Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har liksom investert i en litiumgruve og foretrekker at vi venter i et tiår før vi dropper litiumion-batterier :)

La oss si det skulle være reelt, noe jeg tviler på. Så er de veldig optimistiske med tidsaspektet på noe de forstår såpass lite av virkemekanismen bak, så jeg tror nok du sannsynligvis er trygg det nærmeste tiåret uansett.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har liksom investert i en litiumgruve og foretrekker at vi venter i et tiår før vi dropper litiumion-batterier :)

La oss si det skulle være reelt, noe jeg tviler på. Så er de veldig optimistiske med tidsaspektet på noe de forstår såpass lite av virkemekanismen bak, så jeg tror nok du sannsynligvis er trygg det nærmeste tiåret uansett.

AtW

Enig med deg.

Jeg har stort sett gått rundt og sagt 20-50 år for kommersiell fusjonskraft. Kanskje mer.

Lenke til kommentar

Nei, absolutt ikke. Coloumbbarrieren det er snak om er elektrostatisk frastøtning som skyldes ladningen til protonene i kjernen og har ingenting å gjøre med de kreftene som ofte omtales som kjernekrefter, nemlig den svake og den sterke kraften.

Akkurat det jeg ville fram til.

Apropos, samme avis annonser for et nytt magasin om vitenskap ...

Lenke til kommentar

Hvis man flyttet en nerve som går ned i beinet opp til armen. (Vet ikke om det er mulig men la oss si det er det). Ville jeg da fått vondt i beinet om denne nerven ble påvirket eller i armen?

Du ville fått vondt i beinet.

Det hender at personer som har fått amputert en fot eller ei arm kjenner såkalte fantomsmerter, altså at de får vondt i legemsdelen som er borte. Det kan skyldes at nerven som opprinnelig gikk til legemsdelen kommer i klem, men vedkommende vil altså ikke kjenne smerten der nerven er i klem, men oppleve det som smerten kommer fra en kroppsdel som ikke lengre eksisterer, fordi det var dit nerven gikk opprinnelig.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Men fantomsmerter går vel ikke bare på det du sier der SeaLion?

Er det ikke også mulig å kjenne smerte som man ville fått om f.eks foten fortsatt var der?

Vanskelig å forklare, men om noe faller ned på der foten var før, så vil noen kunne oppleve den potensielle smerten eller noe slikt...? :p

Lenke til kommentar

Hvorfor er det på mange ting på e-bay fra USA noen helt sinnsyke fraktpriser? Mens fra en del nettbutikker i USA (som også sender fra USA, de har ikke noe kontor i andre land) så har de helt normale og rimelige fraktpriser?

Så f.eks på en vare her om dagen som var kanskje en liter i volum og veide kanskje en kilo (var en isolerende brannsikker stein) hvor varen kostet ca 10 dollar, mens det var oppgitt 900 dollar i frakt til Norge! Mens når jeg f.eks kjøper ting av samme vekt og volum fra sparkfun eller adafruit så er fraktprisene nesten nede på samme nivå som å sende samme ting innenlands her i landet med posten

Det er noen selgere som rett og slett ikke vil sende til landet du bor, derfor setter de høye fraktprisen som skremmer en vekk.

Lenke til kommentar

Tror ikke du kjenner noe smerte om en ambolt faller ned der foten din skulle vært. Det skader ikke vev. Antakeligvis vil man føle et sterkt behov for å flytte fantomlemmet men ikke mer enn dette. Altså, fantomfølelser er proprioseptive, det vil si at hvis du lukker øynene, har man en følelse av at foten er der, og på hvilken måte den er der (ofte er det en følelse av at foten er i en forvridd posisjon, som er én måte man kan føle fantomsmerter på -- dette henger kanskje sammen med at nervebanene er ødelagte og sender mangelfull/feil informasjon til hjernen).

Mange med fantomlemmer opplever også at kroppsdelen "krymper", eller beveger seg innover mot stumpen til kroppsdelen. Dette er som regel en svært langsom utvikling.

Jeg tror nok ikke dette er helt sammenliknbart med om man flytter en nerve til en annen kroppsdel. Når man har fantomsmerter er det mye mangelfull eller ødelagt informasjon som sendes til hjernen. I tilfellet hvor man bytter nervebane er informasjonen motstridende på en lett håndterlig måte. Jeg tipper at hjernen da raskt ville oppdage at den nye nervebanen sender informasjon som samsvarer med andre nervebaner, og deretter assimilere denne nervebanen med resten. Slik at den i fremtiden vil tolke informasjon fra denne nervebanen som "håndsspesifikk" informasjon.

Lenke til kommentar

Fungerer "jury nullification" også i Norge? Og i så fall hva heter det på Norsk?

Rent teoretisk sett kan lagretten finne alle faktiske forhold bevist ut over enhver rimelig tvil, men likevel stemme nei på skyldspørsmålet. Vi har ikke noe begrep på norsk for fenomenet. Dersom ett skulle vært konstruert ville "juryannullering" vært nærliggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...