SeaLion Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Eller da NASA i 1999 mistet en kostbar Mars-sonde, fordi én av underleverandørene hadde brukt tommemål i stedet for NASAs metriske standard. http://edition.cnn.com/TECH/space/9909/30/mars.metric/ Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Hvorfor skostr i store deler av europa er basert på pariserpoeng Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Vi har litt det samme problemet i Norge, vi tenker bare ikke over det: hva skjer hvis noen er 190.5? Er man 190 eller 191? Hva skal man skrive på passet? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Vi har litt det samme problemet i Norge, vi tenker bare ikke over det: hva skjer hvis noen er 190.5? Er man 190 eller 191? Hva skal man skrive på passet? Tror man bare velger det som ser nærmest ut? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Det er vel det amerikanerne også gjør, som var poenget mitt. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Det er vel det amerikanerne også gjør, som var poenget mitt. Ok. poenget mitt for å si det sånn, var at det er lenger avstand(2.54 cm var det det?) på en tomme. Sånn at det da kanskje var mer grunn til å markere det hvis det er et sted midt i mellom. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Vi har litt det samme problemet i Norge, vi tenker bare ikke over det: hva skjer hvis noen er 190.5? Er man 190 eller 191? Hva skal man skrive på passet? Det vanlige om man trenger hele tall er jo å runde til nærmeste hele. Ved 190.5 vil det etter hva jeg lærte på grunnskolen være naturlig å runde opp til 191. Men nå er det jo ikke nødvendig å oppgi høyden sin så nøyaktig at man trenger et komma. Vil tro høydenforskjellen fra morgen til kveld er høyere en 0.5cm. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) En relevant video angående saken AtW Biker Jens i jungeln..... BJ : "Når starter dem å blåse giftpil ?" Innfødt : "Rundt 10" BJ : "Så da er han gammel nok for sin første *blow job*......nei , huff !" Endret 11. mars 2016 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Når er det skattefradraget er når man har BSU? Er det over nyttår? Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Du trekker det av fra selvangivelsen din og for det utbetalt eller trukket ifra restbeløpet om du har betalt lite skatt over året. ED: Les http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Boligsparing-for-ungdom-BSU/ Endret 11. mars 2016 av Noxhaven Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Når er det skattefradraget er når man har BSU? Er det over nyttår? Litt usikker på hva du mener, men man setter inn summen FØR nyttår i skatteåret man skal ha fradraget. Da blir fradraget med på ligningen du får i mars og sender inn. Skattepengene kommer jo da i juni typisk. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Hmmm litt vanskelig å forklare. Saken er at jeg ikke har fast inntekt og leser at BSU ikke da er lurt pga skattefradraget. Men jeg har lest at pengene ikke blir fryst før nyttår, så hvis jeg da tar ut pengene før nyttår, slipper jeg da å betale skatt? Eller hva det nå vil si at "de som ikke betaler skatt får ikke skattefradrag" ... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Du har misforstått litt dette med bsu. Det er så enkelt som at hvis du betaler skatt, så mye som 4000 så lønner det seg med bsu. Hvis du tjener så lite at du etter alle fradragene ikke skal betale noe skatt i 2016 så lønner det seg ikke. Det har ingenting med fast inntekt å gjøre, kun med hvor mye du tjener. Men det de mener er at hvis du ikke er sikker på om du tjener nok så må du følge med. For da kan du tape de 4000 man får i fradrag siden du ikke har tjent nok til å betale skatt. Så sett inn pengene, og i desember sjekker du, hvis du da tar ut de 25000 du satte inn blir det intet skattefradrag. Ser du at du har tjent nok så lar du de stå. Endret 11. mars 2016 av Jotun Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 De er ikke låst før nyttår nei, men om du tar de ut før nyttår får du heller ikke noe skattefradrag heller. Husk at du får fradrag, dvs, du betaler mindre skatt. Om du ikke betaler skatt kan du natturlig nok ikke få fradrag heller. Betaler du mer enn det du får i fradrag for BSU lønner det seg. Betaler du ikke skatt får du ikke fradrag og dermed er det lurt å vente. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Tusen takk for svar dere to. Nå skjønte jeg mer. Når jeg senere ved jobb betaler skatt, er det da jeg trenger de fradragene? Uansett om jeg tar ut og inn før nyttår? Vil det ikke ha noe å si om jeg tar inn og ut før nyttår når jeg betaler skatt? Edit: Vent litt nå ... Er det skatt på pengene på BSU eller er det skatt "generelt" når jeg er i jobb og har fast inntekt? Endret 11. mars 2016 av Lami Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Det er hva du har inne ved skifte mellom året som teller, ikke hva du gjør resten av året. Det er ikke skatt på BSU, men det er skatt på annen inntekt, uavhengig av om det er fast, midligtidig eller hva. Det er hvor mye du tjener som teller, ikke hvordan. edit: men BSU teller jo på formuen din, over ett vist nivå er det jo formueskatt, men tviler på at du får noe problemer med det med det første Endret 11. mars 2016 av aklla Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Hm skjønner. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de som ikke betaler skatt kan ha BSU. Kan man ikke få skattefradraget senere når man betaler skatt? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 De kan, men de går jo glipp av den store fordelen med BSU, og ettersom BSU har en maksgrense "taper" de penger på å fylle den opp uten å kunne få skattefradrag ettersom de heller kunne fylt den opp senere og fått skattefradrag. Man kan ikke spare opp skattefradrag nei. Betaler du over 4000 i skatt kan du fint fylle opp BSU for det året og få fullt fradrag. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Men det er ikke slikt hvis jeg nå oppretter BSU, at jeg senere når jeg betaler skatt at jeg ikke får skattefradrag fordi jeg opprettet i utgangspunktet uten å betale skatt? Det er lenge til jeg blir 33, så jeg har vel god tid til å ta igjen de "tapte". Renten er jo så høy, så jeg kan bruke den som en høyrentekonto og faktisk spare til bolig. Endret 11. mars 2016 av Lami Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Når den blir opprettet har ingenting å si. Det er hva som er på konto 31. desember kl 24:00 som har noe å si, og så klart hvor mye skatt du betaler, men betaler du over 4000 i skatt er du innenfor. Det er bare å opprette den nå så starte å spare når du vil. Endret 11. mars 2016 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå