Noxhaven Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Hva er den "evolusjonære logikken" bak at gevir felles og vokser frem igjen hvert år? Det virker for meg som bortkastet energi å skulle la noe så stort vokse på nytt hele tiden. https://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_selection Du kan lese mer om det her, det klassiske eksempelet er påfuglen som bruker en drøss med energi på å vokse ut fjærene sine. Individene med under middels gode gener finner mindre mat, for mindre fjær og blir ikke valgt av høna. Det er samme prinsipp hos gevir dyr, de bruker overflødig mye energi på å produsere noe som gir de en fordel i parring sesongen - som gir artens gener en evolusjonsmessig fordel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Jeg tror ikke gevir nødvendigvis har noen hensikt i form av bedre tilgang på mat etc. Men det er jo en evolusjonært uhyre viktig hensikt å føre sine gener videre, selv om det skjer gjennom (næringsmessig kostbar) imponering av hunndyrene. Tiurer bruker for eksempel uhorvelig mye tid og energi på å imponere damene i paringstida selv om de ikke bruker energien på å gro gevir. Sånn er det jo også med for eksempel løver, sjimpanser, bever, bier og pingviner. For ikke å nevne oss mennesker. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Gevir felles som kjent årlig. Hvis vi tar hjorten som eksempel, så foretrekker kollene de største bukkene i brunsten. Bukkene har hvert sitt revir som de må forsvare fra konkurrerende bukker, og da kommer geviret med i bildet. En ettåring har som oftest to tagger (spissbukk), en 2,5 år gammel bukk har vanligvis rundt 6. Videre blir det litt mer vanskelig å aldersbedømme ut fra taggene og størrelse på gevir. For hvert år blir det generelt større og kraftige, men antall tagger varierer fra dyr til dyr ut fra gener, mattilgang og lignende. Det er ikke direkte uvanlig at gevir også kan knekkes i slosskamper. Videre brukes geviret til å "feie" med, noe bukker gjør av ulike årsaker; kløe, markere revir og styrke. En fordel med at det felles årlig er at det kan fikse skader og man kan få et større gevir neste brunstsesong. Jeg regner med at det er begrensninger til hvor mye energi som kan gå bort til vekst av gevir når dyret er 2 år fremfor 6 år. Selve årsaken til at gevir felles er at nivået på testosteron senkes, noe som igjen fører til svekkelse av vevet rundt bunnen av geviret. I løpet av brunsten er bukkene høye verdier av testosteron. Mener å ha lest at en fullvoksen elg bruker like mye energi på å vokse ut et stort gevirfjøl som en elgku bruker når hun er drektig. Finner derimot ikke kilden på dette igjen. Uansett, det henger sammen med testosteronnivået gjennom året.. Et dyr som har fått skade på manndommen sin vil få et svært begrenset gevir. En skade på eksempelvis høyrefoten vil føre til at geviret på venstresiden blir svekket. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Jeg tror ikke gevir nødvendigvis har noen hensikt i form av bedre tilgang på mat etc.Jeg oppfatter det slik: Det hjelper ikke nødvendigvis på å finne mer mat, men er ett tegn på at hannen er flinkere til å finne mat, og får dermed ett større overskudd av energi som skal brukes på en større og flåttere fjær, gevir o.l. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Størrelsen på gevir reflekterer blant annet tilgangen på næring. De bruker også gevirene til å skrape bort f. eks. snø for å komme til mat. Man kan hevde at en årsak til at simler som et unntak har gevir er nettopp for å kunne skrape bort snø. Videre varierer det hele fra hjortedyr til hjortedyr med tanke på hvordan gevirene ser ut og når de mister dem. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Kan det lekke syre fra batterier som er fullt fungerende? wtf. The kunne det i min fjernkontroll tydeligvis. Står 2017 på begge batteriene. Så bare tilfeldigvis det tyter ut hvitt pulver rundt lokket. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Kan noen som åpenbart ha skjedd, skje? Ja 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Batteriene kan ha hatt en feil fra fabrikken, slik at de begynte å lekke. Det er også mulig at du har utsatt fjernkontrollen for høye temperaturer, eller at en kortslutning har overopphetet batteriene. Dette er mindre sannsynlig. De kan likevel gi nok strøm til å drive en fjernkontroll. De greiene bruker ikke mye strøm, så et skadet batteri vil likevel fungere. Det er vel alkaliske batterier du har der. Det som kommer ut er ikke syre (som i bilbatterier), men en base. Det er likevel ikke sunt å få i seg. Vær forsiktig, og rengjør fjernkontrollen. Forhåpentligvis har den ikke blitt ødelagt, og vil fungere med nye batterier. Jeg modifiserte en fjernkontroll en gang. Den var ikke utsatt for lekkasje, men hadde gått i gulvet så mange ganger at batterikontaktene (4 stk. AAA) var helt ødelagt. Jeg kjøpte et 9V røykvarslerbatteri, og tok ut 4 av de rare, små cellene inni. Loddet dem fast i fjernkontrollen, og fyllte opp med limpistol-lim. Det fungerte i årevis. Så fikk jeg flatskjerm, og den eldgamle Philips-kassa gikk på dynga. Endret 21. februar 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Hvis 2 eller flere motorsykler parkerer i samme bil-lomme, må da alle syklene betale for parkering hver for seg, eller er det nok med en billett for alle? Endret 21. februar 2016 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Det er vel alkaliske batterier du har der. Det som kommer ut er ikke syre (som i bilbatterier), men en base. Det er likevel ikke sunt å få i seg. Vær forsiktig, og rengjør fjernkontrollen. Forhåpentligvis har den ikke blitt ødelagt, og vil fungere med nye batterier. Apropos det så har jeg en led lenser t7 lommelykt hvor batteriene hadde lekket og nå vil den ikke skru seg helt av uten at jeg fjerner batteriene helt. Men det er helt utrolig hvor lenge den lykta har hengt på veggen og lyst svakt uten at batteriene er gått tomme. Får prøve å rense kontaktene med noe sprit eller noe å se om jeg får reddet den. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hvis 2 eller flere motorsykler parkerer i samme bil-lomme, må da alle syklene betale for parkering hver for seg, eller er det nok med en billett for alle? Det er skjedd to parkeringer, selv om de to parkeringene skjer på en plass. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hva hvis de ikke kjenner hverandre, og den første mente han trengte hele plassen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Så påvirker ikke det det faktum at nummer to har benyttet seg av den tilbudte parkeringstjenesten, og dermed skal betale det tjenestetilbyder krever. Hvis nummer to har benyttet seg av tjenesten til fortrengsel for nummer en vil det i utgangspunktet være et forhold mellom nummer en og nummer to, ikke mellom nummer en og tjenestetilbyder. Man kunne tenkt seg at nummer en får et reklamasjonskrav mot tjenestetilbyder (han har ikke fullt ut fått det han har betalt for), men dette forutsetter en form for avtalebrudd fra tjenestetilbyders side. Slik standardavtalene for parkeringstjenester er utformet ser jeg ikke øyeblikkelig noe grunnlag for å hevde avtalebrudd i en slik situasjon. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Men de bruker jo å gi bøter til de som står utenfor sin plass (f.eks. 10 cm utenfor den hvite linja). Han som stiller seg på en annens plass står 100% utenfor sin egen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Jeg foreslår at du leser avtalevilkårene, se § 2 i standard parkeringsvilkår: Motorvognen skal plasseres som anvist ved skilt eller oppmerking og innenfor det oppmerkede felt. Med ”motorvogn” menes i disse vilkårene også tilhenger til motorvogn. Det står ikke noe om "sin plass" der. Det står at man skal parkere innenfor det oppmerkede felt. Hvis begge er parkert innenfor det oppmerkede felt bryter man ikke § 2, men det er fortsatt to parkeringer. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hvorvidt disse lovene blir praktisert er nok en helt annen sak. Takk for svar, krikkert. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Jeg er parkeringsvakt. Parkeringen man betaler for er for en plass. På samme måte må man om man har bil med henger betale for to plasser når den parkerer og tar to plasser. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Blir vel feil hvis andre motorsykler kommer og benytter seg av en plass andre har betalt for, selv om der er plass til mer enn en på den ene plassen? Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Og hvor smart er det? Da vanker det bot om motorsykkelen som står der med gyldig billett stikker, en p-vakt kommer og ser den stå der uten gyldig billett. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Som forhenværende motorsyklist må jeg få komme med en bemerkning: SIden en motorsykkel er åpen er det ingen steder man kan legge parkeringsbilletten uten at andre kan forsyne seg med den. Derfor parkerte jeg helst ikke på plasser der man skulle legge igjen billetten. Den gangen man ennå hadde gode gammeldagse parkometere var det noe annet, men da var det jo betalt for en viss tid, enten man stod der eller ikke. Off topic, men: Siviliserte byer hadde rikelig med egne parkeringsplasser for motorsykler. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå