Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Som kuriosa i dette med varmeutstrålingen fra jorda, kan nevnes årsaken til at islaget alltid er tykkere og hardere på frontruta enn på siderutene på en bil som står parkert ute under åpen himmel i vinterkulda. Siderutene mottar varmestråling fra omgivelsene, mens frontruta vender oppover og mottar veldig lite varmestråling, dermed blir den kaldere og fuktigheten i lufta fryser på den i et tykkere og hardere islag.

Det er balansen mellom innstrålingen fra sola og varmeutstrålingen til verdensrommet som avgjør om det blir varmere eller kaldere. Varmeutstrålingen er omtrent konstant hele året og hele døgnet, men blir mindre når det er overskyet. Om vinteren er effekten av innstrålingen fra sola lavere enn utstrålingen, derfor blir det kaldere. Og det fortsetter å bli kaldere helt til sola varmer mer enn utstrålingen, som skjer ute i slutten av februar, et par måneder etter solsnu. Først da snur temperaturkurven og det blir varmere igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hvilken grad er kubbelys vedlikeholdsfrie?

Er det meningen at man skal trimme kanten når flammen har smeltet seg ned i et hull i midten? Eller klarer lyset å finne ut av det selv, og brenner med mest mulig effektiv flamme uten min innblanding?

Jeg er ingen storforbruker av kubbelys, men synes de er ganske dårlig designet hvis de hele tiden må fikses.

Når lyset er kaldt knekker jeg av kanten før jeg tenner veken.

Eit skikkelig kubbelys skal være tilpassa slik at det blir ein liten kant som held den flytande stearinen på plass før toppen på kanten smelter. På denne måten kan lyset brenne lenge og med minst mulig uforbrent stearin.

Det er ikkje meininga å måtte passe på kubbelyset, men det er typisk på billige kubbelys at dei støyper lysa i ein størrelse som ser grei ut, men utan å tilpasse veiken slik at lyset brenner javnt. Dersom ein brukar tjukkare tråd som veike så vil flammen bli større slik at den smelter stearin i ein større radius. Ein smalare veike gir ein mindre flamme.

Det vil også være av betydning om lyset er støypt av stearin eller parafinvoks då parafinvoksen smeltar lettare.

Det finnes også kubbelys som er designa ekstra tjukke for at stearinkanten skal danne ein beskyttande vegg som gjer at lyset ikkje like lett kan blåse ut, men slike ser eg ikkje så ofte i salg.

Lenke til kommentar

Om jeg lager feller i huset mitt, og en innbrudstyv bryter seg inn og blir hardt skadet av å gå i fella mi. Er det en dårlig deal for meg? Kan jeg bli straffet på noe måte?

Har sett hytter i Norge med skilter som advarer mot "Selvskudd" ved innbruddsforsøk, og det ville du iallefall ikke sluppet unna med. Ved andre skader tipper jeg du også ville fått problemer. Det er vel stort sett bare i selvforsvar man kan skade noen her til lands(?). Alt dette er bare synsing, så har ikke kilder dessverre  :)

Lenke til kommentar

Om jeg lager feller i huset mitt, og en innbrudstyv bryter seg inn og blir hardt skadet av å gå i fella mi. Er det en dårlig deal for meg? Kan jeg bli straffet på noe måte?

Har sett hytter i Norge med skilter som advarer mot "Selvskudd" ved innbruddsforsøk, og det ville du iallefall ikke sluppet unna med. Ved andre skader tipper jeg du også ville fått problemer. Det er vel stort sett bare i selvforsvar man kan skade noen her til lands(?). Alt dette er bare synsing, så har ikke kilder dessverre  :)

For ikkje å snakke om dei juridiske problema som oppstår i forbindelse med at nokon med lovlig adgang til boligen tar seg seg inn og blir skada eller drept av ei slik innrettning.

Det mest nærliggande eksempelet er dersom det oppstår brann i huset og brannvesenet tar seg inn for å redde ut huseigaren og hans famile. I tillegg er det ein rekke andre personar som kan ha berettiga adgang til å gå inn i huset, enten det er politi med ransakelsesordre, nabo med ekstranøkkel som skal vatne blomstrane, osv.

Lenke til kommentar

For ikkje å snakke om dei juridiske problema som oppstår i forbindelse med at nokon med lovlig adgang til boligen tar seg seg inn og blir skada eller drept av ei slik innrettning.

Det mest nærliggande eksempelet er dersom det oppstår brann i huset og brannvesenet tar seg inn for å redde ut huseigaren og hans famile. I tillegg er det ein rekke andre personar som kan ha berettiga adgang til å gå inn i huset, enten det er politi med ransakelsesordre, nabo med ekstranøkkel som skal vatne blomstrane, osv.

vel , mang ønsker jo å beskytte sine eiendeler når de ikke får annen hjelp.

og da kan man stille spørmål om man har lov til beskytte sien egne eiendeler ?

For eieren kan tingen ha  affeksjonsverdi ( som ikke kan erstattes) mens for alle andre kan det ha null verdi, slik at de ikke er er interessert i å hjelpe med å beskyttet

man har vel hørt om alle de innbruddene der tyven(e)  ble tatt på fersken , men når politiet endelig kommer så har tyven/e) forduftet  

Lenke til kommentar

For eieren kan tingen ha  affeksjonsverdi ( som ikke kan erstattes) mens for alle andre kan det ha null verdi, slik at de ikke er er interessert i å hjelpe med å beskyttet

man har vel hørt om alle de innbruddene der tyven(e)  ble tatt på fersken , men når politiet endelig kommer så har tyven/e) forduftet  

Og menneskeliv er så mykje lettare å erstatte?

Det er ikkje opp til privatpersonar å bestemme kva andre mennesker skal døy for. Og i alle fall ikkje utan lov og dom.

Ein kan ikkje berre rigge opp ei felle og etterpå forsvare seg med at han som blei skadd/drept av fella sikkert hadde onde hensikter.

Som nemnt så finnes det mange legitime grunnar til at folk kan gå i fella utan å ha slike hensikter.

Lenke til kommentar

Og menneskeliv er så mykje lettare å erstatte?

Det er ikkje opp til privatpersonar å bestemme kva andre mennesker skal døy for. Og i alle fall ikkje utan lov og dom.

Ein kan ikkje berre rigge opp ei felle og etterpå forsvare seg med at han som blei skadd/drept av fella sikkert hadde onde hensikter.

Som nemnt så finnes det mange legitime grunnar til at folk kan gå i fella utan å ha slike hensikter.

og det finnes mange gode grunner til å forsvare sine egen eiendom

mesteparten av problemet ville ha vær løst om politiet kom når de skulle

i ekstrem tilfeller ( ved ran o.l.)  er det snak om eiers eller tyvens sitt liv da enkelte banditter er ganske desperate

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...