Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Ja, dypt på havbunnen og i trykkkamre.

wtf??

Vannets kokepunkt er avhengi av trykket. På en atmosfæres trykk koker vannet på 100°C, men f.eks på toppen av Mount Everest koker det på 69°C. Under høyt trykk vil effekten være motsatt, altså at det tar høyere temperatur før vann koker :)

Redigert: Kilde på at det er på 69°C er her http://uk.answers.yahoo.com/question/index...11055137AAUuCI3

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ang. koking av vann.

Når man koker egg i vann, er det for å få egget til en temperatur eller er det et forhold mellom temperaturen og tiden? Sånn som her hjemme (et par meter over havet) koker vi egg i 12 minutter (tror jeg), mens på hytta må vi koke det lenger (rundt 900 moh), kanskje oppimot 13 minutter. Er det fordi kjernen av egget skal nå en viss temperatur eller ? :O

Lenke til kommentar
Ang. koking av vann.

Når man koker egg i vann, er det for å få egget til en temperatur eller er det et forhold mellom temperaturen og tiden? Sånn som her hjemme (et par meter over havet) koker vi egg i 12 minutter (tror jeg), mens på hytta må vi koke det lenger (rundt 900 moh), kanskje oppimot 13 minutter. Er det fordi kjernen av egget skal nå en viss temperatur eller ? :O

Det er fordi at når man kommer opp i høyden har vannet et lavere kokepunkt, så man må koke det lengre for at om man hadde samme temperatur ville egget koke i stykker.

Lenke til kommentar
Men koker man egget for å få temperaturen over et visst punkt? Om man hadde gjort det i varmluft ville man fått tilsvarende koking (tatt i forhold til varmekapasiteten mellom vann og luft)?

Ut i fra forskjellen på koketid ser jeg to alternativer:

1) Man koker egget for å sette igang en reaksjon inni egget. Denne reaksjonen går fortere jo varmere det blir

2) Man koker egget for å sette igang en reaksjon inni egget. Denne reaksjonen vil skje når egget når en viss temperatur.

Ut fra den relativt lange koketiden for å få hardkokt egg tror jeg selv alt. 1 er mest sannsynlig, men skal ikke si noe sikkert.

Lenke til kommentar

Hei igjen, det er noen ting jeg lurer på..

#1 Hvordan er forholdet mellom grader i en stigning og prosent?

På veiskilter står det f.eks 10% stigning, men jeg vil si at det er lettere å tenke seg stigningen i grader eller?

#2 dumt spørsmål men.. Hvor lenge lever hodet uten kropp? Altså hvor lenge har en person aktive tanker hvis en person får hugget av hodet ved nedre del av halsen?

#3 En ting jeg tenke på idag da jeg var på trening, var dette med gener og så videre. Mens jeg trente satt jeg og tenkte på hvor lang tid det tar før det genetiske arvestoffet i en slekt forandrer seg, tilpasser seg miljøet.

For eksempel.

Hvis jeg trener mye styrke i hele mitt liv, og sønnen min gjør det samme, og barnebarnet mitt gjør det samme, vil da oldebarnet mitt kunne være født med bedre "anlegg" for å få muskler, enn det jeg har? (Uten forbehold for de andre deler av familien, min kones familie etc.)

Hvor mange generasjoner tar det før sånne endringer i det genetiske arvestoffet slår ut?

#4 Er det raskere å fly "mot" enn "med" jordens rotasjon? Hvorfor/hvorfor ikke?

Sett at to fly skal fly hver sin vei, til mål A og B i 500 meters høyde. Begge mål har like lang avstand fra flyplassen flyene skal fly fra. Med tanke på at jorden snurrer, ville jeg jo tro at det flyet som flyr "mot" jordens rotasjon kommer først fram nettopp på grunn av det, men på en annen måte blir vel det helt feil. Er det jordens atmosfære som påvirker flyene, slik at flyene kommer fram på samme tid?

Et annet eksempel. En stein kastes 1000 meter "rett" opp i luften. Hvorfor faller den ned der den ble kastet fra, og ikke "lenger borte" mtp. jordens rotasjon?

#5 Hvordan kan man forklare at atomene i hjernen kan bli bevisste seg selv?

Er jo ganske utrolig at litt elektrisitet og noen hormoner kan erkjenne sin egen eksistens

#6 lysets hastighet er 299 465 343 m/sek right?

så på en gammal letterman episode for igår. Der var det en vitenskapsmann som mente at man KAN reise i tid.

Teorien: Reis fra jorden nærme lysets hastighet i 6mnd, stopp, så snu, og reis tilbake.

Det har da gått ett år for deg, mens det kan ha gått flere tusen, kanskje millioner av år på jorden.

Noen andre som ikke finner logikken her? :SS

BTW: "Flest brukere pålogget samtidig var 2735 brukere 13/11-2007 : 21:50"

stod ikke det rundt 6000+ før? hva har skjedd, tatt det vekk?

Takk.

Endret av wtf bacon?
Lenke til kommentar
BTW: "Flest brukere pålogget samtidig var 2735 brukere 13/11-2007 : 21:50"

stod ikke det rundt 6000+ før? hva har skjedd, tatt det vekk?

Rekorden på 6000+ kom da et bilde av en fly-kick dude som var postet i humor-bildetråden ble lagt opp på Digg (eller hva som nå enn skjer), og dette førte til unormalt stor aktivitet her på forumet.

EDIT: Poenget mitt var at dette ble regnet som juks*, så styret resatte rekorden.

* Hva annet skulle jeg sagt? :p

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
#2 dumt spørsmål men.. Hvor lenge lever hodet uten kropp? Altså hvor lenge har en person aktive tanker hvis en person får hugget av hodet ved nedre del av halsen?

Om jeg ikke husker helt feil så tror jeg at hjernen vil slutte å fungere ordentlig rundt 2 sekunder etter at den har mista oksyigentilførselen.

redigert:

"Consciousness is probably lost within 2-3 seconds, due to a rapid fall of the “intracranial perfusion of blood" (blood supply to the brain)."

http://www.richard.clark32.btinternet.co.uk/behead.html

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

På veiskilter står det f.eks 10% stigning, men jeg vil si at det er lettere å tenke seg stigningen i grader eller?

10% stigning er praktisk fordi det angir hvor mange meter man går opp for hver meter man går frem. 10% vil si at man 0,1m opp for hver meter frem. For å finne hvor mange grader det tilsvarer setter du motstående katatet lik 0,1 * hosliggende katet.

tan(a) = 0,1x/x = 0,1 -> a = arctan 0,1 = 5,7 grader

Hvor lenge hodet lever vet jeg ikke, men så vidt jeg har hørt vil avkappingen av hodet føre til et så stort sjokk at hjernen blir bevisstløs. Ikke helt sikker på denne.

#3 En ting jeg tenke på idag da jeg var på trening, var dette med gener og så videre. Mens jeg trente satt jeg og tenkte på hvor lang tid det tar før det genetiske arvestoffet i en slekt forandrer seg, tilpasser seg miljøet.

For eksempel.

Hvis jeg trener mye styrke i hele mitt liv, og sønnen min gjør det samme, og barnebarnet mitt gjør det samme, vil da oldebarnet mitt kunne være født med bedre "anlegg" for å få muskler, enn det jeg har? (Uten forbehold for de andre deler av familien, min kones familie etc.)

Hvor mange generasjoner tar det før sånne endringer i det genetiske arvestoffet slår ut?

I henhold til darwinistisk evolusjon har det ingenting å si om du trener mye eller ikke. Arvematerialet er gitt ved fødselen. Evolusjonen vil først slå ut om en som har bedre "anlegg" for muskler har større sjanse for å reprodusere seg enn en som ikke har det.

Sett at to fly skal fly hver sin vei, til mål A og B i 500 meters høyde. Begge mål har like lang avstand fra flyplassen flyene skal fly fra. Med tanke på at jorden snurrer, ville jeg jo tro at det flyet som flyr "mot" jordens rotasjon kommer først fram nettopp på grunn av det, men på en annen måte blir vel det helt feil. Er det jordens atmosfære som påvirker flyene, slik at flyene kommer fram på samme tid?

Et annet eksempel. En stein kastes 1000 meter "rett" opp i luften. Hvorfor faller den ned der den ble kastet fra, og ikke "lenger borte" mtp. jordens rotasjon?

Et fly vil hele tiden kunne oppnå samme hastighet i forhold til luften den beveger seg i. Det vil si at flyets hastighet i forhold til bakken er avhengig av luftens hastighet i forhold til bakken.

Anta først at jorden er en uendelig lang sylinder:

Luften nede ved bakken vil bli trukket rundt av jorden som roterer, og luft lenger oppe vil bli trukket rundt av luften under den, og så videre. Ettersom luften (nesten) ikke møter friksjon i overgangen mellom atmosfære og verdensrom vil ingenting bremse ned luften, og den vil generelt sett bevege seg like fort som jordrotasjonen langs hele "jordsylinderen".

Nå er jo ikke jorden en uendelig lang sylinder, men heller en kule. Det medfører at luften vil bevege seg fortere ved ekvator enn ved polene, og dermed bremses luften ned. Det betyr at luften vil gå rundt noe saktere enn jordens rotasjon. Vi ser eksempler på dette på værvarselet hver dag, alle værsystemer ser nemlig til å komme fra vest og gå mot øst. Kan derfor konkludere med at det går litt fortere å fly mot øst enn mot vest.

Hvis man virkelig vil fly fortere mot øst enn mot vest kan man fly i jetstrømmer. Disse kan jeg dessverre ikke forklare hvordan fungerer.

Er jo ganske utrolig at litt elektrisitet og noen hormoner kan erkjenne sin egen eksistens

Dette vet man foreløpig ikke svaret på. Bedre og bedre måleutstyr gjør at vi kommer nærmere svaret, men pr. i dag finnes det ikke en alment akseptert teori på hvordan selvbevissthet fungerer.

så på en gammal letterman episode for igår. Der var det en vitenskapsmann som mente at man KAN reise i tid.

Teorien: Reis fra jorden nærme lysets hastighet i 6mnd, stopp, så snu, og reis tilbake.

Det har da gått ett år for deg, mens det kan ha gått flere tusen, kanskje millioner av år på jorden.

Dette er en konsekvens av Einsteins relativitetsteori. Er ikke god nok til å forklare hvordan det fungerer, så skal ikke prøve. Håper noen andre har en bra forklaring. Hvis ikke kan du søke på "Time dilation", "Relativistic time travel" og/eller "Twin Paradox".

Lenke til kommentar

Relativitetsteorien er akkurat det, en teori. En som hittil har vist seg vanskelig å bestride, men det betyr ikke at den er feilfri likevel.

Men jeg lurer på hvor lang og brei en Ford Granada er? Lurer på om den er større enn 740'n min ^^

Edit : kanskje det spørsmålet hadde hørt hjemme i bil delen av forumet, men føler det er litt teit å opprette ny tråd bare for det..

Endret av AlltidRett
Lenke til kommentar

# 4: Ang. steinen. Sett at det er vindstille og at du kaster steinen rett opp, så vil steinen lande på akkurat samme plass. Jorden spinner rundt, og det gjør også lufta rundt. Hadde lufta ikke spunnet med jorda ville vi levd i konstant vind, og steinen ville landet en annen plass.

Vet at det tar lengre tid å fly, men husker ikke om det er med eller mot jorda at det tar lengst tid, kan ikke svare på den.

# 5: Når du formulerte det på den måten så høres det ganske utrolig ut ja. :wee:

# 6: Hvordan beviste han at det hadde gått millioner av år på jorda? Trodde tida var konstant.

Lenke til kommentar

100% stigning er det samme som 45° hellning. 10% stigning (som betyr at man kommer 10 meter høyere når man har kjørt 100 meter bortover) kalles også stigning på 1:10 og tilsvarer omtrent 10°.

For eksempel.

Tilpasninger er avhengig av et antall generasjoner, det vil titusener av år for menneskets del. Våre kropper er fortsatt tilpasset den typen mat og den mengden fysisk aktivitet som steinaldermenneskene tilpasset seg i løpet av noen hundre tusen år.

Atmosfæren er en del av planeten, derfor er det ingenting å vinne ved å fly østover eller vestover.

Derimot er det mye å vinne på å skyte opp romfartøy og satelitter østover for å få en ekstra dytt fra jordrotasjonen. Dermed sparer man drivstoff, eller kommer lengre ut med samme mengde drivstoff.

Lenke til kommentar

For eksempel.

Det ser ut som du har en tankegang at evolusjon kommer av at man "strekker seg" etter bedre egenskaper generasjon for generasjon. For eksempel at giraffer har så lang hals fordi de har strukket seg etter høythengende løv i generasjon etter generasjon. Kort sagt er det ikke slik evolusjonen fungerer.

Evolusjonen fungerer ved at de individer som har best forutsetninger for å bringe videre genene sine ved forplantning fordi de er sterkest/flottest/flinkest/best til å sjekke opp dama ;) vil klare å bringe videre genene sine og dermed får vi en utvelging av disse beste egenskapene. Giraffen har så lang hals fordi de giraffene som har hatt lengst hals har historisk sett hatt best muligheter til å spise blader = overleve og dermed bringe videre genene sine. Giraffer med kort hals har rett og slett dødd ut og har derfor ikke kunne bringe videre genene sine.

Man vil altså neppe merke noe særlig forbedring av anlegg for muskler over generasjonene siden dere fortsatt har samme genetisk bagasje. Unntaket er selvsagt hvis en eller flere av dere får barn med en kvinne som har veldig bra arveanlegg slik sett. Da kan arveanlegget til kvinnen påvirke så det blir bedre i de følgende generasjoner. På samme måte kan en kvinne med dårlig arveanlegg påvirke negativt i de følgende generasjoner.

For å ta steinen først: selv om vi kaster steinen i løste luften har den fortsatt samme fart som jorden, og "følger" jorden. Tenk deg at du slipper en stein fra et fly som flyr i 800 km/t. Steinen vil ikke falle rett ned, den vil falle i en bue fordi den fortsatt har samme fart bortover som flyet lenge etter at du slipper den, selv om den får en "ekstra" fart rett nedover i tillegg på grunn av gravitasjonen. Disse to fartene virker sammen, og gjør at vi får en buet bane. Det er på samme måte når vi kaster en stein rett opp, den "holder" på farten til jorden selv når den er oppe i luften.

På samme måte "holder" flyene på rotasjonen til jorden lenge etter at de har sluppet bakken. Flyet taper heller ikke noe særlig av farten den fikk fra jorda når den er i luften. Men for eksempel vinder kan likevel påvirke så to fly som flyr i motsatt retning kommer fram til ulik tid. For eksempel kan en vind blåse i en retning slik at den "hjelper" det ene flyet fram og "motarbeider" det andre. Ulike tidssoner kan også gjøre at et fly kommer tilsynelatende raskere frem enn det andre (selv om de egentlig bruker like lang tid).

Det med hva bevissthet er og hvordan det oppstår er egentlig noe man vet svært lite om, og vitenskapmennene krangler om det seg imellom. Derfor er det vanskelig å gi noe konkret og lettfattelig svar.

Men det jeg kan si, er at tankeprosessene våre og alt det som bevisstheten består av, kommer ikke av atomene i seg selv, men heller (antagelig) av måten de spiller sammen på. På samme måte som at en datamaskin egentlig er en haug døde atomer, men disse atomene er satt sammen på en spesiell måte så datamaskinen kan gjøre mange fantastiske ting likevel.

Lenke til kommentar
Korleis fungerer vannkjøling? Ikkje meint som eit supportspørsmål.

Varme overføres fra det som skal kjøles ned til en kjøleribbe. Inni denne strømmer det vann igjennom små kanaler, hvor små avhenger av hvor mye varme som skal overføres, og hvor stor kjøleribben er. I disse små kanalene overføres varmen fra kjøleribben til vannet, som igjen transporterer varmen bort fra varmekilden.

Det kreves dessuten en eller annen ordning for å sikre at vannet holder seg kaldt. Dette kan for eksempel gjøres ved å hele tiden ta inn kaldt vann fra en vannkilde (en elv for eksempel), eller ved overføre varmen i vannet til et reservoar. Et eksempel på det siste er at vannet går igjennom en ny kjøleribbe som overfører varmen til luft, ettersom denne kjøleribben kan befinne seg et stykke fra varmekilden kan den gjerne lages stor. Jo større overflate jo mer varme kan overføres pr. sekund. Etter at vannet har blitt avkjølt kan det igjen sendes inn i til kjøleribben som står på varmekilden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...