Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hva det betyr at en kabel er terminert?

Det betyr at den er avsluttet med sin karakteristiske impedans. 

Dette har bare betydning når det er snakk om signaler et stykke opp i frekvens. Da er forandring i impedans et problem, for signalet blir reflektert. Denne refleksen vil skape forstyrrelser andre steder på kablelen. En uterminert kabel-ende er en brå forandring i impedans.

Et eksempel som er kjent for noen var da vi hadde nettverk via coax kabel. Kablene må ha en termineringsplugg i hver ende, ellers fungerer ikke nettverket.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_termination

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det brukes om andre ting også.

For eksempel i et industrianlegg vil en kabel flyte om den ikke er tilkoblet og den er terminert om den er koblet i en komponent, rekkeklemme eller andre ting.

Da har det lite med impedans å gjøre, kun at den er koblet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som et tillegg til det Hårek er inne på angående kabelrefleksjoner ved manglende impedansmatching mellom kabel og last, så vil det oppstå høye overspenninger i last-enden av kabelen som følge av impedansmismatch.

Avhengig av hvor stor mismatchen er, så kan spenningen bli opptil 2x kildespenning på lastsiden. Hvis de kapasitive koblingene (parasitiske) ikke lader ut denne spenningen relativt fort så kan neste refleksjon gi et nytt 2x-bidrag på toppen av det forrige osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor står det at man skal putte salt oppi vannet når man koker pasta?

Jeg merker absolutt ingen forskjell hverken på smaken eller på tilberedingen av pastaen med eller uten salt i vannet, og jeg regner med at det uansett er noe salt i sausen som man har på pastaen, eller i kjøttdeigen så det skulle være unødvendig med enda mer.

Lenke til kommentar

Da har du antagelig enten for lite salt i vannet eller er for vant til høy saltmengde til at du merker det.

Jeg har vent meg til lav saltmengde og merker helt klart forskjell om jeg har 0 eller 0,5 teskje per liter vann. Men som regel dropper jeg saltet fordi sausen setter smak uansett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Saltet auker også kokepunktet slik at vatnet blir varmare før det fordampar. Trur at det er dette som gjer at det skal være salt i vatnet. Hadde det vært for snaken sin del så hadde ein vell berre salta pastaen?

Men når det er sagt så vil eg tru at det må ganske mykje salt til før det utgjer ein praktisk forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at dere tester ut hjemme på kjøkkenet i nær fremtid. Fordel pastaen i to kasseroller, en med, en uten salt. Del mengden på antall liter vann for å få et mål på hvor salt vannet er. Vil du avansere, prøv en uten salt og to med ulikt saltinnhold. Kjenn på smaken selv og gjør blindforsøk på noen som ikke vet hvilken som er hvilken.

Lenke til kommentar

Placeboeffekt. Hvorfor brukes ikke dette blant leger? Selvfølgelig vil det slå hardt ut om de feiler, men om en person kan begynne å gå etter å ha vært hos snåsamannen, etter at personen fikk vite av legene at "dessverre, du vil nok bli lam resten av livet ditt" så burde det jo sånn sett ta I bruk, Selvom det kanskje er etisk og moralskt feil ovenfor pasienten.

For hvis placeboeffekt har såpass stor påvirkning på en person som kan begynne å gå etter å ha blitt klappet på av en svindler, så hvorfor ikke bare la leger gjøre det også?

"Du sa at jeg kunne gå?"

"Beklager, det sa vi kun I håp om at troen din ville knuse kroppen til å tro at du kunne gå igjen"

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

Placeboeffekt. Hvorfor brukes ikke dette blant leger?

Det gjør jo det, i form av at de gir behandling som f.eks. er 30% bedre enn placebo. Noen av de som får behandling i praksis vil være blant de som "får effekt av behandlingen (altså "ikke" placebo)", men i realiteten har placebo-effekt.

Den er altså innebygget i effektiv behandling, noe som er bedre enn å bare bruke placebo-effekten, noe som ville innbære å lyve.

Når det er sagt, så er spørsmålet ditt basert på en feilaktig forutsetning, legen bruker nemlig placebo-effekten: http://forskning.no/alternativ-behandling-medisin-medisinske-metoder-menneskekroppen-psykologi/2013/03/nesten-alle-leger

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! Jeg kom til å fundere på om det er mulig å bruke en høytrykksspyler som snøkanon!

Noen som har en mening eller testet dette?

Dersom det er kaldt nok til at vatnet frys i lufta så er det berre å sette igang.

Dersom du bruker ei dyse som pulveriserer vatnet i så små dråper som mulig så vil dette gå lettare. 

Dersom det blir minus 30 grader eller kaldare så kan du også lage snø ved å kaste kokande vatn opp i lufta: http://www.tv2.no/a/3965570

Skal du lage snøkanon som i tillegg skal kjøle ned vatnet så blir det fort litt meir avansert.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt vanlig hageslange med dusjmunnstykke som snøkanon. Det var -20ºC og meningen var å islegge et ballongtårn. Jeg skrudde på vannet om kvelden. Men mellom ballongtårnet (som nå var vakkert islagt) og hageslangedysa hadde det dannet seg en liten haug med porøs kunstsnø, med karakteristiske spisse iskrystaller.

Lenke til kommentar

Finnes det dyrearter der kjønnsfordelingen blant nyfødte avviker sterkt fra 50% av vært kjønn? Jeg ser for meg at større andel hundyr kunne være fordelaktig hos arter der det er sterk konkurranse mellom hannene og bare den sterkeste i flokken får parre seg.

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller har iPhone en evne til å holde seg på 1% batteri veldig lenge? Både min gamle i5 og i6 som jeg har nå, holdt seg drøyt lenge på bare 1%. Kjørte tur/retur Gardermoen (fra Nittedal) igår, og hadde 1% fra jeg starta. Brukte Spotify hele veien for å spille av musikk i bilen, helt utrolig! Fikk tilogmed tatt den med inn og satt den til lading etterpå, før den lada ut.

Endret av Cou10nho
Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller har iPhone en evne til å holde seg på 1% batteri veldig lenge? Både min gamle i5 og i6 som jeg har nå, holdt seg drøyt lenge på bare 1%. Kjørte tur/retur Gardermoen (fra Nittedal) igår, og hadde 1% fra jeg starta. Brukte Spotify hele veien for å spille av musikk i bilen, helt utrolig! Fikk tilogmed tatt den med inn og satt den til lading etterpå, før den lada ut.

Spørsmålet er vel egentlig om batteriindikatoren er upresis, og det er kanskje ikke så usannsynlig, det er sikkert satt en cutoff der det er 1%, og det kan sikkert være en viss avstand fra denne cutoffen til batteriet gir seg helt.

AtW

Lenke til kommentar

Finnes det dyrearter der kjønnsfordelingen blant nyfødte avviker sterkt fra 50% av vært kjønn? Jeg ser for meg at større andel hundyr kunne være fordelaktig hos arter der det er sterk konkurranse mellom hannene og bare den sterkeste i flokken får parre seg.

Sequential hermaphrodites heter det, der gjerne veldig mange/alle er født ett kjønn.

F.eks alle klovnefisker er født som han, men kan skifte kjønn til hun. Finnes

Lenke til kommentar

Rekner med at dette er eit bevist designvalg der ein gir eit tydelig signal på at telefonen må ladast så snart som mulig, men samtidig gi varselet tidsnok til at brukaren rekker å gjere noke med det.

Mykje på samme måte som når benislampen lysar på bilen, då har bilen fortsatt mykje drivstoff igjen men ein blir oppfordra til å tanke i god tid før dette eventuelt fører til problemer.

Ein mobiltelefon som får lade seg heilt ut vil ofte ta litt lengre tid før den er klar til bruk igjen. Fyrst må den få nok straum til å kunne slåast på, deretter må den få tid til å starte opp, og til slutt må den ha nok straum til at den ikkje berre slår seg av igjen når du ringer med den.

På enkelte adroid-telefonar så får ein opp eit ikon av eit tomt batteri med ein strek over, den har nok mykje samme funksjonaliteten med å stresse brukaren til å plugge til ein laddar så fort som mulig.

Dersom indikatorane blir for nøyaktige så vil nok mange brukarar vente til dei 60 siste kalkulerte sekunda før dei legger frå seg telefonen for å lade den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...