The Avatar Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Jeg ser en dokumentarfilm om berlinmuren, som var beskyttet av bl.a. landminer. Jeg kom til å tenke på en ting: Om landmina ikke er altfor stor, ville man da være brukbart beskyttet av en MC-dress, komplett med solide MC-støvler, hjelm og hansker? Jeg vil tro at landminer finnes i flere størrelser. Dokumentaren sa noe om å få beina sprengt av om man trør feil. Jeg tenker spesifikkt på den typen som ble brukt i Berlin. Under krigen så var dei fleste minene såpass kraftige at slikt verneutstyr ikkje ville vært særlig effekt. Men hadde det vært snakk om moderne antipersonellminer så hadde slik beskyttelse hatt litt verdi. Moderne miner er designa for å kaste fragmenter mot bein og buk, men utan å skade bryst og hode. Dersom offeret berre blir skada så er mina mykje meir effektiv, ikkje berre er det skremmande for dei som bevitner skadene, men nokon må også legge ned våpena for å hjelpe stakkaren. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Er en person som har papirer på at han ikke er gæærn, mer normal enn personer som ikke kan skryte av denslags? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 "Svaret" på denne "gåta" skal vel være at normale mennesker ikke trenger papirer på at de er normale, mens folk som har slik dokumentasjon må feile noe, eller at de har blitt bedre. Men: Mange som har ansvarsfulle yrker må regelmessig testes fysisk og psykisk. Det finnes flere enn du tror som har dokumentasjon på at de er mentalt friske. Et annet spørsmål er hvor grundig den testingen har vært. Denne piloten kræsjet et passasjerfly og tok passasjerene med seg i døden. Han har nok vært testet regelmessig for å beholde flysertifikatet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Det finnes flere enn du tror som har dokumentasjon på at de er mentalt friske. Er det egentlig dokumentasjon på "normalitet" eller kanskje heller konstatering av fravær av "åpenbar galskap" Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Etter å ha sett mange videoer fra USA hvor folk som kommer fra tannlegen er totalt dessorientert lurer jeg på hva slags medikamenter de får, og ikke minst: hva er vitsen? Vi har masse bra smertestillende som ikke gjør deg høy. Jeg har trukket visdomstenner, har fått utført rotfylling og fått kuttet kjevebenet mitt med en liten elektrisk sag for å trekke en tann. Det var totalt smertefritt og jeg følte meg på ingen måte høy av de smertestillende jeg fikk sprøytet i meg. Så hvorfor får de så sterke smertestillende "over dammen"? Endret 21. oktober 2015 av Skurupu Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Norge er relativt konservativt på medisinering. Sist jeg var i Spania fikk jeg ikke tak i Ibux under 800 mg. Folk jeg kjenner som har vært til legen i utlandet har fått sterke medisiner som vi har sluttet med for lengst på grunn av bieffekter, eller antibiotika for den minste ting. I USA deler de ut opioider som om de var smurfedrops. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Etter å ha sett mange videoer fra USA hvor folk som kommer fra tannlegen er totalt dessorientert lurer jeg på hva slags medikamenter de får, og ikke minst: hva er vitsen? Vi har masse bra smertestillende som ikke gjør deg høy. Jeg har trukket visdomstenner, har fått utført rotfylling og fått kuttet kjevebenet mitt med en liten elektrisk sag for å trekke en tann. Det var totalt smertefritt og jeg følte meg på ingen måte høy av de smertestillende jeg fikk sprøytet i meg. Så hvorfor får de så sterke smertestillende "over dammen"? Ikke tannlege, men var til en undersøkelse der eg syntes det var nødvendig med kraftige saker. Etter undersøkelsen har eg et sort hull der eg var tilsynelatende helt våken, men husker ikke noe. Andre tar den undersøkelsen uten noen form for smertestillende. Så smerte og opplevelsen av den er veldig individuell. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Mange amerikanere som er store, derfor trenger de sterkere medisiner. I tillegg om det skjer noe pga for lav dosering så blir det helvete løs, saksmål osv osv. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Narkose innebærer at hele kroppen bedøves, hjernen inkludert. Pasienten er bevisstløs gjennom hele operasjonen. Denne metoden brukes når det skal opereres på steder hvor lokalbedøvelse er umulig. Et annet formål med narkose er å holde muskulaturen slapp under inngrepet. Barn får nesten alltid narkose, selv for små inngrep. Også voksne med angst legges i narkose, som for eksempel folk med sterk tannlegeskrekk. Narkose brukes også ved elektrosjokkbehandling, for eksempel ved depresjoneller atrieflimmer. https://no.wikipedia.org/wiki/Anestesi Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Joda, men ta de stoffene eg fikk. Eg var ikke i narkose, Var våken hele tiden, men husker ikke en dritt. Hadde hatt en lang samtale med legen etter undersøkelsen og fått ting av han. Husker ikke noe av det. Men ikke narkose. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Mulig du fikk dinitrogenoksid/lystgass/lattergass. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Vi har masse bra smertestillende som ikke gjør deg høy. Nei. Det du tenker på med sprøyter er lokalbedøvende (som er noe annet). De operasjonene du beskrever har nok krevd at de har satt lokalbedøvende i/like ved (hva de nå gjør) noen nerver, dette har en risiko for permanente skader. De "slemme" medisinene er betydelig tryggere etter min mening. I tillegg synes jeg heller ikke lokalbedøvende fungerer "bra" på meg. Området der det er bedøvd gjør vondt i seg selv. Mange amerikanere som er store, derfor trenger de sterkere medisiner. Hvis de får en høyere dose fordi de er feite blir de ikke mer rusa av den dosen. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Mulig du fikk dinitrogenoksid/lystgass/lattergass. Nei. Sprøyte. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Sant Emancipate, tenkte ikke så langt Uansett. Hvor lenge må vann koke for at det skal bli bakteriefritt? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Tid har ikke noe å si. De fleste bakterier dør ved 72 grader celsius. Fra 90-100 grader dør alle bakterier, men det kan fremdeles etterlate seg sporer som dør ved rundt 120-130 grader. Sporer er celler. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Det er temperaturen som dreper, ikke koketiden. For vanlige parasitter og bakterier i drikkevannet så holder det med oppkok (97-100 grader). Skal du ta knekken på noen spesielle bakterier eller virus så bør du varme opp vannet under trykk så du oppnår 150-180 grader og la den koke en halvtimes tid. Det var iallefall hva biologi læreren lærte oss for 10 år siden Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Bakteriane har vell ein vis grad av termisk isolasjon, så sjølv om temperaturen er høg nok så må eksponeringa være lang nok til at varmen drep organismen. Mykje på samme måte som at du kan dyppe fingrane raskt i kokande vatn utan å brenne deg. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Tid har ikke noe å siDet har jeg lest at det har. Om du faktisk koker vannet bør det holde med 1 minutt (så hele vannet koker og bakteriene får varmen inn i seg). Men om du har f.eks. vann på 64 grader må du holde det slik lenge (20 minutter - halvtime?) for å ta knekken på et substansielt antall. 64 grader i noen sekunder vil derimot ikke gjøre vannet trygt å drikke. Dette er regler som folk bruker f.eks. i naturen for å lage drikkevann. Jeg fant ikke tilbake til kilden (pun not intended). Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Er en person som har papirer på at han ikke er gæærn, mer normal enn personer som ikke kan skryte av denslags? Man kan jo se på Sheldon i The Big Bang Theory, han sier jo flere ganger "I'm not crazy, my mother had me tested". Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Fra 90-100 grader dør alle bakterier, men det kan fremdeles etterlate seg sporer som dør ved rundt 120-130 grader. Sporer er celler. Unntaket er de såkalte termofile og hypertermofile bakteriene, som lever i varme kilder. Rekorden er bakterier som som fortsatt trives ved 121 grader. https://no.wikipedia.org/wiki/Termofile_organismer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå