Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Taxier som brukes så aktivt, må drives av forbrenningsmotor. Men det finnes mange alternativer til diesel.

 

Tesla er utstyrt med god batterilevetid, og rask hurtiglading. Det skal mye til at han aldri får ladet.

 

Drosjene putrer rundt i sentrum hele dagen. Om man tar forurensningsproblematikken på alvor, er taxiene det rette stedet å begynne.

De har råd til investeringen. Nesten alle drosjer jeg har sett er nesten helt nye uansett.

Enten Mercedes eller Toyota Prius.

 

En variert bilpark med ladbar bensin-hybrid og gass i stedet for diesel er ikke noe problem å få til på kort sikt.

Tesla kan vente litt til, til batterikapasiteten og laderen klarer å holde tritt med arbeidspresset.

Det trenger ikke å være enten / eller. Det er nok rom for begge løsningene allerede nå.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Taxier er overrepresentert blant tomgangskjørere i bysentrum. Motoren går hele tiden, og de står alltid der det er masse folk, klar for å ta imot passasjerer.

Taxi er riktig plass å begynne, men selvsagt ikke det eneste tiltaket som må gjøres.

 

De bytter bil hele tiden. Jeg kan ikke huske sist jeg så en gammel drosjebil.

De har altså lett tilgang på ny teknologi.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Man sier ofte at et passord på f.eks. 6 tegn tar xx år å knekke gjennom metoder som brute-force. Hvordan er dette utregnet?

Sier man slik at man kan teste y kombinasjoner per minutt og det derfor vil ta xx år å gå igjennom alle kombinasjonene? Dette er isåfall unyansert siden jo flere man har testet jo mer sannsynlig blir det å finne den rette.

Finnes det en formel for dette (som en gauss-kurve-ish) som viser hvor mange kombinasjoner man må teste for å finne løsningen?

Litt knotete skrevet kanskje.

Lenke til kommentar

Luther, tv serie. En drapsmann kjører handa ned i en blender for å forhindre at hans fingeravtrykk kan knytte han til et drap.

 

Men han tar kun høgre handa.... Vil de ikke kunne knytte fingeravtrykk fra hans venstre hånd hvis de kun har avtrykk fra høgre hånd på f eks en pistol?

Lenke til kommentar

Man sier ofte at et passord på f.eks. 6 tegn tar xx år å knekke gjennom metoder som brute-force. Hvordan er dette utregnet?

Sier man slik at man kan teste y kombinasjoner per minutt og det derfor vil ta xx år å gå igjennom alle kombinasjonene? Dette er isåfall unyansert siden jo flere man har testet jo mer sannsynlig blir det å finne den rette.

Finnes det en formel for dette (som en gauss-kurve-ish) som viser hvor mange kombinasjoner man må teste for å finne løsningen?

Litt knotete skrevet kanskje.

Godt spørsmål, men dårlig stilt, og jeg klarer ikke helt å stille det bedre.

 

Det du må tenke på er at når man snakker om brute force så går man (så vidt jeg vet) ut i fra at permutasjonene testes i rekkefølge. Det er derfor ikke noen sannsynlighet ute og går.

 

Om vi reduserer det til et patologisk eksempel og bruker et passord med ett tegn, kan vi si at Klodrik, som har valgt passordet a får sitt avslørt på 1. forsøk, mens Fetter Anton, som har valgt z, blir cracket på 26. forsøk.

 

9999999999999999z99999 skulle være et ganske sikkert passord, ettersom sifrene kommer etter bokstavene i ascii-tabellen, og jeg garderte meg mot standard testing av flere av samme tegn i rekkefølgeved å legge inn en z.

Lenke til kommentar

Det du må tenke på er at når man snakker om brute force så går man (så vidt jeg vet) ut i fra at permutasjonene testes i rekkefølge. Det er derfor ikke noen sannsynlighet ute og går.

 

Om vi reduserer det til et patologisk eksempel og bruker et passord med ett tegn, kan vi si at Klodrik, som har valgt passordet a får sitt avslørt på 1. forsøk, mens Fetter Anton, som har valgt z, blir cracket på 26. forsøk.

Det er forøvrig ikke gitt at algoritmen beveger seg i den retningen du her antar. Kun ment som en påpekelse.

Lenke til kommentar

Taxier er overrepresentert blant tomgangskjørere i bysentrum. Motoren går hele tiden, og de står alltid der det er masse folk, klar for å ta imot passasjerer.

Taxi er riktig plass å begynne, men selvsagt ikke det eneste tiltaket som må gjøres.

 

De bytter bil hele tiden. Jeg kan ikke huske sist jeg så en gammel drosjebil.

De har altså lett tilgang på ny teknologi.

Tror det er mye riktig her, men det drosjer kanskje trenger mest av alt er et "Just In Time"-system. Det er helt meningsløst at det skal stå masse drosjer på drosjeholderplasser. Det burde, ideellt sett, aldri være mer enn en drosje per holdeplass.

Lenke til kommentar

Det var noen som sa en gang, at det er to typer batterier: De som tappes ut ved å bli gradvis svakere, og en annen type som har samme effekt inntil de er plutselig uttappet.

Husker ikke hvilke som heter hva, noen som vet det?

Litium polymer. Tilnærmet like mye futt hele tiden, til den ganske raskt går til null.

Blir brukt på bla radiostyrte ting. Har det på helikopteret mitt.

Lenke til kommentar

Det var noen som sa en gang, at det er to typer batterier: De som tappes ut ved å bli gradvis svakere, og en annen type som har samme effekt inntil de er plutselig uttappet.

 

Husker ikke hvilke som heter hva, noen som vet det?

Du tenker kanskje på alkaline-batterier, og nickel-metal hydride, eller nickel-cadmium-batterier? De to sistnevnte der skal holde lengre på spenningen en alkaline-batterier, etter hva jeg har forstått.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Det var noen som sa en gang, at det er to typer batterier: De som tappes ut ved å bli gradvis svakere, og en annen type som har samme effekt inntil de er plutselig uttappet.

 

Husker ikke hvilke som heter hva, noen som vet det?

Det er ikke to forskjellige batterier, det er to forskjellige måter å tappe batteriet på. F.eks LedLenser sine lommelykter kan man velge ved å trykke og konfigurere hva slags tapping av batteriet man vil ha. Man kan enten tappe slik at det gradvis blir lavere spenning og dermed gradvis svakere lys eller man kan tappe samme spenning hele veien, men da lyser ikke lyset like lenge fordi det kutter umiddelbart når batteriet går tomt for ikke å skade batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...