Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

hvis du vet så mye så kan du vel også fortelle meg hvilket opphav disse orden har  ( siden det ikke står noe om det i wikipedia på norsk)  ?

 

*Markere ordet -> høyreklikk -> søk på google.

 

Øverste resultat: https://no.wikipedia.org/wiki/Determinisme

 

Første 5 ordene i wiki linken: Determinisme (av latin determinare = «bestemme»)

 

:omg:

 

Det gjorde jeg før jeg begynte med diskusjonen , innlegg #78157 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072&page=3908&do=findComment&comment=22822781

 

likevel godtar dere ikke mine forsøke på et lit enklere ord

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det gjorde jeg før jeg begynte med diskusjonen , innlegg #78157 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072&page=3908&do=findComment&comment=22822781

 

likevel godtar dere ikke mine forsøke på et lit enklere ord

 

 

Hvor lang tid ville det tatt deg å lære deg ordet determinisme? Mer tid enn du har brukt på å sutre om at det er for vanskelig? Du gjør faktisk dette hver forpulte gang noen bruker et ord på mer enn fem stavelser i denne tråden og hver gang en diskusjon holder på å bli interessant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det gjorde jeg før jeg begynte med diskusjonen , innlegg #78157 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072&page=3908&do=findComment&comment=22822781

 

likevel godtar dere ikke mine forsøke på et lit enklere ord

 

 

Hvor lang tid ville det tatt deg å lære deg ordet determinisme? Mer tid enn du har brukt på å sutre om at det er for vanskelig? Du gjør faktisk dette hver forpulte gang noen bruker et ord på mer enn fem stavelser i denne tråden og hver gang en diskusjon holder på å bli interessant.

 

 

 

Kontrollpanel->Ignorerte brukere->Legg til en ny bruker i lista mi

 

Huk av for alle 3 opsjonene.

 

Dette gjorde jeg når elgen dukket opp i denne tråden, men like forpult ser jeg innleggene hans, siden noen insisterer på og quote hans meningsløse innlegg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor blir ikke momentet i en drill i dag regulert ved hjelp av elektronikk som regulerer strømmen inn på motoren istedenfor den "klikke clutchen" på drivverket som brukes av alle i dag?

Skulle jo tru at det er både billigere og fører til bedre levetid på drillen ved å gjøre dette elektronisk fremfor mekanisk.

Bosch-drillen min har slik regulering. Den bare stopper når den har oppnådd riktig moment. :)

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Jeg velger å sette en strek for språkdiskusjonen her. Hvis dette er noe som engasjerer til videre diskusjon, anbefales det å opprette en egen tråd for dette.

 

Videre diskusjon rundt dette vil bli fjernet, og advarsler kan bli delt ut for avsporing.

 

Kommentering av moderering tas på PM eller i forumkategorien for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Drivgassen er mest sannsynlig nitrogen, altså luft uten oksygen for å øke holdbarheten sammenlignet med luft. Men uansett drivgass så vil den faktisk kjøle når den ekspanderer. Kremen er sikkert ganske kald om du måler den med termometer. Jeg tror følelsen av romtemperatur skyldes noe helt annet, nemlig kombinasjonen av lav varmekapasitet og lav varmeledningsevne. Lav varmekapasitet gjør at kremen varmes raskt opp i kontakt med for eksempel leppene. Lav varmeledningsevne gjør at varmen fra leppene ikke varmer langt innover i kremen, kun et tynt sjikt ytterst. Det er mulig bokskremen har lavere varmeledningsevne og lavere varmekapasitet enn manuelt pisket krem fordi den har mer luft og mindre størrelse på boblene.

 

Egentlig tror jeg vi trenger en side ved side test som blant annet måler egenvekta og temperaturen samt noen deltakere i et blindforsøk.

Lenke til kommentar

Den jeg har i kjøleskapet har drivgass e942, som er N2O.

 

 

 

Det er mulig bokskremen har lavere varmeledningsevne og lavere varmekapasitet enn manuelt pisket krem fordi den har mer luft og mindre størrelse på boblene.
Forskjellen mellom boksekrem og vanlig skyldes nok mest at den vanlige har stått i kjøleskapet etter at den har blitt pisket. Det kan man ikke gjøre med boksekrem, for da faller den sammen.
Lenke til kommentar

Selv ikke i Italia er det konstant tuting i bilkøer. Flere byer har også forbud mot tuting innenfor bygrensene. Men det tutes mer jo lenger sør i Europa man kommer, det er det ingen tvil om.

 

Fun fact. Nazistene malte gule prikker på bilene til bilister som tutet unødvendig. Det må da finnes grenser for villskap.

Lenke til kommentar

På film er bilkøer veldig bråkete. Folk bruker hornet hele tiden.

 

Jeg har ikke lagt merke til at norske bilkøer er så bråkete.

Er det bare på film, eller er amerikanske bilister i virkeligheten så glad i hornet?

 

Det har litt med kultur- og lovforskjeller også. I norge er det f.eks forbudt å tute i bilkø:

 

 

§ 14.Signal og tegn 1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

 

I tillegg til ordlyden i forskrifta så har både politiet og den øvrige befolkninga lav terske for kalle tutinga for unødvendig.

 

I ein del andre land der det ikkje ligger slike lovmessige begrensninger vil nok bruken av lydhornet være meir utbrett, men det ser ut som at dei fleste land etterkvart har innført liknande reglar for å bli kvitt støyproblematikken.

 

 

Ellers så må det nevnast at årsaken til bilkøa speler sjølvsagt inn. Dersom køa skyldes at nokon utan grunn har parkert midt i vegen og på den måten hindrer trafikken så vil det kunne være innanfor å tute for å få vedkommande til flytte bilen. Men å tute på bilen som står foran deg og som heller ikkje kan kjøyre nokon plass er sjølvsagt unødig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...