Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Jeg ser en dokumentarfilm om berlinmuren, som var beskyttet av bl.a. landminer.

Jeg kom til å tenke på en ting:

Om landmina ikke er altfor stor, ville man da være brukbart beskyttet av en MC-dress, komplett med solide MC-støvler, hjelm og hansker?

Jeg vil tro at landminer finnes i flere størrelser. Dokumentaren sa noe om å få beina sprengt av om man trør feil. Jeg tenker spesifikkt på den typen som ble brukt i Berlin.

Under krigen så var dei fleste minene såpass kraftige at slikt verneutstyr ikkje ville vært særlig effekt.

Men hadde det vært snakk om moderne antipersonellminer så hadde slik beskyttelse hatt litt verdi.

Moderne miner er designa for å kaste fragmenter mot bein og buk, men utan å skade bryst og hode. Dersom offeret berre blir skada så er mina mykje meir effektiv, ikkje berre er det skremmande for dei som bevitner skadene, men nokon må også legge ned våpena for å hjelpe stakkaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Svaret" på denne "gåta" skal vel være at normale mennesker ikke trenger papirer på at de er normale, mens folk som har slik dokumentasjon må feile noe, eller at de har blitt bedre.

Men:

Mange som har ansvarsfulle yrker må regelmessig testes fysisk og psykisk.

Det finnes flere enn du tror som har dokumentasjon på at de er mentalt friske.

Et annet spørsmål er hvor grundig den testingen har vært. 

Greenberg-psychiatry-and-germanwings-120

Denne piloten kræsjet et passasjerfly og tok passasjerene med seg i døden.

Han har nok vært testet regelmessig for å beholde flysertifikatet.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett mange videoer fra USA hvor folk som kommer fra tannlegen er totalt dessorientert lurer jeg på hva slags medikamenter de får, og ikke minst: hva er vitsen? Vi har masse bra smertestillende som ikke gjør deg høy.

Jeg har trukket visdomstenner, har fått utført rotfylling og fått kuttet kjevebenet mitt med en liten elektrisk sag for å trekke en tann. Det var totalt smertefritt og jeg følte meg på ingen måte høy av de smertestillende jeg fikk sprøytet i meg.

Så hvorfor får de så sterke smertestillende "over dammen"?

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Norge er relativt konservativt på medisinering. Sist jeg var i Spania fikk jeg ikke tak i Ibux under 800 mg. Folk jeg kjenner som har vært til legen i utlandet har fått sterke medisiner som vi har sluttet med for lengst på grunn av bieffekter, eller antibiotika for den minste ting. I USA deler de ut opioider som om de var smurfedrops.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett mange videoer fra USA hvor folk som kommer fra tannlegen er totalt dessorientert lurer jeg på hva slags medikamenter de får, og ikke minst: hva er vitsen? Vi har masse bra smertestillende som ikke gjør deg høy.

Jeg har trukket visdomstenner, har fått utført rotfylling og fått kuttet kjevebenet mitt med en liten elektrisk sag for å trekke en tann. Det var totalt smertefritt og jeg følte meg på ingen måte høy av de smertestillende jeg fikk sprøytet i meg.

Så hvorfor får de så sterke smertestillende "over dammen"?

Ikke tannlege, men var til en undersøkelse der eg syntes det var nødvendig med kraftige saker. Etter undersøkelsen har eg et sort hull der eg var tilsynelatende helt våken, men husker ikke noe.

Andre tar den undersøkelsen uten noen form for smertestillende. Så smerte og opplevelsen av den er veldig individuell.

Lenke til kommentar

Narkose innebærer at hele kroppen bedøves, hjernen inkludert. Pasienten er bevisstløs gjennom hele operasjonen. Denne metoden brukes når det skal opereres på steder hvor lokalbedøvelse er umulig. Et annet formål med narkose er å holde muskulaturen slapp under inngrepet.

Barn får nesten alltid narkose, selv for små inngrep. Også voksne med angst legges i narkose, som for eksempel folk med sterk tannlegeskrekk. Narkose brukes også ved elektrosjokkbehandling, for eksempel ved depresjoneller atrieflimmer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Anestesi

Lenke til kommentar

Vi har masse bra smertestillende som ikke gjør deg høy.

Nei. Det du tenker på med sprøyter er lokalbedøvende (som er noe annet). De operasjonene du beskrever har nok krevd at de har satt lokalbedøvende i/like ved (hva de nå gjør) noen nerver, dette har en risiko for permanente skader. De "slemme" medisinene er betydelig tryggere etter min mening.

I tillegg synes jeg heller ikke lokalbedøvende fungerer "bra" på meg. Området der det er bedøvd gjør vondt i seg selv.

Mange amerikanere som er store, derfor trenger de sterkere medisiner.

Hvis de får en høyere dose fordi de er feite blir de ikke mer rusa av den dosen.

Lenke til kommentar

Det er temperaturen som dreper, ikke koketiden. For vanlige parasitter og bakterier i drikkevannet så holder det med oppkok (97-100 grader).

Skal du ta knekken på noen spesielle bakterier eller virus så bør du varme opp vannet under trykk så du oppnår 150-180 grader og la den koke en halvtimes tid. 

Det var iallefall hva biologi læreren lærte oss for 10 år siden :)

Lenke til kommentar

Tid har ikke noe å si
Det har jeg lest at det har.

Om du faktisk koker vannet bør det holde med 1 minutt (så hele vannet koker og bakteriene får varmen inn i seg). Men om du har f.eks. vann på 64 grader må du holde det slik lenge (20 minutter - halvtime?) for å ta knekken på et substansielt antall. 64 grader i noen sekunder vil derimot ikke gjøre vannet trygt å drikke. Dette er regler som folk bruker f.eks. i naturen for å lage drikkevann.

Jeg fant ikke tilbake til kilden (pun not intended).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...