Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

 

En annen ting er at denne tabellen kun gjelder DC-motstand mens lydsignaler er AC fra 20Hz til 20 kHz.

Det gir både en annen resistans og en annen impedans, i tillegg til ørten andre parasitiske effekter man noen ganger må ta høyde for.

(Merkelig hvordan HiFi-produsentene ikke har dratt nytte av det enda).

For rene metaller er vel gjerne motstanden frekvensuavhengig frem til ~100 THz.

1: skin effekt

2: induktans er per def en frekvensavhengig motstand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

1: skin effekt

2: induktans er per def en frekvensavhengig motstand

 

 

1: Rettelse: Det jeg sa gjelder for bulkmetaller.

2: At vi tar frekvensavhengighet i betraktning betyr ikke at den er ikke null. De fleste metaller følger fri elektron-modellen så langt opp i frekvens at avvikene hører hjemme i optikken.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

I Oslo likte jeg å gå på pubben som het the Dirty Cow for der solgte de drikken Strongbow fra tappekran, nå er den nedlagt, noe annet sted i byen de selger Strongbow fra kran, vet de har det på polet men er liksom ikke det samme..

The Shamrock på Grünerløkka (Dælenenga) hadde i alle fall sist jeg var der.

Endret av Kaplan
Lenke til kommentar

I Oslo likte jeg å gå på pubben som het the Dirty Cow for der solgte de drikken Strongbow fra tappekran, nå er den nedlagt, noe annet sted i byen de selger Strongbow fra kran, vet de har det på polet men er liksom ikke det samme..

 

Det finnes en app som heter Untappd. Der kan man registrere hva slags øl man drikker og finne nærmeste pub/bar. Det er en funksjon på den appen der du kan søke på en øltype og finne hvilken pub/bar som selger den i nærheten der du er (gps-funksjon på telefonen). Prøv det :)

Lenke til kommentar

 

 

I Oslo likte jeg å gå på pubben som het the Dirty Cow for der solgte de drikken Strongbow fra tappekran, nå er den nedlagt, noe annet sted i byen de selger Strongbow fra kran, vet de har det på polet men er liksom ikke det samme..

Det finnes en app som heter Untappd. Der kan man registrere hva slags øl man drikker og finne nærmeste pub/bar. Det er en funksjon på den appen der du kan søke på en øltype og finne hvilken pub/bar som selger den i nærheten der du er (gps-funksjon på telefonen). Prøv det :)

Er ikke Strongbow Cider? Mulig det også er på Untapped da. :)
Lenke til kommentar

 

 

I Oslo likte jeg å gå på pubben som het the Dirty Cow for der solgte de drikken Strongbow fra tappekran, nå er den nedlagt, noe annet sted i byen de selger Strongbow fra kran, vet de har det på polet men er liksom ikke det samme..

Det finnes en app som heter Untappd. Der kan man registrere hva slags øl man drikker og finne nærmeste pub/bar. Det er en funksjon på den appen der du kan søke på en øltype og finne hvilken pub/bar som selger den i nærheten der du er (gps-funksjon på telefonen). Prøv det :)

Er ikke Strongbow Cider? Mulig det også er på Untapped da. :)

 

 

 

Jeg fant den på appen, så visstnok ikke bare øl  ;)

Endret av Nettels
Lenke til kommentar

 

 

1: skin effekt

2: induktans er per def en frekvensavhengig motstand

 

 

1: Rettelse: Det jeg sa gjelder for bulkmetaller.

2: At vi tar frekvensavhengighet i betraktning betyr ikke at den er ikke null. De fleste metaller følger fri elektron-modellen så langt opp i frekvens at avvikene hører hjemme i optikken.

 

 

Jeg tror vi misforstår hverandre eller snakker om forskjellige ting.

Tillat meg å oppklare;

 

Jeg snakket om ledere som frakter vekselstrøm.

I den forbindelse gjelder følgende:

 

a) Effektivt ledertverrsnitt er avhengig av frekvensen ettersom høy frekvens tvinger elektroner ut mot kordelens omfang. Dette er skineffekten. I praksis betyr det at ledertverrsnittet minker med økt frekvens og dette gir høyere resistiv motstand.

 

b) Når en leder fører strøm må den sette opp et magnetfelt. Dette er ikke noe man kommer unna.

Når en strøm setter opp et magnetfelt blir lederen induktiv. Denne induktansen gir en reaktans som er lineært avhengig av frekvensen.

 

 

Nå håper jeg du kan oppklare for meg hva du mener med frekvensuavhengighet opp til THz.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror vi misforstår hverandre eller snakker om forskjellige ting.

Tillat meg å oppklare;

 

Jeg snakket om ledere som frakter vekselstrøm.

I den forbindelse gjelder følgende:

 

a) Effektivt ledertverrsnitt er avhengig av frekvensen ettersom høy frekvens tvinger elektroner ut mot kordelens omfang. Dette er skineffekten. I praksis betyr det at ledertverrsnittet minker med økt frekvens og dette gir høyere resistiv motstand.

 

Enig. 

 

 

b) Når en leder fører strøm må den sette opp et magnetfelt. Dette er ikke noe man kommer unna.

Når en strøm setter opp et magnetfelt blir lederen induktiv. Denne induktansen gir en reaktans som er lineært avhengig av frekvensen.

 

 

Også i ikke-magnetiske materialer som kobber og gull? 

 

 

 

Nå håper jeg du kan oppklare for meg hva du mener med frekvensuavhengighet opp til THz.

 

 

Når elektroner flyter i et materiale kolliderer de med ioner, fononer og av diverse andre effekter. I metaller vil tiden mellom kollisjonene typisk være på størrelsesorden femtosekunder. Det fører til en kompleks, sterkt frekvensavhengig konduktivitet når vi begynner å nærme oss de frekvensene i det elektriske feltet. Under slike frekvenser vil konduktiviteten være konstant. Disse greiene følger av Drudemodellen, men den ser riktignok bort fra magnetisme.

Lenke til kommentar

 

b) Når en leder fører strøm må den sette opp et magnetfelt. Dette er ikke noe man kommer unna.

Når en strøm setter opp et magnetfelt blir lederen induktiv. Denne induktansen gir en reaktans som er lineært avhengig av frekvensen.

 

Også i ikke-magnetiske materialer som kobber og gull?

 

Ja. Magnetfeltet er dannet av strømmen og går i luft rundt lederen, ikke inne i selve lederen.

 

 

 

Nå håper jeg du kan oppklare for meg hva du mener med frekvensuavhengighet opp til THz.

 

Når elektroner flyter i et materiale kolliderer de med ioner, fononer og av diverse andre effekter. I metaller vil tiden mellom kollisjonene typisk være på størrelsesorden femtosekunder. Det fører til en kompleks, sterkt frekvensavhengig konduktivitet når vi begynner å nærme oss de frekvensene i det elektriske feltet. Under slike frekvenser vil konduktiviteten være konstant. Disse greiene følger av Drudemodellen, men den ser riktignok bort fra magnetisme.

 

Greit, her fant jeg misforståelsen.

Jeg trodde du mente at materialene  var frekvensuavhengige opp til THz, ikke at de begynte å bli det i det området.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Septem, octo, novem og decem er latin for 7, 8, 9 og 10.

 

Men de valgte å skvise inn Juli(us) og August(us) i ære for Julius Caesar og nevøen hans som forskjøv de latinske tall-månedene til 9, 10, 11 og 12.

 

Hvorfor blir ikke dette forandret på?

Enten flytt juli og august til den 11 og 12 måneden eller bare gjør om månedene til 10 stykk der fem av de inneholder 36 dager og de siste fem inneholder 37 dager? Juli og august er merkelig, februar er totalt ulogisk.

 

idk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da "mister" vi jo den innviklede historien om hvordan månene fikk sitt navn. Hvorfor kalle det måne? Det er jo sjeldent synkront med den faktiske månens faser. Omtrent som en klokke som står stille er riktig to ganger i døgnet. Når man først er i gang, hva med å sette et nytt og bedre dokumenterbart år 0, og fjerne konseptet uke, eventuelt gjøre den kompatibel med titallsystemet eller gjøre den til en mest mulig heltallig brøk av 365,24 døgn?

 

Men hva tror du det vil koste å legge om kalendersystemet i verden? Er det verdt prisen?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De første seks månedene er døpt etter guder og gudinner, vel alle unntatt februar som most trolig har navnet etter en romersk festival som het Februa.

 

Januar = Janus (Guden ved porten)

Mars = Mars (Krigerguden)

April = Aphro kort for Aphrodite (Kjærlighetens gudinne)

Mai = Maia (Vår gudinnen)

Juni = Juno (Kvinnenes gudinne)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den opprinnelige romerske kalenderen bestod av 10 måneder på tilsammen 304 dager. De siste 61 dagene av året hadde ingen kalender. Månedene juli og august ble ikke skutt inn, slik det er vanlig å tro, men omdøpt, slik at selv etter omdøpingene var desember fortsatt den tiende måneden.

 

Det var først da månedene januar og februar ble lagt til for å fylle ut året til 365 dager at det ble rot i navnesystemet.
http://www.timeanddate.com/calendar/roman-calendar.html

 

Jeg har forøvrig lest et annet sted at januar og februar opprinnelig var årets to siste måneder i den romerske kalenderen, med skuddårsdagen i februar rett før årskiftet, og at det var først da den kristne tidsregningen ble tatt i bruk i år 628 at årskiftet ble flyttet fra månedsskiftet februar/mars til månedskiftet desember/januar, og at det var dette som skapte navnerotet.

Men jeg finner ikke kilden min for denne påstanden i farten ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi slutter å bruke et antibiotikum som bakterier har utviklet resistens mot, kan vi da forvente at resistensgenene vil forsvinne etterhvert? Hvor lang tid vil det eventuelt ta. Jeg forstår at det ikke er noe spesielt seleksjonspress for å fjerne genene, men vil mangelen på seleksjonspress for å beholde de være tilstrekkelig til at de forsvinner på en tidsskala som vil være nyttig for oss?

Lenke til kommentar

Det spørsmålet tror jeg er alt for generelt til at det går an å svare på.

 

Alt 1. Om resistens består i at en bakterie fjerner en "feature" som antibiotikaet misbruker så kan man anta at denne featuren er der i utgangspunktet fordi den øker overlevelsesevnen til bakterien. Da vil det selekteres for de ikke-resistente bakteriene.

 

Alt 2. Bakterien blir sterkere for å bli resistent. Da kommer man aldri tilbake.

 

Alt 3. Om det ikke er noe seleksjonspress tviler jeg på at resistensen forsvinner særlig fort.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...