egenskapene til vann er gitt, er det du kan endre på tyngdepunktet til båten (ved å flytte vekt lenger frem/lenger bak) og vinkelen β (som er den du endrer ved å tilte motoren) og angrepspunktet til  propell-kraften (som du endrer ved å montere motoren høyere eller lavere)

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det eg sliter litt med å forstå, tilter motoren ut, skulle tro baugen da reiste seg, men den går da nedover. Mindre våt flate? Vil si motsatt skjer?

 

Altså tilte ut som i "propellen lenger ut fra bunnen av båten"? * Da er iallefall min erfaring at baugen ligger høyere når båten er i plan.

 

M98kF1: Ja, jeg regna med at det fantes noen illustrasjoner, men jeg mener fortsatt at den beste måten å forstå det på er å prøve selv  :)

 

Edit: Figuren sier da heller ingenting om fartsendring ved endring av skyvekraftens "angrepsvinkel".

 

* Edit2: 

se fra 1:00 til 1:15 Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Tror jeg fant årsaken til denne rare prioriteringen på Wikipedia.

 

Towards the completion of the undersea drives, the UK TBMs were driven steeply downwards and buried clear of the tunnel. These buried TBMs were then used to provide an electrical earth. The French TBMs then completed the tunnel and were dismantled.[56] A 900 mm (35 in) gauge railway was used on the English side during construction.[57]

 

De bruker den som elektrisk jord. Det hadde jeg ikke ventet.

Lenke til kommentar

Maskinene blir vist utslitt. De designes for å holde til bygging av kun én tunell og det å kjøre de ut mot siden eller nedover er ofte en rimelig måte å bli kvitt søppelet på. Demontering og flytting er vist så dyrt at det ikke er lønnsomt å gjenvinne skrapmetallet. Det skal vist også være for dyrt å bygge en til flergangsbruk og dyrt å frakte den bort. Hver TBM spesialbygges for den bergarten de skal grave i, diameteren og hastigheten som kreves. Det er altså mye som skal klaffe for at en TBM skal kunne gjenbrukes og hvis alt klaffer så ødelegger ofte transportkostnadene og bytte av slitedeler for økonomien i det. Dette er i hvert fall noen av forklaringene jeg har hørt.

 

Personlig mener jeg man burde satse på TBMer med lave driftskostnader og holde de i drift til landet har blitt en sveitserost. De som har kjørt i Tromsø mener kanskje at vi nærmer oss det stadiet her, men jeg mener det er logisk å bygge omtrent 15 km mer tunell bare her i byen. Trondheim har fått en storstilt utbygging av tuneller det siste tiåret, men også der er det potensiale for å bygge ganske mange km til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...