Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor er det slik at de fleste laptoper jeg har prøvd over de siste 10 årene sliter med at musepekeren går amok fra tid til annen hvor touchpaden er helt useless i typ 1 minutt? Gjelder så og si alt av Windows laptoper jeg har testet og sliter med dette på min nyeste og. (Ingen relevant info etter å ha gått igjennom x antall forumer heller).

 

 

Gjelder dette uansett hvor laptopen er? 

 

Har ofte laptopen på fanget og bordet, opplever det som oftest når jeg har min på fanget (noen ganger på bord og). Gjelder oftest billigere laptoper (Lenovo) men hadde også en ASUS til 12K tilbake i 2013 som slet med dette samt overoppheting. 

 

Grunnen til at jeg tviler på at noe er galt (tror det er en feil i Windows) er at problemet oppstår helt uten videre, PCen er kjølig og har ingenting kjørende. Prosessor og RAM er så og si idle. Har ingenting å si hvor mange ganger man reinstallerer og hvilke drivere man bruker. 

Endret av Enquad
Lenke til kommentar

Om man ikke kan noe språk, så kan man vel ikke noe språk, spørsmålet ditt er en selvmotsigelse.

 

Blinde kan tenke i tegnspråk.

 

Dessuten mener jeg man kan tenke ved å bruke alle former for sanseinntrykk og sette det sammen oppe i hodet sitt (det er det jo egentlig man gjør når man tenker med ord også). F.eks. en fotballspiller som tenker på hvordan han skal slå corneren, kan bruke indre bilder, romfølelse og intuisjon fra tidligere erfaringer for å vite hva han skal gjøre.

Lenke til kommentar

På alle flasker, som inneholder alt frå parfyme og fuktighetkremer til ketchup, hva betyr den store e-en som står rett etter vekten på produktet? F.eks 100g e

e for Estimated. Dvs. hver enkelt pakke/flaske er ikke veid/målt men fylt etter en standard som sikrer at gjennomsnittet av vekten/volumet i beholderen stemmer med det oppgitte og at det er relativt sjelden med avvik under oppgitt vekt. 

 

Edit:https://en.wikipedia.org/wiki/Estimated_sign

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

I hvilket språk ville man tenkt i (om det er noe muligheter å tenke?) om man ikke kunne et språk

 

Spør spedbarn. Når de lærer seg sitt første språk har de ikke noe språk fra før. Men forsøk med både dyr og spedbarn har vist at de likevel har visse medfødte språkuavhengige grunnbegreper. F.eks vil både flere pattedyr og spedbarn kunne se forskjellen på grupper med like gjenstander på opptil fem. Grupper på seks eller sju gjenstander ser de imidlirtid ikke forskjell på før de har lært å telle. Bilder, smaker og lukter er jo opplagte deler av spedbarnets tanker og opplevelser, se bare på hvordan spedbarna utforsker verdenen rundt seg før de får språk og kan gå.

 

Men det ser ut til at førspråk-tankene stort sett glemmes av hjernen etter at barnet har begynt å bruke et språk å tenke med. Det er svært få av oss som klarer å huske noe særlig fra før vi var ca tre år. Og da kun som vage bildeminner.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å kjenne etter selv når det er tyngst å blåse inn luft? 

 

Skulle tro trykket var størst på starten da man må bruker trykket til å utvide og forme ballongen, så vil det synke gradvis når ballongens form er på plass siden det er veldig liten motstand i gummiveggene på dette stadiet. Så vil det stige litt på slutten rett før den sprekker siden gummien ikke kan utvide seg og gi etter.

 

Min teori iallefall =)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe hold i påstanden om at vi «tenker i språket vårt». At vi kan tenke på eller med språk er noe annet. Vi har mange språkløse tanker også. Altså er tanker og språk atskilte begreper.

 

Så vidt jeg vet er det heller ingen kobling mellom hukommelsestap for tidlige barneår og tilegnelse av språk.

 

Språket man bruker påvirker ikke i særlig stor grad hvordan man tenker om verden heller. Mennesker med forskjellige språk varierer kun på små og temmelig trivielle oppfatninger. Ikke at det ikke finnes en interaksjonseffekt, men den er langt mindre enn man trodde i gamle dager.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Jeg har en hypotese om at trykket i en ballong synker når man blåser den opp. Det høres sikkert kontra-intuitiv ut, men hva sier fysikken her? Stemmer det? Er det noen her som har utstyr til å måle/logge faktiske trykkverdier i løpet av oppblåsingen og kan poste det her?

Relevant: Two-balloon experiment

 

Edit: Tar med en graf fra artikkelen som viser trykkurven for en ideell ballong.

BalloonPressureCurve.jpg

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...