Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvor mye kraft må et toalett tåle for å bli godkjent på markedet?  Er det urealistisk at det kan knekke/løsne om en godt voksen mann setter seg uforsiktig (ikke knusende med intensjon) litt for hardt ute på kanten?

Nå kom jeg over et vegghengt toalett med et klistremerke som sa at det tålte 150 kg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil vell tru at dersom eit veggtoalett er sertifisert for 150 kg så er dette 150 kg med statisk vekt, pluss ein fornuftig sikkerheitsmargin.

Produsenten vil nok prøve å sikre seg for erstattningsansvar dersom eit toalett bryter saman under vekta av ein person som beviselig ikkje veg meir enn 149 kg.

Men eg trur ikkje sikkerheitsmarginen er så stor. Vegghengte toalett er nok kun berekna for vanlige personar opp mot ca 100 kg som setter seg litt forsiktig mot det harde porselenet og med begge beina på golvet.

Eg hadde på ingen måte blitt overraska om ein klarer å øydelegge toalettet dersom f.eks. ein voksen mann hoppar opp på ytterkanten av toalettet og lander med samla bein.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tok en sjekk i Rørhåndboka nå, der står det faktisk to forskjellige verdier:

Kapittel 315.02 Veggmonterte klosetter med skjulte sisterner: "Det benyttes monteringsrammer som skal tåle en belastning på minimum 2500 N (250 kg) midt på forkant av toalettskålen."

Kapittel 315.21 Feste av vegghengte toaletter: "NS 3420 stiller strenge krav til vegghengte toaletter. Det skal tåle en belastning på 400 kg ytterst på skåla."

Regner da med at de fleste seriøse rørleggere installerer ramme som tåler minimum 250 kg, med mindre utbygger har bestemt at man skal følge NS 3420.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror også porselenet er det mest sannsynlige svake punktet, med M16-bolter, som kanskje er mest sannsynlig (?) tåler de omlag 9 tonn strekk og 6 tonn skjær per bolt.

AtW

Rammen bak på toalettet jeg har er ihvertfall firkantrør av ganske tykt metall, toalettet er boltet fast med antagelig M16-bolter rett i denne metallrammen. Altså ryker ikke festene som toalettet er feste til med det første, er vel enten veggen eller porselenet som gir etter, begge deler tåler veldig mye.

Lenke til kommentar

Boltene ryker aldri. Men festepunktene kan være svakhet.

Tror også porselenet er svakeste punkt. En kompis stod i gardintrapp på badet og mistet balansen og falt ned på dassen. Da røyk kun dass lokket. Skadet seg faktisk godt for han skjærte seg på lokket. Og ene flisa i underkant av skåla fikk en sprekk.

Lenke til kommentar

Hvordan kan vi som lever i dette århundre være så "hundre" % sikker og bestand (f.eks innenfor diverse fysikk, teknologi, vitenskap osv) anslå ting som umulig å oppnå/eksistere/skape/forutse etc, når folk for titalls eller hundrevis av årsiden tenkte det samme som vi I dag har klart å skape, så på som umulig

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

Hvordan kan vi som lever i dette århundre være så "hundre" % sikker og bestand (f.eks innenfor diverse fysikk, teknologi, vitenskap osv) anslå ting som umulig å oppnå/eksistere/skape/forutse etc, når folk for titalls eller hundrevis av årsiden tenkte det samme som vi I dag har klart å skape, så på som umulig

Du må nesten komme med eksempler.
Lenke til kommentar

Det er uvitenskaplig å være 100% sikker. Vitenskaplige teorier er ikke evige sannheter, men mer eller mindre sannsynlige. Hvis en teori regnes som over 90% sannsynlig, så kan den fortsatt være feil, eller i hvert fall unøyaktig på visse områder (delvis feil). Den såkalte vitenskaplige metoden avdekker virkeligheten som en skrue som skrur seg stadig nærmere "sannheten", men man vil altså aldri kunne vite noe 100%.

Det vi "vet" nå er altså så nært sannhetene vi kan komme med dagens verktøy og dagens forståelse. Sånn sett er vi på samme vei mot målet som for noen hundre år siden, men vi har fått bedre verktøy og bedre forståelse. Om et par århundrer vil de ha enda bedre verktøy enn våre, og derfor ha skrudd seg enda nærmere "sannhetene", men fremtidens teorier vil fortsatt ikke være 100%.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Vekta til en 150 kg mann som setter seg tungt ned eller 150 kg vekt pluss litt marginer?

Andre the Giant var så svær at når han skulle gå på do i Japan så måtte dem demontere dodøra.......

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Finnes det dyrearter der kjønnsfordelingen blant nyfødte avviker sterkt fra 50% av vært kjønn? Jeg ser for meg at større andel hundyr kunne være fordelaktig hos arter der det er sterk konkurranse mellom hannene og bare den sterkeste i flokken får parre seg.

Sequential hermaphrodites heter det, der gjerne veldig mange/alle er født ett kjønn.

F.eks alle klovnefisker er født som han, men kan skifte kjønn til hun. Finnes

Hvithaien likeså........

Lenke til kommentar

Står litt om det her: https://en.wikipedia.org/wiki/Computability

Før var det ofte et problem at man ikke hadde regnekraften, mens nå vet vi at enkelte problemer krever for mye regnekraft. Og når regnekraften overstiger det som kan gjøres om man hadde hvert eneste foton i universet tilgjengelig, så konkluderer man med at problemet er uløselig. 

Men noen ting er fremdeles bare ønsketenkning. At man antar at fysikkens lover er konstante kan ikke bevises. (https://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_induction)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...