Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare meg som er helt økonomisk inkompetent, eller er det knekkende likegyldig for verden om oljefondet investerer i våpenselskap, miljøfiendtlige selskap, osv? Noen andre kjøper jo bare aksjene til en lavere kurs uansett?

Da forutsetter du at det er knekkende likegyldig for selskap hvor lav aksjekurs de har.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken rolle spiller det for selskapet hvor høy kursen er?

Du vil sikkert få mange forskjellige svar fra folk angående hva som er vitsen med å gå på børs i det hele tatt, men to grunner de fleste er enig om er mulighet for de opprinnelige eierene til å selge seg ut, og innhenting av kapital, begge deler er begunstiget av høyere kurs.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høyere produksjon gir høyere aksjekurs. Lavere produksjon gir lavere aksjekurs. Det er ikke bare et fiktivt tall som noen plukker ut av lufta.

Du kan ikke si at høyere aksjekurs ikke gir høyere produksjon, for de er avhengige av hverandre. Når bedriften går bra, vil flere ha aksjer, og da  settes kursen opp. 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

I disse tider med billig smågodt har jeg et spørsmål som kanskje trenger egen tråd. Mod får avgjøre/flytte. Uansett:

En kompis(25 år gammel) trener mye. Gjerne løpe 10km annenhver dag pluss en maraton på lørdager. Pluss noen kilometer svømming av og til og 120km sykkelturer om sommeren. Kjempesprek kar. Men kostholdet består stort sett av ferdigpizza, hamburgertallerken, snacks og godteri. Går det an å holde på sånn i lengden? Hva er de skjulte farene?

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt går på om det faktisk hemmer produksjonen om oljefondet trekker seg ut. Ikke om kursen går opp når produksjonen økes.

Om det er vanskeligere å drive og tjene penger på et selskap, så vil færre drive med den selskapsformen. Lavere aksjekurs fører til vanskeligere drift og vanskeligere å tjene penger (for aksjonærer). Om denne effekten er særlig stor i eksemplet du tar fram kan vel dog diskuteres.

AtW

Lenke til kommentar

I disse tider med billig smågodt har jeg et spørsmål som kanskje trenger egen tråd. Mod får avgjøre/flytte. Uansett:

En kompis(25 år gammel) trener mye. Gjerne løpe 10km annenhver dag pluss en maraton på lørdager. Pluss noen kilometer svømming av og til og 120km sykkelturer om sommeren. Kjempesprek kar. Men kostholdet består stort sett av ferdigpizza, hamburgertallerken, snacks og godteri. Går det an å holde på sånn i lengden? Hva er de skjulte farene?

Lavt nivå av D-vitamin. Sommerlyset vil holde han frisk i forhold på f.eks D3(vinterdepresjon), men ikke resten av D vitaminene.

Potensielt dårligere tenner i 30-40 årene pga dårligere mineralinntak. 

Lavt jernnivå. Dog, siden Leverpostei er Frokostpålegg, er det nok lett å unngå. 

Slik jeg forstår det er ikke farene der i et årsperspektiv eller f.eks 10 år. Farene er der på 10-30 års skalaene, og små.

Lenke til kommentar

I andre land hvertfall USA bruker de fot og tommer som høyde på mennesker. Men hvordan skiller de da de cm som kommer i mellom?

Feks 6' 2 " = 1.88 m og  6'  3" = 1.92.

Men hvis personen er feks 1.90, hva blir det da?

Da blir det 6' 2 ½". Tommer deles opp i "fractions", som 1/2, 3/4, 5/8, 15/16 og så videre. 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...