Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Ild. Du svir igjen stumpene.

Forsegler det store pulsårer altså?

Det er i hvert fall varme som er det beste alternativet, er jeg ganske sikker på. Om jeg hadde hatt valget mellom torniquet og ei bøtte med kokende tjære vet jeg hva jeg ville ha valgt: tjæra. Man kan jo også bruke begge deler.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke dette bilde.

Om man  ser bort fra vitsen. Hvorfor bruke kevlar?

Som vi alle vet kevlar er ved og lagd på den måten av den blir midlertidig veldig hardt når det er utsatt for trykk(som å slå på en stor bolle med vanliljesaus)

MEN kevlar funker bare på relativ store ting som går relativt fort. (pistol kuler) 

Det funker dårlig på spisse ting som går veldig fort(som rifle kuler) Eller spise ting som går sakte(som kniver og pilspisser)

En hai tann er mye mer som en kniv eller pilspiss enn det er som en 9mm kule.

Ja om de har et tykt nok lag med kevlar funker det sikkert, men da må vel et tykt lag med hard gummi funke like bra og være billigere?

aE7MOXN_700b_v3.jpg

Lenke til kommentar

Kevlar er veldig slitesterk og vil fungere fint mot alt slikt. Kevlar funker bra mot kniver også, testet noen Kevlarhansker med kniv, ble ikke ett merke engang :)

Kevalr er ikke knivsikkre derav mange keval vester har en lomme foran for stikk beskyttelse.

Eller rettelse skuddsikre vester er ikke knivsikkre.

Det er forskjellige vevinger, kevlar laget for å stoppe kniver er vevd anderledes enn de vevd for å stoppe kuler.

Så da regner jeg med de kablene er vevd på kniv beskyttelse måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kevlar er veldig slitesterk og vil fungere fint mot alt slikt. Kevlar funker bra mot kniver også, testet noen Kevlarhansker med kniv, ble ikke ett merke engang :)

Kevalr er ikke knivsikkre derav mange keval vester har en lomme foran for stikk beskyttelse.

Det er forskjellige vevinger, kevlar laget for å stoppe kniver er vevd anderledes enn de vevd for å stoppe kuler.

Men den logiske følgen av det er jo at kevlar (altså materialet) fungerer ganske bra mot kniver?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men den logiske følgen av det er jo at kevlar (altså materialet) fungerer ganske bra mot kniver?

AtW

Ja jeg var korttenkt , tenkte kevlar=skuddsikker vest. Og tenkte ikke over at det kom i andre versjoner.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det var kevlaren som sto for det (antakelig den digre tunge plata), men i forsvaret fikk vi høre at de skuddsikre vestene også var stikksikre.

AtW

De vanlige vestene menige får, altså, splintvest er "skuddsikre", de demper skudd mye men er beregnet på kniver og splinter etter f.eks granater, ikke skudd.

Snakker om denne typen:

norsk%20splintvest_(1)_2.jpg

Men vil nå tro at en skuddsikker vest også er stikksikker, eller?

Syntes det er rart om en kniv skal gå gjennom men ikke en kule...

Lenke til kommentar

Jeg snakket om skuddsikre vester ja, ikke spilintvester. (vi hadde begge deler tilgjengelig) (de skuddsikre har jo noe plater man kan bytte ut av noe hardt, kermaikk kanskje? Og er ganske så jævlig tunge, jeg vil tippe de veide over 10 kg)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette bilde.

Om man  ser bort fra vitsen. Hvorfor bruke kevlar?

Som vi alle vet kevlar er vevd og lagd på den måten av den blir midlertidig veldig hardt når det er utsatt for trykk(som å slå på en stor bolle med vanliljesaus)

MEN kevlar funker bare på relativ store ting som går relativt fort. (pistol kuler) 

Det funker dårlig på spisse ting som går veldig fort(som rifle kuler) Eller spise ting som går sakte(som kniver og pilspisser)

En hai tann er mye mer som en kniv eller pilspiss enn det er som en 9mm kule.

Kevlar er et seigt fibermateriale. Det leveres ofte i vevde matter, omtrent som glass- og kullfiber, men kan også brukes som løse fibrer i en slags vatt i f.eks motorsagsikre bukser.

post-51414-0-83884700-1456861034_thumb.jpg post-51414-0-88826700-1456861068_thumb.jpg

Som de andre nevnte fibrene støpes det ofte inn i plastmaterialer, f.eks polyester eller epoksy. For skjønne hva som var forskjellen på kevlarfiber og kullfiber laget en venn av meg padleårer. Padleåra i kullfiberarmert epoksy var dønn stiv, og de delene av kullfibermatta som stakk utenfor padleåra etter støpingen kunne enkelt klippes bort med vanlig papirsaks. Den kevlararmerte åra vred seg i alle retninger, men den knakk ikke, og det var helt umulig å klippe eller skjære bort de delene av matta som stakk utenfor årebladet.

Ved å legge en kevlarfiberarmert plaststrømpe utenpå kablene i ditt eksempel kan jeg garantere at haien ikke ville kunne tygge seg gjennom. Samtidig ville kablene være like bøyelige som før.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det var kevlaren som sto for det (antakelig den digre tunge plata), men i forsvaret fikk vi høre at de skuddsikre vestene også var stikksikre.

AtW

De vanlige vestene menige får, altså, splintvest er "skuddsikre", de demper skudd mye men er beregnet på kniver og splinter etter f.eks granater, ikke skudd.

Snakker om denne typen:norsk%20splintvest_(1)_2.jpg

Men vil nå tro at en skuddsikker vest også er stikksikker, eller?

Syntes det er rart om en kniv skal gå gjennom men ikke en kule...

Vanlige skuddsikre vester er ikke knivsikkre, derfor mange har en lomme foran du kan ha en stikksikker plate i.

Lenke til kommentar

Dette er både et snedig og et supportspørsmål. Jeg har fått tilsendt en såkalt "CarryOn Cash"-pakke, som er en av Postens alternativer for internasjonale forsendelser fra Norge til USA. Er det alltid samme selskap som tar seg av pakken når den lander i USA, eller vil dette variere? I så fall, hvilket selskap og hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...