Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke sett episoden, så 30 sekund av den nå, han har da tydelig en wire midt foran seg og oppover såvidt jeg kan se.

AtW

Han må minst ha to, en ledning for hver støvsuger. De ser man på 25:46.

Det jeg lurer på er hva han tenker når han nærmest vurderer å gi opp, men bestemmer seg for at han skal opp. Alternativet kan neppe være å kaste seg utfor.

Mulig, har ikke sett episoden, men feks på 27.13 så ser man jo tydelig at det er noe som henger fra toppen av bygget og ned.

AtW

Lenke til kommentar

Han kan vell klatre ned igjen?

Fordel med å klatre ned er jo at det er langt mindre fysisk krevande.

Ja, men han MÅ bestemme seg for det i god tid likevel. For støvsugeren stopper når den er tom for is, og da faller han ned.

Mulig, har ikke sett episoden, men feks på 27.13 så ser man jo tydelig at det er noe som henger fra toppen av bygget og ned.

AtW

Det er faktisk bare ledningene til støvsugerne. Jeg trodde skyggen/speilbildet var et sikringstau første gang jeg så episoden.
Lenke til kommentar
Selv telefonkatalogene så ut som at de hadde et sikringstau.

Han hadde ikke det, men det er urisikabelt med dem. De holder flere tonn, hvis jeg husker rett. Kanskje mer enn tauet.

Det kan jo hende de hadde en UPS, men det er tvilsomt. Da ville de nok nevnt det. Kanskje de ikke tenkte på det?

Støvsugershowet er det i særklasse mest risikable han har gjort før siste episode. Jeg vil nesten påstå at det er noe av det mest risikable det er mulig å gjøre, uten å være direkte skjødesløs.

Edit: Og det satt en fyr og passet på at ingen nappet ut strømledningen til støvsugerne fra ... jada ... en skjøteledning!! Altså, kunne en idiot inne med støvsuger (som faktisk skulle støvsuge) ha nappet ut skjøteledningen fra veggen.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

I tillegg flyr han avgårde under heliumballonger i en annen episode. Hvordan skal det sikres?

Han er sikret med et tau der også, så han ikke skal bli tatt av vinden og forsvinne ut over havet eller inn i en høyspentmast. Ellers er det jo ikke mye som kan gå galt. Det kan sprekke en ballong eller to, men da synker han bare mot jorden. Det er så mange ballonger at han har mer enn nok å gå på før han styrter ukontrollert.

Edit: Spørsmålet om arbeidsmiljøloven overlater jeg til juristene. Men temmelig sikker. Oppdragsgiver har ansvar også for innleid mannskap.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usikker på om aml er relevant.

NRK må jo kunne filme stunts uten å være bundet av den. Ikke vet vi om Wahl er ansatt i NRK heller.

I tillegg flyr han avgårde under heliumballonger i en annen episode. Hvordan skal det sikres?

Ballongstuntet var han sikret for å kunne utføre det uten papirarbeid. 50m opp og fastbundet.

Lenke til kommentar

Har ikke sett episoden, så 30 sekund av den nå, han har da tydelig en wire midt foran seg og oppover såvidt jeg kan se.

AtW

Han må minst ha to, en ledning for hver støvsuger. De ser man på 25:46.

Det jeg lurer på er hva han tenker når han nærmest vurderer å gi opp, men bestemmer seg for at han skal opp. Alternativet kan neppe være å kaste seg utfor.

Han må ikke ha minst to ledninger fra toppen. Ser ut som han har en lang skjøteledning som splittes i enden = strøm til begge støvsugere.

Under hele veien opp ser man to kabler/tau som henger ned til han, det ene er sikringstau og det andre er strømkabelen.

På noen av nærbildene ser man også at han har på klatreseler og har et farget tau festet til selen med en skinnende blang karabinkrok. Vises også godt helt på slutten av filmen, når han står og prater på toppen.

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det er han sikret i de fleste episodene:

3. Skutt under vann: Her har han svært god avstand, kulen stopper jo 3/4 unna han.

5. Menneskelig lynavleder: Drakten er jordet med et jordspyd. De skal i prinsippet ikke være nødvendig.

6. Klatre med støvsuger: Fallsikrin

7. Sikring av kataloger? (Har ikke sett denne selv, men ser dere diskuterer dette)

Forstår godt at han sikrer seg, både for hannes del og NRK sin del. Mange av stuntene har store usikkerhetsmomenter (strømbrudd, poduksjonsfeil, fuktighet, vind, slitasje...)

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

Det er jo relativt enkelt, man kapper av, setter tourniquet slik at blodet ikke kommer ut, legger på bandasje og lar det gro.

Nå blir det fort mye komplikasjoner i etterkant, men man overlever gjerne. Så lenge man stopper blodet og holder det sterilt er det ikke noe stor fare.

En stor pulsåre i beinet eller armen er det vel ikke bare å legge på en bandasje også "gror" det? Man må vel stenge av blodåren på en eller annen måte? Og det er vel heller ikke så lett å stoppe blødningen i hovedpulsåren i f.eks beinet med bare en tourniquet? Det er jo store muskler og store blodårer. På førstehjelp kurset på røykdykkerkurset jeg var på i forsvaret lærte vi ihvertfall å bruke en hemostat eller liknende til å klemme av blodåren hvis man blødde fra hovedpulsåren i lysken, men at det ikke akkurat var stort håp for å kunne gjøre det i tide siden man kunne blø ut på under et minutt fra den blodåren.
Lenke til kommentar

Du kan nok finne flere avvik om du prøver når det kommer til tourniquet bruk o.l

Er skaden i lysken, armhulen, hals eller organ området så kan man så klart ikke bruke en ting som tourniquet, man må som du nevner gjøre et kirurgisk inngrep der man finner igjen åren og lukker den så man ikke blør tom. Hemostat som du nevner og varme som andre nevner er gode provisoriske løsninger. 

Å brenne/svi er en kriseløsning for å holde personen i liv frem til riktig beredskap kan ta over. Alt av inngrep er ekstremt infeksjons fremmende da det er sjeldent tid eller mulighet til å holde et sterilt miljø når man må ty til slike løsninger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...