Simen1 Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Hva er det som gjør at treverk blir herdet av varme / flammer? Husket plutselig noe jeg leste om at man kunne lage en fiskekrok av tre, men at man helst burde herde den over flammer for at den skulle holde. Gjelder dette for de fleste andre materialer også? Jeg har ikke hørt om herting av treverk via flamemer før og klarer ikke finne noen intuitiv forklaring på det heller. Stiller meg derfor mer spørrende til påstanden enn forklaringssøkende. Men jeg kan i hvert fall si at herding er en reell materialforsterkning som skjer i en rekke ulike materialer (metaller, keramer, plastmaterialer, sement, lim etc) med ulike teknikker (ikke nødvendigvis via varme). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Jeg vil tro at fuktigheten slipper ut, og treet trekker seg sammen for å fylle rommet. Det vil innbære at volumet minsker, mens mengden masse som ikke er væske forblir den samme. Dermed blir materialet mer massivt og sterkere. Herding av tre vha av varme har jeg hørt fra så mange steder at det nesten må være sant. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Hypotesen om at treet blir herdet av tørking høres ikke spesielt plausibelt ut når det skal bløtes opp i bruk som fiskekrok. Det kan godt hende herding av tre virker, men forklaringen høres ufullstendig ut. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Jeg har bare hørt om herding for spydspisser, de skal jo ikke under vann. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Herding tre: http://www.treteknisk.no/Fokus_nr.48_CBYzZ.pdf.file Står ikke så mye om varme her men. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 To kjappe: a) Hvorfor heter det "sendes til inkasso" istedenfor f.eks "sendes til innkassering" som høres mer ortografisk korrekt ut? b) Hvem bestemte/bestemmer grensene til verdensdelene? Kan noen noen bestemme seg for at f.eks Tyrkia ikke skal være en del av Europa lenger? Og har det noen som helst betydning for et land hvilken verdensdel det tilhører? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Slenger opp et spørsmål til: På nyhetene når ankeret spør en reporter i felt om noe på direkten tar det flere sekunder før reporteren oppfatter spørsmålet. Er dette fordi alt går via satellitt? Jeg for min del kan snakke på telefon med noen på andre siden av jorden uten noen forsinkelse overhodet (vanlig telefon, FaceTime og skype etc). Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 (endret) På nyhetene når ankeret spør en reporter i felt om noe på direkten tar det flere sekunder før reporteren oppfatter spørsmålet. Er dette fordi alt går via satellitt? Jeg for min del kan snakke på telefon med noen på andre siden av jorden uten noen forsinkelse overhodet (vanlig telefon, FaceTime og skype etc). Ja. Satellittene går gjerne i geostasjonær bane, som er omtrent fem jordradier unna. Tar tid å sende signaler så langt, spesielt om de skal sprette mellom noen flere satellitter på veien. Endret 5. januar 2016 av Han Far 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Så vidt jeg husker tar det ~500ms/0,5s å sende en vei via satelitt, så uten noe forsinkelse i utstyret tar det 0,5 sekunder før hun får spørsmålet, og ytterligere 0,5 sekunder før svaret kommer hit, 1 sekund i ren reisevei. Så legger man til koding/dekoding og komprimering/dekomprimering begge steder, så er man oppe i noen sekunder. Lenke til kommentar
PuterDude Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 I sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn så ble jeg valgt ut til tilfeldig kontroll. Vanligvis kroppsvisiterer de bare, men denne gangen dro de istedenfor bare noe som så ut som et plaster over hendene og skoene mine, for å deretter putte det inn i en maskin. Hva var det de så etter? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Eksplosiver, så vidt jeg husker. 3 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Eksplosiver ja. Maskinen er visstnok så følsom at den kan oppdage om du har tatt i en kinaputt noen dager før, eller noe, og oppdager visst eksplosiver på molekylnivå. Eller noe. Ta det med en klype salt, det er en stund siden jeg leste artikkelen om maskinen. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Så hvordan reagerer den om noen skal hjem første nyttårsdag? 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Du vet den fyrverkilukta Twinflower? Den er vel litt annerledes enn den fra faktisk sprengstoff. Verre er det vel ikke. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Men er det mulig å samle opp nok fyrverkeri til å at det faktisk kan ødelegge noe? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Selvsagt, folk skades jo hvert år. Det blir det samme som å ta med seg en liten kniv ombord. Man stikker jo ikke hull i flyskroget, men det er et våpen. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Du vet den fyrverkilukta Twinflower? Den er vel litt annerledes enn den fra faktisk sprengstoff. Verre er det vel ikke. Mulig det, men jeg tenkte straks på nyttårsaften når jeg var på besøk hos en pistolskyteklubb for to dager siden Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Du vet den fyrverkilukta Twinflower? Den er vel litt annerledes enn den fra faktisk sprengstoff. Verre er det vel ikke. Det er mye krutt i fyrverkeri? Ikke det som gir farger og spraker, men brukes vel for å skyte opp ladningene? Lenke til kommentar
REALITET Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hvor kraftig er hydrogenatomer ifht atombombe? F.eks hvor mange atombomber tilsier en hydrogenbombe? Og hvilken land er det som har hydrogenbombe? Har jo vært mye snakk om å begrense atombomber fra land til land, me hvorfor har det ikke blitt snakket om eller nevnt noe om hydrogen? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 https://www.google.no/search?q=hydrogenbombe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå