Lami Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Lysdioder er temmelig kresne på spenning og strøm. Får de for lite, så lyser de svakt. Får de for mye, blir de ødelagt. Lyspærer oppfører seg bedre ved variasjon i spenning og strøm. Hmm skjønner. Da er det vel heller ikke poeng i å bruke lysene med 4.8V på en 3.6V transformator? Ah da blir det ut og kjøpe en grenkontakt for utendørs bruk da. Damn Endret 14. desember 2015 av Lami Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) NEI.Hvorfor ikke?Hvordan kan jeg da koble flere lyskjeder sammen på en og samme transformator/stikkontakt, hvis jeg må bruke samme stikkontakt som fulgte med hvert lys? Jeg prøvde btw, gikk fint i noen sek men så koblet jeg av dritet fordi julenissen jeg koblet til sammen med blinkelysene, blinket sammen med lysene. Ofte har disse kjedene koblinger i endene som gjør at du paralellkobler en ny lyskjede med den andre, da vil den få samme spenning som den andre lyskjeden. Men å bytte trafo med en med større spenning vil nok kunne ødelegge mer enn den gjør nytte. Sannsynligvis vil den virke fint en liten stund før du brenner diodene. Huskeregelen for sånne batterieleminatorer er egentlg ikke så vanskelig når man har ødelagt en og lurer på om en annen kan brukes. 1. Pluggen må selvsagt stemme. 2. Spenningen MÅ være lik. 3. Strømmen den nye eliminatoren kan levere må være lik ELLER høyere enn den originale. Gjør ingenting om den har mulighet til å levere veldig mye mer ampere. Den leverer uansett bare det dingsen krever. Endret 14. desember 2015 av Jotun 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Husk polaritet. Lyspærer virker begge veier. Lysdioder lyser bare om du kobler dem riktig. Om det er mer elektronikk i lampa, kan den bli ødelagt. Om det bare er lysdioder, vil de bare la vær å lyse. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 NEI.Hvorfor ikke? Generelt sett fordi det kan bli overdreven varmeutvikling, og dermed brann. Og ting kan gå i stykker. Da er det vel heller ikke poeng i å bruke lysene med 4.8V på en 3.6V transformator? Jo, det kan du teste, med forbehold om at de kan gå i stykker, og at den har nok ampere. Når det er sagt så aner jeg ikke hva du prøver å oppnå. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Like risky å ha for lav spenning fra trafoen som for stor. Begge deler vil kunne føre til for høy ampere og knekke dingsene man kobler på. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Tusen takk for svar alle tre! Jeg mente forresten VoltAmpere(VA), og ikke kun V. Har det noe å si? Jeg prøver å bruke en forgrener til å ha noen julelys på samme transformator, Emancipate, uten å ta opp ørten stikkontakter som jeg ikke har utendørs. Dessverre er det ikke mulighet til å koble på, på den ene lysserien. Endret 14. desember 2015 av Lami Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Er det mulig å måle vektforskjellen mellom tomme og oppladede batterier ? Kan ikke svare deg på det, men vil bare legge til at harddisker veier mer fulle enn tomme. Kanskje det kan sammenlignes? Da sammenligner du fratrekk eller tilførsel av energi mot endinger i magnet retninger Du har sikkert helt rett, vet lite om det. Men hypotesen min er fortsatt at det er en vektforskjell Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Like risky å ha for lav spenning fra trafoen som for stor. Begge deler vil kunne føre til for høy ampere og knekke dingsene man kobler på. Ok. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Er det mulig å måle vektforskjellen mellom tomme og oppladede batterier ? Kan ikke svare deg på det, men vil bare legge til at harddisker veier mer fulle enn tomme. Kanskje det kan sammenlignes? Da sammenligner du fratrekk eller tilførsel av energi mot endinger i magnet retninger Du har sikkert helt rett, vet lite om det. Men hypotesen min er fortsatt at det er en vektforskjell Mine tanker var at om energi omgjøres til masse ? da høres det enda rarere ut om endring av magnetfelt skal endre vekt Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Mine tanker var at om energi omgjøres til masse ? da høres det enda rarere ut om endring av magnetfelt skal endre vekt Magnetfelt kan også ha noe med energi å gjøre. Å magnetisere en magnet en bestemt vei kan kreve mindre energi enn en annen, så hvis du setter alle bitsene til 1 i stedet for 0 (eller omvendt, jeg kan ikke detaljene) kan det være at du lagrer mer energi i harddisken, og dermed øker massen helt umålelig lite. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Mine tanker var at om energi omgjøres til masse ? da høres det enda rarere ut om endring av magnetfelt skal endre vekt Magnetfelt kan også ha noe med energi å gjøre. Å magnetisere en magnet en bestemt vei kan kreve mindre energi enn en annen, så hvis du setter alle bitsene til 1 i stedet for 0 (eller omvendt, jeg kan ikke detaljene) kan det være at du lagrer mer energi i harddisken, og dermed øker massen helt umålelig lite. kan ? Er det da ikke bare snakk om et magnetfelt som har brukt opp energien til endre retning ? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) kan ? Er det da ikke bare snakk om et magnetfelt som har brukt opp energien til endre retning ? Noe sånt. Poenget er at retningene ikke er likeverdige. Forskjellige retninger bestemmer om en bit er av eller på, så en harddisk med bare 1-ere kan ha mer energi enn en med bare 0, hvis det er slike effekter i spill her. Endret 15. desember 2015 av Han Far Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 De trener også på å landet på vingen til et annet fly, i tilfelle skade på fly eller illebefinnende hos flyger http://www.nrk.no/urix/norsk-f35-piloter-med-hjelmer-til-3_3-millioner-1.12704608 Hva i alle dager mener de med dette? Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 De trener også på å landet på vingen til et annet fly, i tilfelle skade på fly eller illebefinnende hos flyger http://www.nrk.no/urix/norsk-f35-piloter-med-hjelmer-til-3_3-millioner-1.12704608 Hva i alle dager mener de med dette? Det var en merkelig formulering. Regner med Gro Holm har misforstått hva amerikanerne har sagt. Det første jeg tenker er at noen kan ha sagt "land on their wing" som i at man lander parallelt ved siden av hverandre, men vet ikke hvorfor man skal gjøre det hvis piloten har et illebefinnende. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Enkleste er vel å spørre journalisten? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Enkleste er vel å spørre journalisten? Journalisten heter Google translate Det som menes er at en vingman kan guide deg ned om det er problemer med flyet eller landingshjul etc. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Google translate på en artikkel skrevet av en norsk journalist? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 kan ? Er det da ikke bare snakk om et magnetfelt som har brukt opp energien til endre retning ? Noe sånt. Poenget er at retningene ikke er likeverdige. Forskjellige retninger bestemmer om en bit er av eller på, så en harddisk med bare 1-ere kan ha mer energi enn en med bare 0, hvis det er slike effekter i spill her. Det jeg tenkte på var at det ble brukt energi for å skifte retning ( mellom 1 og 0) ikke at "1" skal holde mere energi Da burde bli brukte like mye energi om man gar fra 1 til 0 , eller fra 0 til 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Er det mulig å måle vektforskjellen mellom tomme og oppladede batterier ? Jeg har faktisk en gang gitt en eksamensoppgave der studentene skulle regne ut masseforskjellen mellom fullt oppladet og tomt batteri. Batteriet i oppgaven var på 75Wh og masseforskjellen er da på . Om det er mulig å lage en vekt som faktisk klarer å måle en så liten masseendring på noe som veier noen hundre gram vet jeg ikke. Vil m = E/c2 gi rett svar? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå