Lami Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Ja, for er det ikke bedre å starte å spare selv om man ikke får skattefradraget, enn å vente til man betaler så mye i skatt? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Ja, for er det ikke bedre å starte å spare selv om man ikke får skattefradraget, enn å vente til man betaler så mye i skatt? Jo. Investere i aksjer/fond selv er bedre enn alt sånt. Men du må vite hva du gjør. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 BSU har bedre rente enn vanlig sparekonto, det er en fordel uavhengig av skattefordeler. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Når den blir opprettet har ingenting å si. Det er hva som er på konto 31. desember kl 24:00 som har noe å si, og så klart hvor mye skatt du betaler, men betaler du over 4000 i skatt er du innenfor. Det er bare å opprette den nå så starte å spare når du vil. Skattefradraget er på maksimalt 5000, det ble satt opp samtidig som maksimalt årlig innskudd ble økt til 25000. Grensen for når man skal skatte 5000 ligger forøvrig på like under 70000, gitt at man kun har lønnsinntekt og lite lån. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Hva i h.... er dette for noe? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Fant en beskrivelse her: http://www.cleanlaser.de/wEnglish/funktionsprinzip/laser-verfahren.php?navanchor=2110030 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Laserablasjon. En ekstremt kraftig laserpuls treffer et punkt på overflaten og varmer det opp nok til at det sprenges bort. Strålen scanner ganske fort over et område og får fjernet rust og lignende effektivt. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Så rusten fordamper? Hvor mye effekt snakker vi om her? Jeg ser jo ikke engang noen damp eller røyk. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Snakker vanligvis om rundt en kW, men siden laseren er pulset blir effekten mange ganger sterkere akkurat idet den avfyres. Avhengig av intensiteten kan materialet enten fordampe eller gå over til plasma. Den plutselige utvidelsen vil også slå vekk noe materiale som ligger under, så ikke absolutt alt må fordampes. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Hva er det motsatte av det motsatte? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Bortstått eller vekkstått avhengig av dialekt... Endret 15. mars 2016 av Jotun 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Om man ved en budrunde på bolig byr f.eks 20 millioner i stedet for 2 millioner, er budet fortsatt bindende? Tenker hvis man er uheldig og skriver en 0 for mye, noe som er fort gjort Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Hvor langt kunne de ri på en dag under lenger reiser? Eks. Gjengis Khan og kompaniet? Tenker da på turer som tok flere uker. Lenke til kommentar
JUL Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 (endret) Om man ved en budrunde på bolig byr f.eks 20 millioner i stedet for 2 millioner, er budet fortsatt bindende? Tenker hvis man er uheldig og skriver en 0 for mye, noe som er fort gjort Budet vil ikke være bindene hvis antydningen er rundt 2 millioner, da budet på 20 millioner er så langt fra virkeligheten at det ikke vil være noe problem å forklare feiltastingen. Er budet på 2 400 000 og du vil by 2 450 000, men bytter om tallene og skriver 2 540 000 vil du ha større problemer med å komme deg unna. Akkurat hvor slike grenser går er vanskelig å si og det er nok noe forkjellige praksis i forskjellige bransjer. http://e24.no/boers-og-finans/seadrill/sjekk-meglerens-milliardtabbe/23635481 – De slipper med skrekken. Når det er så langt fra virkeligheten blir handelen slettet, bekrefter Eikrem. Endret 16. mars 2016 av JUL Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 For noen dager siden så jeg et par jagerfly passere og sjekket øyeblikkelig flightradar24 uten å finne de der. Kanskje ikke så veldig overraskende, men det hadde vært veldig kult å ta ta noen bilder av de så jeg lurer på om det finnes en måte å bli varslet om flyene før de er her? De forsvinner jo nesten alltid før jeg rekker å dra frem kameraet og gjøre meg og kameraet klart. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Hvor langt kunne de ri på en dag under lenger reiser? Eks. Gjengis Khan og kompaniet? Tenker da på turer som tok flere uker. Jeg sjekket litt på dette når jeg så på hva som er best av hest og mann på lange distanser. Jeg var i utgangspunktet ganske sikker på at mennesker beveget seg lengre, men fant noen eldre rekorder for hest som var ganske kompetative med det beste mennesker får til, fra tider da det var mer akseptert at 30% av hestene døde i løpet osv. De beste menneskene klarer i overkant av 150 km om dagen når de løper en uke, så jeg tipper en topptrent hest som kjøres beinhardt ligger omtrent på det samme. Å flytte en hel hær som khan og gjengen vil jeg tro ligger på under 10 mil om dagen i realiteten. AtW Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Tilfeldig påstand på internett: Genghis Khan's army traveled an average of 14 miles (23 km) a day during the China campaigns, with some claiming they traveled 120 miles per day when 'charging towards a target'. In addition, each horseman kept 3-4 horses in tow. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå