tom waits for alice Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Øl på 1800 tallet ble servert ved "romtemperatur". Først nær århundreskiftet kom de første avkjølte øltypene i salg i USA. Kilde Geir 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Kulde har vært tilgjengelig lenge før man fikk strøm. https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_trade Husker du Kristoff fra filmen Frozen? Han lever av å selge is. Det var et virkelig yrke før elektriske frysebokser ble oppfunnet. Om de brukte is i saloonen vet jeg ikke. Kanskje de drakk lunkent øl. Om du får tak i den, vil jeg anbefale en dokumentarserie som heter "How we got to now". Det er en hel episode om kulde, inkludert is-handelen, oppfinnelsen av frossenmat, og frem til i dag. Meget bra serie. 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Øll er forresten en mengde-enhet, og ikke en drikke. 2 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Fra kriger tidligere i historien leser man ofte om at armer og bein blir amputert hvis de er skadet istedenfor å prøve å reparere dem. Antakelig fordi det er enklere og raskere. Og jeg har også lest noen historier om folk som er blitt klemt fast, el. og som har amputert armer eller bein på seg selv. Også har man jo muslimske land hvor man kapper av hendene på folk som straff også i dag. Men er virkelig amputasjon en så enkel prosedyre? Stort sett er de eneste komplikasjonene jeg hører om i disse nødamputasjonene i kriger infeksjoner pga dårlig hygiene, ol. Men hva med blødninger? Hvordan blir de stoppet? Det er jo noen rimelig store blodårer både i armer og ben. Endret 29. februar 2016 av flesvik Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Det er jo relativt enkelt, man kapper av, setter tourniquet slik at blodet ikke kommer ut, legger på bandasje og lar det gro. Nå blir det fort mye komplikasjoner i etterkant, men man overlever gjerne. Så lenge man stopper blodet og holder det sterilt er det ikke noe stor fare. 2 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Fra kriger tidligere i historien leser man ofte om at armer og bein blir amputert hvis de er skadet istedenfor å prøve å reparere dem. Antakelig fordi det er enklere og raskere. Og jeg har også lest noen historier om folk som er blitt klemt fast, el. og som har amputert armer eller bein på seg selv. Også har man jo muslimske land hvor man kapper av hendene på folk som straff også i dag. Men er virkelig amputasjon en så enkel prosedyre? Stort sett er de eneste komplikasjonene jeg hører om i disse nødamputasjonene i kriger infeksjoner pga dårlig hygiene, ol. Men hva med blødninger? Hvordan blir de stoppet? Det er jo noen rimelig store blodårer både i armer og ben. En viktig ting å huske er at antibiotika er en ganske ny oppfinnelse, og det samme er sterile miljø. Tidligere var det dermed ofte umulig å behandle infeksjoner, og overlevelsesraten var høyest om man valgte å amputere. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Fra kriger tidligere i historien leser man ofte om at armer og bein blir amputert hvis de er skadet istedenfor å prøve å reparere dem. Antakelig fordi det er enklere og raskere. Og jeg har også lest noen historier om folk som er blitt klemt fast, el. og som har amputert armer eller bein på seg selv. Også har man jo muslimske land hvor man kapper av hendene på folk som straff også i dag. Men er virkelig amputasjon en så enkel prosedyre? Stort sett er de eneste komplikasjonene jeg hører om i disse nødamputasjonene i kriger infeksjoner pga dårlig hygiene, ol. Men hva med blødninger? Hvordan blir de stoppet? Det er jo noen rimelig store blodårer både i armer og ben. Ild. Du svir igjen stumpene. Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 En ting jeg har lurt litt på en stund: Hvorfor koster vann på flaske så mye i Norge? Kontra andre land. Vann på flaske koster jo av og til mer enn brus på flaske her til lands... Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 supply and demand comes to mind Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Fra kriger tidligere i historien leser man ofte om at armer og bein blir amputert hvis de er skadet istedenfor å prøve å reparere dem. Antakelig fordi det er enklere og raskere. Og jeg har også lest noen historier om folk som er blitt klemt fast, el. og som har amputert armer eller bein på seg selv. Også har man jo muslimske land hvor man kapper av hendene på folk som straff også i dag. Men er virkelig amputasjon en så enkel prosedyre? Stort sett er de eneste komplikasjonene jeg hører om i disse nødamputasjonene i kriger infeksjoner pga dårlig hygiene, ol. Men hva med blødninger? Hvordan blir de stoppet? Det er jo noen rimelig store blodårer både i armer og ben. Som krikkert sa, ild, eller man dypper i en bøtte med kokende tjære. Ja, det er vondt. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Har lest at det ingrediensene i en liter Coca Cola koster ca. 30 øre. Forbruker prisen justeres etter kostnaden på å få vannet fra f.eks imsdal opp fra bakken, kosten på flaskeproduksjonen, jobben med å fylle på flaskene, transport kostnadene for å få det ut til butikk, butikken fortjeneste på å selge det videre + panten. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Det er feil. Kanskje det er riktig i USA der de bruker high fructose corn syrup (av mais) istedenfor sukker, og maisproduksjon er tungt subsidiert. Med sukker og Norsk sukkeravgift koster det helt sikkert mye mer. En brusfabrikk som la ned sa at bare sukkeret kostet det samme som brusen som ble solgt i butikk. Evt. tenker du på ingrediensene uten sukker. Endret 29. februar 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 https://tv.nrk.no/serie/med-livet-som-innsats/KMTE51001614/sesong-1/episode-6 Hvor sterke sugekopper trengs det for å holde en mann fast på en glassvegg? Fysiker Andreas Wahl vil ved hjelp av to støvsugere og to hjemmelagde sugekopper begi seg ut på en klatretur rett opp utsiden av en 40 meter høy glassvegg. Vi følger Andreas sin reise fra idé til det store eksperimentet og deler hans bekymringer og utfordringer underveis når han skal teste lufttrykk med livet som innsats. (6:8) Har han sikring i form av tau, eller ikke? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 En ting jeg har lurt litt på en stund: Hvorfor koster vann på flaske så mye i Norge? Kontra andre land. En årsak kan kanskje være at springvannet i disse andre landene er av dårligere kvalitet (eller, i alle fall, at det er større "tradisjon" for å drikke flaskevann i stedet for kran-vann), slik at både etterspørsel og tilbud av flaskevann av flere kvaliteter er større; her i Norge finner du jo bare merkevarer som Farris, Imsdal, Olden o.l., og svært lite tilsvarende "Firstprice-flaskevann"... Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 https://tv.nrk.no/serie/med-livet-som-innsats/KMTE51001614/sesong-1/episode-6 Hvor sterke sugekopper trengs det for å holde en mann fast på en glassvegg? Fysiker Andreas Wahl vil ved hjelp av to støvsugere og to hjemmelagde sugekopper begi seg ut på en klatretur rett opp utsiden av en 40 meter høy glassvegg. Vi følger Andreas sin reise fra idé til det store eksperimentet og deler hans bekymringer og utfordringer underveis når han skal teste lufttrykk med livet som innsats. (6:8) Har han sikring i form av tau, eller ikke? Ikke i følge introen; "...er gjennomført uten andre sikringer enn det som kommer til syne i programmet". Og det heter jo tross alt Med livet som innsats. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Men synes det en sikring? Hvis ikke var den episoden ekstremt livsfarlig, ettersom han holdt på å gå tom for is. Han snakker underveis som om det var et alternativ å gi opp. Men hva skulle han gjort da, liksom? Han har jo ikke noe valg. Klatret nedover, fordi det går fortere? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Har ikke sett episoden, så 30 sekund av den nå, han har da tydelig en wire midt foran seg og oppover såvidt jeg kan se. AtW Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 En ting jeg har lurt litt på en stund: Hvorfor koster vann på flaske så mye i Norge? Kontra andre land. Vann på flaske koster jo av og til mer enn brus på flaske her til lands... Vannflasker er priset for å ligge på samme nivået med brus. Og som Emancipate sa, brusen her kostes hinsides pga lovverket. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Har ikke sett episoden, så 30 sekund av den nå, han har da tydelig en wire midt foran seg og oppover såvidt jeg kan se. AtW Jeg så den jeg også, men tenkte det var til støvsugerledningene. Dessuten kunne jeg ikke se noen anstendig klatresele som skal holde kroppen hans noen lunde sammen hvis han faller (den kan jo være skjult, men det blir da en kontrast til programmets intromelding om at ingen skjulte sikkerhetsmekanismer er involvert) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Har ikke sett episoden, så 30 sekund av den nå, han har da tydelig en wire midt foran seg og oppover såvidt jeg kan se. AtW Han må minst ha to, en ledning for hver støvsuger. De ser man på 25:46. Det jeg lurer på er hva han tenker når han nærmest vurderer å gi opp, men bestemmer seg for at han skal opp. Alternativet kan neppe være å kaste seg utfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå