toth Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Hvorfor assosierer vi oftest beruset med alkohol, men ruset med stoff? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) Stigmaet ved andre rusmidler gir folk et behov for å skille. Jeg oppfatter også "beruset" som noe mildere enn "ruset". Endret 5. april 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Samme opphav, forskjellig utvikling. "Beruset" er "ovenfra-og-ned"-betegnelsen som ble og blir brukt mot begge grupper, av myndighetene, mens "ruset" er den forkortede betegnelsen narkomiljøet brukte på seg selv. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Hvorfor er det på mange ting på e-bay fra USA noen helt sinnsyke fraktpriser? Mens fra en del nettbutikker i USA (som også sender fra USA, de har ikke noe kontor i andre land) så har de helt normale og rimelige fraktpriser? Så f.eks på en vare her om dagen som var kanskje en liter i volum og veide kanskje en kilo (var en isolerende brannsikker stein) hvor varen kostet ca 10 dollar, mens det var oppgitt 900 dollar i frakt til Norge! Mens når jeg f.eks kjøper ting av samme vekt og volum fra sparkfun eller adafruit så er fraktprisene nesten nede på samme nivå som å sende samme ting innenlands her i landet med posten Det er noen selgere som rett og slett ikke vil sende til landet du bor, derfor setter de høye fraktprisen som skremmer en vekk.Tror ikke det. Da hadde de vel heller bare satt opp frakt kun til USA. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Er det noen som har en god link som forklarer hvordan dette med båt i plan, planingsterskel, trimming av motor/drev osv funker. F.eks hvorfor båten planer mer når man tilter motor og dette igjen gjør at farten øker osv....... Evt lyst å legge ut om det her. Sliter litt med å skjønne alle elementer av dette. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 (endret) Har ingen link dessverre, og jeg tror heller ikke du finner en som kan forklare alt på en god måte. Er det noe konkret du lurer på? Når båten ligger i plan vil tilting av motoren påvirke vinkelen båten treffer sjøen med (og det vet du selvfølgelig), men hvor høyt man bør/kan tilte avhenger bl.a av bølgeforholdene. Jeg tror den beste (og kanskje eneste) måten å lære dette på er å prøve det ut i praksis Edit: Når du tilter motoren ut vil båten få mindre "våt flate" og dermed mindre motstand i vannet og høyere fart. Tilter du for høyt vil båten bli ustødig og vanskelig å kontrollere (gitt at du har nok motorkraft). Endret 8. april 2016 av frohmage Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Ca hvor mange flyavganger er der i hele verden hver dag.eller pr døgn? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 (endret) I overkant av 100 000 flyvninger per døgn (2014). Kilde Edit: Det ser ut til å stemme bra med 2,9 milliarder passasjerer årlig (gjennomsnittlig rundt 80 per flyvning, 2012). Kilde Verdens travleste flyplass håndterer vist opp mot 100 millioner passasjerer årlig. Kilde Endret 9. april 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Frohmage: takk for svar. Det er det eg sliter litt med å forstå, tilter motoren ut, skulle tro baugen da reiste seg, men den går da nedover. Mindre våt flate? Vil si motsatt skjer? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 (endret) Har ingen link dessverre, og jeg tror heller ikke du finner en som kan forklare alt på en god måte. [...] Denne figuren, hentet herfra forklarer det meste. Siden formen på båten og egenskapene til vann er gitt, er det du kan endre på tyngdepunktet til båten (ved å flytte vekt lenger frem/lenger bak) og vinkelen β (som er den du endrer ved å tilte motoren) og angrepspunktet til propell-kraften (som du endrer ved å montere motoren høyere eller lavere) Endret 9. april 2016 av M98kF1 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 (endret) Det er det eg sliter litt med å forstå, tilter motoren ut, skulle tro baugen da reiste seg, men den går da nedover. Mindre våt flate? Vil si motsatt skjer? Altså tilte ut som i "propellen lenger ut fra bunnen av båten"? * Da er iallefall min erfaring at baugen ligger høyere når båten er i plan. M98kF1: Ja, jeg regna med at det fantes noen illustrasjoner, men jeg mener fortsatt at den beste måten å forstå det på er å prøve selv Edit: Figuren sier da heller ingenting om fartsendring ved endring av skyvekraftens "angrepsvinkel". * Edit2: se fra 1:00 til 1:15 Endret 9. april 2016 av frohmage Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Takker! Så rart, føles som man får motsatt effekt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Hvorfor pleier tunnellborremaskiner å bli begravet inni tunnellen de lager? Hvorfor ikke utstyre dem med revers, så man kan bruke maskinen om igjen i andre tunnellprosjekter? Det virker som et vanvittig sløseri, maskinen er jo verdt flere millioner. Endret 12. april 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hvorfor pleier tunnellborremaskiner å bli begravet inni tunnellen de lager?Dette har jeg aldri hørt om. Revers kan heller ikke være nødvendig, maskinen kan komme ut på den andre siden. Eller snakker du om en annen type tunnel? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Å lage tunnell tar lang tid, så de pleier å starte i begge ender og la maskinene møtes på midten. I kanal-tunnellen mellom UK og Frankrike ble en av maskinene begravet på midten. Endret 12. april 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Hvor gjør de av maskinene, da? Jeg må også gå ut i fra at de blir slitt av å grave seg igjennom steinen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Tror jeg fant årsaken til denne rare prioriteringen på Wikipedia. Towards the completion of the undersea drives, the UK TBMs were driven steeply downwards and buried clear of the tunnel. These buried TBMs were then used to provide an electrical earth. The French TBMs then completed the tunnel and were dismantled.[56] A 900 mm (35 in) gauge railway was used on the English side during construction.[57] De bruker den som elektrisk jord. Det hadde jeg ikke ventet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Maskinene blir vist utslitt. De designes for å holde til bygging av kun én tunell og det å kjøre de ut mot siden eller nedover er ofte en rimelig måte å bli kvitt søppelet på. Demontering og flytting er vist så dyrt at det ikke er lønnsomt å gjenvinne skrapmetallet. Det skal vist også være for dyrt å bygge en til flergangsbruk og dyrt å frakte den bort. Hver TBM spesialbygges for den bergarten de skal grave i, diameteren og hastigheten som kreves. Det er altså mye som skal klaffe for at en TBM skal kunne gjenbrukes og hvis alt klaffer så ødelegger ofte transportkostnadene og bytte av slitedeler for økonomien i det. Dette er i hvert fall noen av forklaringene jeg har hørt. Personlig mener jeg man burde satse på TBMer med lave driftskostnader og holde de i drift til landet har blitt en sveitserost. De som har kjørt i Tromsø mener kanskje at vi nærmer oss det stadiet her, men jeg mener det er logisk å bygge omtrent 15 km mer tunell bare her i byen. Trondheim har fått en storstilt utbygging av tuneller det siste tiåret, men også der er det potensiale for å bygge ganske mange km til. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Tuneller har alltid så fryktelig dårlig luftkvalitet, hvordan kan dette ha seg? Er det så vanskelig å skru på viftene, evt. dimensjonere dem korrekt? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Det har nok med at det blir høye strømregninger hvis man skal ventilere for å holde god luftkvalitet. Siden man i de fleste tunneler sitter i en bil som har luftfilter og kupéfilter legger man seg på et nivå som gir lavere luftkvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå