Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Nå høres det ut som ( hvis man er en god matematikerer )  kan bevise at elektromagnetisme  er masse

Det er at magnetisme kan være permanent uten uten påvirkninger

man kan også lage magneter som blir permanente

man kan lage elektromagneter ved hjel av strøm

og man kan bruke magneter til å generer strøm

likevel ingen som helt vet hva magnetisme er , annet en at man definere det som kraftfelt , som kan være frem-skapt på flere måter 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg leser de to setningene så virker de litt selvmotsigende.

Hvis elektriske ladninger setter opp magnetiske felter, er de ikke da mer fundamentale?

Jeg vet at de kan virke selvmotsigende, og skal man få helt klart definert om det ene er mer fundamentalt enn det andre trenger vi en god definisjon av fundamental.

Elektriske ladninger setter opp både elektriske og magnetiske felter; kanskje vi burde kalle de elektromagnetiske ladninger?

På den annen side kan jeg komme med  et argument som antyder at elektriske felter faktisk er mer fundamentale. For å gjøre det enkelt ser vi for oss et univers som inneholde én elektrisk ladning og ingenting annet (bortsett fra "observatører"). En observatør som er i ro i forhold til den elektriske ladningen ser et elektrisk felt, men ikke noe magnetisk felt. En observatør som beveger seg i forhold til ladningen ser både et elektrisk felt og et magnetisk felt. Det finnes ikke noe inertialsystem der observatøren kun ser et magnetisk felt.

Men som sagt, hva som er mer og mindre fundamentalt kommer an på nøyaktig hva man mener med fundamentalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Der kommer relativitetsprinsippet inn og sier at de to tilfellene beskriver nøyaktig samme situasjon.

Ok.

Men hvis ladningene i en ledning beveger seg (strøm) så får man et magnetfelt rundt lederen.

Hvis ladningene ligger i ro i lederen og en observatør beveger seg i forhold til den, blir det da noe magnetfelt?

Dette føles som et utrolig dumt spørsmål

Lenke til kommentar

Men hvis ladningene i en ledning beveger seg (strøm) så får man et magnetfelt rundt lederen.

Hvis ladningene ligger i ro i lederen og en observatør beveger seg i forhold til den, blir det da noe magnetfelt?

Nei, men de to tilfellene du beskriver her er ikke ekvivalente. Ledningen inneholder like mye positiv og negativ ladning slik at den netto er 0.

I det første tilfellet beveger de negative ladningene seg relativt til de positive. En observatør kan altså være i ro i forhold til de negative ladningen eller de positive ladningene, men ikke til begge samtidig. Dermed vil en observatør se et magnetisk felt uansett.

I det andre tilfellet er negative ladninger i ro i forhold til positive (termisk bevegelse kan vi se bort fra siden den midler til null). Dermed er det ingen netto ladning som kan sette opp elektrisk eller magnetisk felt - uavhengig av observatørens bevegelse.

Lenke til kommentar

Kan man få en vesentlig økning i blodvolum av å bli mer muskuløs? Jeg er en middelvektig mann, la oss si jeg beefer meg opp til mr universe-størrelse, kan jeg få feks 0,5 liter større blodvolum? Hva med fett, har det overhodet noen effekt på blodvolum?

AtW

Ja, mer muskler=mer blodvolum. Når musklene blir større trenger de bedre tilgang på oksygen for aerob celleånding, dette får de ved å danne flere blodårer og kappilærårer. 

Blodvolum øker med vekt. Nesten alle kroppens celler trenger å være i kontakt med blomomløpet for å fungere. Mer vekt vil si flere celler som vil si at du trenger mer blod. Fettceller er også celler, så mer fett vil gi mer blodvolum.

Blodvolum kan også være arvelig. Noen personer har unormalt høyt blodvolum, og derfor også veldig god kondisjon.

Lenke til kommentar

Og får man flere fettceller av å legge på seg? Jeg trodde celletallet var det samme, men man fikk større celler?

Først den delen av svaret mitt som har stor sikkerhet: Når man legger på seg kan antallet fettceller øke og/eller størrelsen på fettcellene øke.

Denne delen av svaret har jeg kun ikke-bekreftede kilder på, så det må tas med en liten klype salt (men antakelig ikke så veldig stor): Hvis man begynner å bygge opp overvekt som ung er tendensen til å øke antall fettceller større. Et ytterligere minus er at de med forhøyet antall fettceller har lettere for å legge på seg enn andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og får man flere fettceller av å legge på seg? Jeg trodde celletallet var det samme, men man fikk større celler?

Når man går over en viss grense får man flere fettceller. Det et problem, for de forsvinner ikke igjen. Man er stuck med flere fettceller for resten av livet, om man ikke tar fettsuging.

Slenger meg på her: Får man mer hår på kroppen(antall, ikke lengde) hvis man legger på seg? Eller blir det bare spredt ut over større areal, og dermed litt tynnere vekst?

Helt motsatt, man får mindre hårvekst. Man holder bedre på varmen, så kroppen lager mindre hårvekst. Anorektikere derimot, blir kalde og kan få masse hår. I tillegg mener jeg at antallet hårsekker er ganske konstant. Ellers ville håret kommet tilbake etter hårfjerning med laser. Grunnen til at jenter som tar testosteron får hår er heller ikke flere hårsekker, men økt vekst.

Man har dessuten tre (fire?) typer hår, bl.a vanlig kroppshår og vellushår (dun). Det er sekkene som produserer vellushår som går over til vanlig kroppshår når man "får" hår i puberteten eller av testosterontilskudd.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hvor startet trenden med at filmtitler ble oversatt til norsk med starten "Hjelp, ... ... ..."  Eksempel: "Hjelp, det er juleferie", "Hjelp, vi flyr"

Er det en person som har skylda for dette? Eller er det noe annet som gjør at norske titler "naturligvis" må inneholde "Hjelp"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...