Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Større båter kobler ikke motoren til propellen via en girkasse.

Motoren driver en generator, som lager strøm.

Strømmen driver en elektromotor, som driver propellen.

Samme teknikk brukes på moderne diesellokomotiver.

Grunnen er at elektromotorer er kraftige og kan reguleres presist, og at elektrisk kraftoverføring gjør at motoren kan gå på et mer effektivt turtall. Generator og elektromotor er tungt, men det er bare en fordel i et lokomotiv og i noen skip.

Du har helt rett, men jeg vil bare presisere at majoriteten av skip fremdeles bygges med direktedrift fra en forbrenningsmotor til propell (via et reduksjonsgir).

Dette er gjelder båter som hovedsaklig går fra A til B hvor det er langt mellom punktene, typisk lasteskip, oljetankere, containerskip osv.

De ligger med jevn fart og samme heading i ukesvis i strekk.

 

For denne typen skip lønner det seg ikke med diesel-elektrisk drift fordi tapene i generator, trafo, elektromotor, frekvensomformer ikke gir noen gevinst de har bruk for. Disse gevinstene er typisk økt dynamikk og fleksibilitet som du nevner.

Jobber på en ankerhåndterer på 7000 tonnasje, har 4 hovedmotorer med gir mellom 2 og 2, 7 clutcher for å kunne koble enten direktedrift på en eller to, eller at hovedmotorene skal drive akselgenerator, eller at det skal være eleltrisk drift, eller boost modus (både elektrisk drift og direkte drift for ekstra kraft). Har også 2 hjelpemotorer som driver elektrisk drift.

 

 

Jeg kjenner godt til dette systemet. 

Har idriftsatt minst 12 skip med direktedrift + elektromotor og clutcher :)

 

Du er vel ikke tilfeldigvis ansatt i Siem eller Solstad?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Større båter kobler ikke motoren til propellen via en girkasse.

Motoren driver en generator, som lager strøm.

Strømmen driver en elektromotor, som driver propellen.

Samme teknikk brukes på moderne diesellokomotiver.

Grunnen er at elektromotorer er kraftige og kan reguleres presist, og at elektrisk kraftoverføring gjør at motoren kan gå på et mer effektivt turtall. Generator og elektromotor er tungt, men det er bare en fordel i et lokomotiv og i noen skip.

Du har helt rett, men jeg vil bare presisere at majoriteten av skip fremdeles bygges med direktedrift fra en forbrenningsmotor til propell (via et reduksjonsgir).

Dette er gjelder båter som hovedsaklig går fra A til B hvor det er langt mellom punktene, typisk lasteskip, oljetankere, containerskip osv.

De ligger med jevn fart og samme heading i ukesvis i strekk.

 

For denne typen skip lønner det seg ikke med diesel-elektrisk drift fordi tapene i generator, trafo, elektromotor, frekvensomformer ikke gir noen gevinst de har bruk for. Disse gevinstene er typisk økt dynamikk og fleksibilitet som du nevner.

Jobber på en ankerhåndterer på 7000 tonnasje, har 4 hovedmotorer med gir mellom 2 og 2, 7 clutcher for å kunne koble enten direktedrift på en eller to, eller at hovedmotorene skal drive akselgenerator, eller at det skal være eleltrisk drift, eller boost modus (både elektrisk drift og direkte drift for ekstra kraft). Har også 2 hjelpemotorer som driver elektrisk drift.

Jeg kjenner godt til dette systemet.

Har idriftsatt minst 12 skip med direktedrift + elektromotor og clutcher :)

 

Du er vel ikke tilfeldigvis ansatt i Siem eller Solstad?

Farstad :)

 

Her er forresten ett bilde av clutchesystemet: (PTI er elektrisk framdriftsmotor, PTO er akselgenerator)

post-242031-1336809_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva brukes kondensfjerner til og hvordan fungerer det?

 

Eldre biler kan få kondens i bensintanken , da skal i utgangspunktet en god kvalitets kondensfjerner sørge for å få samlet vannet på en eller annen måte sånn at det ikke hindrer vanlig drift av motoren.

 

Min erfaring er at billige løsninger som Biltema sin er ikke veien å gå , det finnes noen dyrere løsninger som fungerer langt bedre , men det som er trolig aller best er å fylle tank når den er halvfull. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Trenger dere å sitere sitater?

Hvorfor fjernet de den automatikken som begrenser siteringen til ett sitat, egentlig?

På mobil er det et helvete å fjerne sitater. Driver derfor en stille protest mot de som foreslå å gjeninnføre multisitatfunksjonen.
Lenke til kommentar

 

Trenger dere å sitere sitater?

Hvorfor fjernet de den automatikken som begrenser siteringen til ett sitat, egentlig?

På mobil er det et helvete å fjerne sitater.
This.

 

Jeg har spurt om forumet planlegger en bedre mobilvariant/app, men det sa de pent nei til.

Formatering er også et mareritt på mobil, når man må huske og skrive alle BB-kodene manuelt, det burde være mulig å få en rad med formatering og smileys på mobil også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er vaskemaskinen kald under 60C vask og andre høye temperaturer? Opplever aldri noen form for varme rundt vaskemaskinen/etter vask (regner med fordi maskinen skyller med kaldtvann på slutten) - men ellers og!  :hmm:

 

Nyere vaskemaskiner holder sjeldent 60 grader på vannet selv om den står spesifisert til det dessverre. Årsaken er for å oppnå miljømerkene som blir satt.

 

De argumenterer med at det "blir like rent som ved 60 grader" selv om vannet f.eks er 45 grader.

 

Kilde funnet i ettertid av at jeg skrev innlegget

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er vaskemaskinen kald under 60C vask og andre høye temperaturer? Opplever aldri noen form for varme rundt vaskemaskinen/etter vask (regner med fordi maskinen skyller med kaldtvann på slutten) - men ellers og!  :hmm:

 

Nyere vaskemaskiner holder sjeldent 60 grader på vannet selv om den står spesifisert til det dessverre. Årsaken er for å oppnå miljømerkene som blir satt.

 

De argumenterer med at det "blir like rent som ved 60 grader" selv om vannet f.eks er 45 grader.

 

Kilde funnet i ettertid av at jeg skrev innlegget

 

Så i realiteten burde jeg vaske alt på 60 i stedet for 40? :-)

Lenke til kommentar

Vel... Den kilden sier at det gjelder kun øko programmene. På de andre programmene var jo temperaturen høyere..... Opp imot 60.

Fant ingen målinger i farten, men såvidt jeg har skjønt gjelder det mange programmer. Det kan ofte være 'bomull 60 grader' som er øko programmet hvis det blir målt, også må man ta normalvask 60 grader for å faktisk få 60 grader.

 

Er jo laget for å forvirre. Synd det var utspring i energimerking som er et verktøy for å hjelpe forbrukere

 

Edit: noe bedre kilde :http://m.dinside.no/876618/for-kaldt-vann-i-fem-av-elleve-vaskemaskiner

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...