Populært innlegg sinnaelgen Skrevet 13. desember 2015 Populært innlegg Del Skrevet 13. desember 2015 Eller blander to forskjellige Star trek episoder og får Star wars ut.Klarer du ikke å være seriøs her?Klarer du virkelig ikke å se forskjell på en forklaring på hvorfor man sliter med med forklaringen til forholdet mellom gravitasjon og tid , og en film serie som kun forklarer enkelte teorier om verdensrommet ? Nei. Det er helt umulig å ta en som baserer seg på Star trek som kunnskapsbasis seriøst. Nå er du direkte frekk her jeg har aldri baser min kunnskap kun på scince fiction serier å drive å tråkke på slik på andre som du gjør er på grensen til bli kastet ut av forumet , ikke for feilsiteringer men for trakasseringer 10 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Er busser fritatt fra veiing av tunge kjøretøy i regi av vegvesenet? Flybussen jeg satt på idag kjørte rett forbi selv om kontrollskiltet lyste. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Usikker på hvordan det er med vekt på en buss. Når eg kjørte gikk det kun på antall personer man hadde lov å ha i bussen. Når det kom til bagasje var det snakk om fri ferdsel. Dette var jo vanlig rutebuss. Eg vil tro at vektmessig sett er det aldri et problem på en buss, med mindre passasjerene skal ha med seg blysamlingene sine hjem til jul. For plassen blir nok først brukt opp før vekta. Antall passasjerer vil nok heller aldri fylle opp vekta på en buss. Der og går plassen først. Så mulig at det kun gjelder trailere og tungtransport. Har aldri blitt stoppet hvertfall. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Hvorfor vokser egentlig hår raskere på en føflekk enn vanlig hud? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Usikker på hvordan det er med vekt på en buss. Når eg kjørte gikk det kun på antall personer man hadde lov å ha i bussen. Når det kom til bagasje var det snakk om fri ferdsel. Dette var jo vanlig rutebuss. Eg vil tro at vektmessig sett er det aldri et problem på en buss, med mindre passasjerene skal ha med seg blysamlingene sine hjem til jul. For plassen blir nok først brukt opp før vekta. Antall passasjerer vil nok heller aldri fylle opp vekta på en buss. Der og går plassen først. Så mulig at det kun gjelder trailere og tungtransport. Har aldri blitt stoppet hvertfall. Man må se det an, gjennomsnittsvekten skal jo være 75kg, men fyller man en vanlig ekspress buss med 50stk av min størrelse så er det overvekt før vi tar med 10kg bagasje i tillegg per pers. Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Hvorfor er det forskjellig farge på typisk amerikansk og norsk sennep? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Hvorfor er det forskjellig farge på typisk amerikansk og norsk sennep? Amerikanerne bruker gurkemeie i sin sennep som gjør den ganske gul. Vi bruker ikke det i for eksempel Idun sin klassisk sennep. 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Usikker på hvordan det er med vekt på en buss. Når eg kjørte gikk det kun på antall personer man hadde lov å ha i bussen. Når det kom til bagasje var det snakk om fri ferdsel. Dette var jo vanlig rutebuss. Eg vil tro at vektmessig sett er det aldri et problem på en buss, med mindre passasjerene skal ha med seg blysamlingene sine hjem til jul. For plassen blir nok først brukt opp før vekta. Antall passasjerer vil nok heller aldri fylle opp vekta på en buss. Der og går plassen først. Så mulig at det kun gjelder trailere og tungtransport. Har aldri blitt stoppet hvertfall. Man må se det an, gjennomsnittsvekten skal jo være 75kg, men fyller man en vanlig ekspress buss med 50stk av min størrelse så er det overvekt før vi tar med 10kg bagasje i tillegg per pers. Nja. Husker ikke noe snitt vekt på passasjerer. Mener det var den fysiske plassen/antall seter som begrenset antall passasjerer uavhengig av vekten. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Ble stoppa med overvekt på skoletur med buss for mange år sia nå, var ikke mange kiloene så løste seg ved at en lærer gikk av. Det med 5 klassinger ca, vil tro det er endel busser som kjører rundt vektgrensen fullstappet med voksne... Lenke til kommentar
delfin Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Jeg ramlet over en video som viser noe som ser ut som en slags gamma-emitter som kan skrues av og på... Er dette mulig? Jeg finner ikke videoen noen andre steder... http://webm.host/8615a/vid.webm Lenke til kommentar
delfin Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Jeg klarte å finne youtube-kanalen det er hentet fra... Det ligger haugevis av filmer der han måler radioaktivitet der... Edit: det er visst "bare" en hjemmelaget røntgenmaskin... Endret 14. desember 2015 av pifler Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Går det fint å koble en lyslenke der det fulgte med en transformater der det står "Out 3.6V" på en annen transformator der det står "Out 4.8V"? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Angående buss og vekt kontroll så kan det være opptil 100 stykker i en buss , der bare halvparten får sitte bussen skal riktignok være godkjent for 100 stykker , men er den da godkjent for 7500+ kg samt bagasje ? - Hvor mye veier energi ? Et merkelig spørsmål , men hvis man tenker seg en Ellbil eller annet elektrisk drevet farekost ( gjerne ferge eller buss) med en vis batterikapasitet . Er det mulig å måle vektforskjellen mellom tomme og oppladede batterier ? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Er det mulig å måle vektforskjellen mellom tomme og oppladede batterier ? Kan ikke svare deg på det, men vil bare legge til at harddisker veier mer fulle enn tomme. Kanskje det kan sammenlignes? Endret 14. desember 2015 av U1ven Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Er busser fritatt fra veiing av tunge kjøretøy i regi av vegvesenet? Flybussen jeg satt på idag kjørte rett forbi selv om kontrollskiltet lyste. Enkelte kontrollsteder (bl.a. Nordkjosbotn, mener jeg å huske) er det i alle fall satt opp underskilt om "gjelder ikke buss i rute". (mens charter/turbuss altså tilsynelatende ikke er unntatt.). Om det er skiltet 807.3 "Buss" husker jeg ikke. Er det bare skiltet med 807.2 "Varebil, lastebil og trekkbil" og 807.4 "Vogntog", men ikke 807.3 "Buss" så gjelder kontrollskiltet uansett ikke dem, så da burde det ikke være nødvendig med underskiltet. Formodentlig hensynet til passasjerenes tid (og flyet de skal rekke...) som tilsier at teknisk kontroll og kjøre/hviletidskontroll på buss og sjåfører tas når de ikke er i rute... Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Er det mulig å måle vektforskjellen mellom tomme og oppladede batterier ? Jeg har faktisk en gang gitt en eksamensoppgave der studentene skulle regne ut masseforskjellen mellom fullt oppladet og tomt batteri. Batteriet i oppgaven var på 75Wh og masseforskjellen er da på . Om det er mulig å lage en vekt som faktisk klarer å måle en så liten masseendring på noe som veier noen hundre gram vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) NEI.Hvorfor ikke?Hvordan kan jeg da koble flere lyskjeder sammen på en og samme transformator/stikkontakt, hvis jeg må bruke samme stikkontakt som fulgte med hvert lys? Jeg prøvde btw, gikk fint i noen sek men så koblet jeg av dritet fordi julenissen jeg koblet til sammen med blinkelysene, blinket sammen med lysene. Endret 14. desember 2015 av Lami Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Lysdioder er temmelig kresne på spenning og strøm. Får de for lite, så lyser de svakt. Får de for mye, blir de ødelagt. Lyspærer oppfører seg bedre ved variasjon i spenning og strøm. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Er det mulig å måle vektforskjellen mellom tomme og oppladede batterier ? Kan ikke svare deg på det, men vil bare legge til at harddisker veier mer fulle enn tomme. Kanskje det kan sammenlignes? Da sammenligner du fratrekk eller tilførsel av energi mot endinger i magnet retninger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå