Emancipate Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Problemet oppstår idet han kun kjører rundt, og aldri står på holdeplassene. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Taxier som brukes så aktivt, må drives av forbrenningsmotor. Men det finnes mange alternativer til diesel. Tesla er utstyrt med god batterilevetid, og rask hurtiglading. Det skal mye til at han aldri får ladet. Drosjene putrer rundt i sentrum hele dagen. Om man tar forurensningsproblematikken på alvor, er taxiene det rette stedet å begynne. De har råd til investeringen. Nesten alle drosjer jeg har sett er nesten helt nye uansett. Enten Mercedes eller Toyota Prius. En variert bilpark med ladbar bensin-hybrid og gass i stedet for diesel er ikke noe problem å få til på kort sikt. Tesla kan vente litt til, til batterikapasiteten og laderen klarer å holde tritt med arbeidspresset. Det trenger ikke å være enten / eller. Det er nok rom for begge løsningene allerede nå. Endret 5. februar 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Drosjene putrer rundt i sentrum hele dagen. Om man tar forurensningsproblematikken på alvor, er taxiene det rette stedet å begynne. Neppe. Taxier er i fåtall. AtW 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 (endret) Taxier er overrepresentert blant tomgangskjørere i bysentrum. Motoren går hele tiden, og de står alltid der det er masse folk, klar for å ta imot passasjerer. Taxi er riktig plass å begynne, men selvsagt ikke det eneste tiltaket som må gjøres. De bytter bil hele tiden. Jeg kan ikke huske sist jeg så en gammel drosjebil. De har altså lett tilgang på ny teknologi. Endret 5. februar 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Tåler fisker laktose? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Man sier ofte at et passord på f.eks. 6 tegn tar xx år å knekke gjennom metoder som brute-force. Hvordan er dette utregnet? Sier man slik at man kan teste y kombinasjoner per minutt og det derfor vil ta xx år å gå igjennom alle kombinasjonene? Dette er isåfall unyansert siden jo flere man har testet jo mer sannsynlig blir det å finne den rette. Finnes det en formel for dette (som en gauss-kurve-ish) som viser hvor mange kombinasjoner man må teste for å finne løsningen? Litt knotete skrevet kanskje. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Er vel "opp til" de mener og som det gjerne står, altså, i løpet av xx år er det garantert løst. Det kan jo være løst i løpet av sekunder også om man har flaks... 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Luther, tv serie. En drapsmann kjører handa ned i en blender for å forhindre at hans fingeravtrykk kan knytte han til et drap. Men han tar kun høgre handa.... Vil de ikke kunne knytte fingeravtrykk fra hans venstre hånd hvis de kun har avtrykk fra høgre hånd på f eks en pistol? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Alle fingeravtrykkene er ulike. Hvis filmskurken tror at politiet har funnet avtrykk fra høyre hånd, så holder det å stikke høyre hånd i blenderen. Fingeravtrykkene på venstre hånd er ikke identiske eller speilvendte eller noe slikt. Selv eneggede tvillinger har ulike fingeravtrykk. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Man sier ofte at et passord på f.eks. 6 tegn tar xx år å knekke gjennom metoder som brute-force. Hvordan er dette utregnet? Sier man slik at man kan teste y kombinasjoner per minutt og det derfor vil ta xx år å gå igjennom alle kombinasjonene? Dette er isåfall unyansert siden jo flere man har testet jo mer sannsynlig blir det å finne den rette. Finnes det en formel for dette (som en gauss-kurve-ish) som viser hvor mange kombinasjoner man må teste for å finne løsningen? Litt knotete skrevet kanskje. Godt spørsmål, men dårlig stilt, og jeg klarer ikke helt å stille det bedre. Det du må tenke på er at når man snakker om brute force så går man (så vidt jeg vet) ut i fra at permutasjonene testes i rekkefølge. Det er derfor ikke noen sannsynlighet ute og går. Om vi reduserer det til et patologisk eksempel og bruker et passord med ett tegn, kan vi si at Klodrik, som har valgt passordet a får sitt avslørt på 1. forsøk, mens Fetter Anton, som har valgt z, blir cracket på 26. forsøk. 9999999999999999z99999 skulle være et ganske sikkert passord, ettersom sifrene kommer etter bokstavene i ascii-tabellen, og jeg garderte meg mot standard testing av flere av samme tegn i rekkefølgeved å legge inn en z. Lenke til kommentar
danielch Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Kjerringstøt er en ting men hva kalles det du får om la oss si du sykler og setter benet forsiktig i asfalten (eller når man går ut av en bil) så får man innimellom heftig "støt" i benet, hva kalles dette og hva kommer det av? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Det du må tenke på er at når man snakker om brute force så går man (så vidt jeg vet) ut i fra at permutasjonene testes i rekkefølge. Det er derfor ikke noen sannsynlighet ute og går. Om vi reduserer det til et patologisk eksempel og bruker et passord med ett tegn, kan vi si at Klodrik, som har valgt passordet a får sitt avslørt på 1. forsøk, mens Fetter Anton, som har valgt z, blir cracket på 26. forsøk. Det er forøvrig ikke gitt at algoritmen beveger seg i den retningen du her antar. Kun ment som en påpekelse. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Taxier er overrepresentert blant tomgangskjørere i bysentrum. Motoren går hele tiden, og de står alltid der det er masse folk, klar for å ta imot passasjerer. Taxi er riktig plass å begynne, men selvsagt ikke det eneste tiltaket som må gjøres. De bytter bil hele tiden. Jeg kan ikke huske sist jeg så en gammel drosjebil. De har altså lett tilgang på ny teknologi. Tror det er mye riktig her, men det drosjer kanskje trenger mest av alt er et "Just In Time"-system. Det er helt meningsløst at det skal stå masse drosjer på drosjeholderplasser. Det burde, ideellt sett, aldri være mer enn en drosje per holdeplass. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Det var noen som sa en gang, at det er to typer batterier: De som tappes ut ved å bli gradvis svakere, og en annen type som har samme effekt inntil de er plutselig uttappet.Husker ikke hvilke som heter hva, noen som vet det? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Drosjebiler og generelt nyere biler er jo slik at motoren skrus av når man står lenge i ro, og starter med en gang man trykker inn clutchen. Slik kan de stå og stå med lys og alt på men motoren ikke i gang. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Det var noen som sa en gang, at det er to typer batterier: De som tappes ut ved å bli gradvis svakere, og en annen type som har samme effekt inntil de er plutselig uttappet. Husker ikke hvilke som heter hva, noen som vet det? Litium polymer. Tilnærmet like mye futt hele tiden, til den ganske raskt går til null. Blir brukt på bla radiostyrte ting. Har det på helikopteret mitt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Drosjebiler og generelt nyere biler er jo slik at motoren skrus av når man står lenge i ro, og starter med en gang man trykker inn clutchen. Slik kan de stå og stå med lys og alt på men motoren ikke i gang. Blir veldig fort kalde. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Det var noen som sa en gang, at det er to typer batterier: De som tappes ut ved å bli gradvis svakere, og en annen type som har samme effekt inntil de er plutselig uttappet. Husker ikke hvilke som heter hva, noen som vet det? Du tenker kanskje på alkaline-batterier, og nickel-metal hydride, eller nickel-cadmium-batterier? De to sistnevnte der skal holde lengre på spenningen en alkaline-batterier, etter hva jeg har forstått. Endret 8. februar 2016 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Alkaline var de ene tror jeg ja, men mener de andre også var en vanlig type engangsbatterier. Ikke oppladbare altså. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Det var noen som sa en gang, at det er to typer batterier: De som tappes ut ved å bli gradvis svakere, og en annen type som har samme effekt inntil de er plutselig uttappet. Husker ikke hvilke som heter hva, noen som vet det? Det er ikke to forskjellige batterier, det er to forskjellige måter å tappe batteriet på. F.eks LedLenser sine lommelykter kan man velge ved å trykke og konfigurere hva slags tapping av batteriet man vil ha. Man kan enten tappe slik at det gradvis blir lavere spenning og dermed gradvis svakere lys eller man kan tappe samme spenning hele veien, men da lyser ikke lyset like lenge fordi det kutter umiddelbart når batteriet går tomt for ikke å skade batteriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå