Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Trygve: Flytende stoffer har generelt høyere lydhastighet enn gasser. Faste har høyere hastigheter enn flytende. I faste stoffer er det elastisitetsmodulen (E-modulen, youngs modul) som avgjør lydhastigheten. Det er altså harde materialer som har høyest lydhastighet. Diamant er en åpenbar kandidat, med sine 12 000 m/s (antagelig bare i visse krystallretninger), men fra listen over materialer med høy E-modul rager carbyne ca 40 ganger høyere enn diamant, så det er en åpenbar annen kandidat. Carbyne er lineære karbonkjeder så det gjelder antagelig kun i retningen langs kjeden. Carbyne er vist ikke kjemisk stabil når flere kjeder ligger parallelt så det begrenser seg til en enkelt karbonkjede. Jeg har ikke funnet noen konkret lydhastighet for carbyne, men regner med det ligger opp mot 40 ganger den i diamant. Hvis praktisk og økonomisk anvennelighet teller litt så kan kanskje stål eller borosilikat-glass være et greit kompromiss med sine rundt 5000 m/s.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Young's_modulus

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/tables/soundv.html

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke en voldsom risiko for at småting faller ned i hullene ved de spakene i midten og gjør dem ubrukelige? På biler er det alltid skinn rundt girspaken.

 

 

 

Godt mulig at det kan skje , men kan ikke si at en moderne cockpit ser sånn ut.

Ta en titt på et litt eldre bilde av en A380 : https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Airbus_A380_cockpit.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke en voldsom risiko for at småting faller ned i hullene ved de spakene i midten og gjør dem ubrukelige? På biler er det alltid skinn rundt girspaken.

 

 

Godt mulig at det kan skje , men kan ikke si at en moderne cockpit ser sånn ut.

Ta en titt på et litt eldre bilde av en A380 : https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Airbus_A380_cockpit.jpg

Det så ikke akkurat veldig moderne ut. Sett bort fra LCD displayene så så jo knapper spaker tastatur og ratt ut som et kontrollrom fra 80 tallet... Og det kan vel ikke være så bra at copilot og kaptein har stikka i motsatt hånd? Da må man jo lære seg opp til "stikkefealingen" på nytt når man bytter stol, litt som når man bytter til høyrekjøring med bil med girspaken.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det så ikke akkurat veldig moderne ut. Sett bort fra LCD displayene så så jo knapper spaker tastatur og ratt ut som et kontrollrom fra 80 tallet... Og det kan vel ikke være så bra at copilot og kaptein har stikka i motsatt hånd? Da må man jo lære seg opp til "stikkefealingen" på nytt når man bytter stol, litt som når man bytter til høyrekjøring med bil med girspaken.

 

 

Nå er ikke det å kjøre venstrekjørt så vanskelig og noe som tar lang tid å venne seg til etter min erfaring, så en pilot med mange års fartstid som har, mest sannsynlig, flydd med begge hender før på div flytyper under utdannelsen, så går nok det fint.

For litt mer moderne så ta en titt på cockpit til A350 og B787. Også greit og ikke finne opp hjulet på nytt hele tiden også, tar det lenger tid å lære opp piloter som bytter flytype også

Lenke til kommentar

 

Penhet er vel ett veldig relativt begrep.

 

 

Ja. jeg ser vel ikke helt hvordan utvalget skulle foregå her: Sette inn en annonse i avisen: "Mindre pene mennesker med kjæreste ønskes til forskningsprosjekt. Svar med bilde på vår webside"...?

 

Geir :)

 

 

Jeg tipper det er gjort, og jeg tipper man har bedt etter par, tatt bilde av de, fått en annen gruppe til å bedømme utseende på en skala, og brukt det som "objektivt kriterium" og deretter sett hvordan partneren bedømmer det. Det er en ganske åpenbart interessant ting å forske på (forskjeller i hvordan man oppfatter utseende til partner og andre), så jeg ville faktisk bli kraftig overrasket om det ikke er gjort.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det forsket på hvordan kjærestene til mindre pene partnere egentlig opplever utseendet til sin partner?

 

Penhet er vel ett veldig relativt begrep.

 

 

Nei det er jo et ganske sentralt seleksjonskriterium evulusjonsmessig sett, og dermed rimelig biologisk "programmert".

 

Det er litt som på samme nivå som sukker. Vi er biologisk programmert til å like sukker av evelusjonen fordi det historisk var vanskelig å skaffe, og den maten som hadde sukker i seg var viktig å få i seg noe av. Så har du noen få i dag som ikke liker sukker, og går mot sin biologiske programmering (instinkter), men generellt sett liker altså mennesker sukker.

På samme måte så er det grovt sett de samme generelle trekkene som tiltrekker de fleste menn hos kvinner da det er biologisk programmert (men selvsagt også her er det enkeltindivider som går mot strømmen).

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hvor folkene til denne "hvor pen er du" testen blir plukket ut fra avgjør også i stor grad hva den generelle meningen er for noenting.

 

Den generelle mening er ikke bare individuelt men varierer i stor grad på kulturen test panelet er hentet fra, folk fra saudi arabia, folk fra USA og folk fra papua ny guinea vil ha enorme variasjon om hva som hvilke mennesker som er vakre.

Lenke til kommentar

Nå er du virkelig på jorde. Hva som er 10/10 for deg, kan være 8/10 for meg, eller 5/10 for en annen.

Vet du det eller tror du det? Det høres mistenkelig ut som ideologi som ikke er basert på forskning - og jeg biter meg merke til at du ikke nevner 1/10, så litt objektivt mener du tydeligvis at det er.

 

folk fra saudi arabia, folk fra USA og folk fra papua ny guinea vil ha enorme variasjon om hva som hvilke mennesker som er vakre.

Vet du det eller tror du det? Det jeg har lest er at forskning viser at mer symmetrisk ansikt = penere, helt til man når et punkt der det blir kunstig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...