Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor blir vin som har vært åpen noen dager til eddik, når annen alkohol ikke blir det?

Per definisjon blir vel alle alkoholholdige væsker til eddik, da den kjemiske definisjonen på eddik er at den må inneholde eddiksyre. Alle alkoholholdige drikker utvikler vel eddiksyre hvis det blir eksponert for luft lenge nok, om jeg husker rett fra kjemi på videregående.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir vin som har vært åpen noen dager til eddik, når annen alkohol ikke blir det?

Per definisjon blir vel alle alkoholholdige væsker til eddik, da den kjemiske definisjonen på eddik er at den må inneholde eddiksyre. Alle alkoholholdige drikker utvikler vel eddiksyre hvis det blir eksponert for luft lenge nok, om jeg husker rett fra kjemi på videregående.

Av en eller annen grunn går det tydeligvis mye raskere i vin enn i andre ting. Jeg har aldri opplevd at brennevin har blitt surt, selv om det har stått i årevis. Heller ikke likører.

Lenke til kommentar

Brennevin er vel destillert? Og dermed sterilisert.

Og sprit er heller ikke spesielt godt egnet som leveområde for bakterier, om de skulle slippe til. Er ikke uten grunn at det brukes til desinfeksjon...

Når det var snakk om likører; selv Bailey's, som inneholder X antall % melk/fløte, og bare ca. 15-20% alkohol, kan holde seg i mange år.

Lenke til kommentar

"You know", blir vel mere som "ikke sant". Ikke en korrekt direkte oversettelse, men "Ikke sant" ala likt vil jeg si.

She was walking down the street you know, when she suddenly....

Hun gikk langs gata ikke sant, så plutselig...

Litt irriterenes når du legger merke til folk som bruker "You know" i nesten hver setning. :p

Har hørt "like" blir ofte brukt i engelsk, unødvendig.

So I was like walking down the street, and meet this girl who was like very beautiful.

Lenke til kommentar

Neida, kjempelett, men ganske sikkert feil (og meningsløst..).  Lærte meg visst aldri hvordan det uttrykket der brukes riktig, hehe. Virker nødvendigvis meningsløst (for meg i hvertfall) å påpeke at du holdt på å si noe, når du likevel sier det.

Det betyr ofte at det man sa var litt på kanten. Det er i hvert fall en slags reservasjon. Man mener at det er noe ved utsagnet som gjorde at man kunne latt være å si det.

Person med fedme: Jeg har begynte å trene.

"Venn": Ja du trenger vel det, holdt jeg på å si.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når begynte vi med uvanen i språket der mange ofte skyter inn "skulle jeg til å si"/"holdt jeg på å si" i tide og utide? Har det et konkret opphav, eller har det alltid vært i det norske språket?    Har ikke sett noe tilsvarende i engelsk.

Uvane er det vell kun når du bruker det ofte og uten noke meir meining.

Slik som når du bruker ordet slik og slik for å få fram eit poeng og slik slik at alle forstår kva du meiner og slik.

"Skulle til å seie" er ei setning for å vise at du tar eit forbehold, oftast brukt når du synes det er viktig å få sagt det du vil, men at du veit at budskapet kan tolkast i værste meining.

Eller i situasjonar der du hadde tenkt å bite i deg kommentaren men der samtalen utvikler seg slik at du nesten blir pressa til å situasjonen likevell. Dersom det du då seier ikkje er særlig pent sagt så blir ordlyden blir litt mindre krass dersom du tar eit slikt forbehold fyrst.

Om ikkje anna så viser eit "skulle til å seie" forbehold at du ikkje er heilt fri for empatiske evner og at du forstår at det du seier kan oppfattast negativt.

Lenke til kommentar

Hva betyr fortegnelsen "tipp" i tippoldeforeldre?

Hva betyr "tort" i begrepet "tort og svie"?

Bruker de i det hele tatt sommerdekk på Svalbard?

1) Antagelig fra "þridda", som betyr "tredje" (altså tredjeforelder der besteforeldre er annenforelder).

2) Tort vil si en erstatningsmessig skade, fra latin "tortus" (ødelagt, vridd).

3) Svalbardforskriften fastsetter ingen endringer i vegtrafikkloven eller kjøretøybruksforskriften hva gjelder sommerdekk, slik at reglene om å være "skodd etter forholdene" gjelder. Med en snittemperatur på 6 grader pluss om sommeren vil jeg tro det ikke er særlig fornuftig å kjøre rundt med sommerdekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...