Ozelot Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvilken veske er det som utvider seg mest(eller endrer volum) fra å være oppvarmet til å være fryst? (snakker da om vesker ola nordmann kan få tak i) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvilken veske er det som utvider seg mest(eller endrer volum) fra å være oppvarmet til å være fryst? (snakker da om vesker ola nordmann kan få tak i) Vann faktisk. Vann er en av de få stoffene som utvider seg når det fryser. Et annet stoff med samme egenskap er metallet Germanium (Ge). Det utvider seg når det fryser ved 938°C men det utvider seg ikke så mye som vann. Det er de eneste to stoffene jeg vet om med den særegne egenskapen men det er mulig det finnes noen flere. Kanskje oljer, polymerer, alkoholer eller noe sånt. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hehe, må bare slenge inn en kommentar her om at det er HELT umulig å unngå å bli glad i Simen1. Mannen står bak 83 % av alle innleggene her på forumet som inneholder ordet "fasediagram". Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvilken veske er det som utvider seg mest(eller endrer volum) fra å være oppvarmet til å være fryst? (snakker da om vesker ola nordmann kan få tak i) Vann faktisk. Vann er en av de få stoffene som utvider seg når det fryser. Et annet stoff med samme egenskap er metallet Germanium (Ge). Det utvider seg når det fryser ved 938°C men det utvider seg ikke så mye som vann. Det er de eneste to stoffene jeg vet om med den særegne egenskapen men det er mulig det finnes noen flere. Kanskje oljer, polymerer, alkoholer eller noe sånt. SVaret var så enkelt ja..hmm. Hva med å varme opp ting? Etter å ha vasket komfyren 2 ganger(alle gode ting er tre..) går jeg utifra at melk utvider seg temmelig bra(eller er det bare fordi den koker?). Lenke til kommentar
GeO Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Melken har den spesielle egenskapen at gassbobler som stiger opp fra bunnen av kjelen "fanges opp" i selve væsken (eller rettere sagt av fettet i den), nærmest som et slags skum. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg har en slik elektriset-i-kule-greie. Hvordan fungerer den, og hva heter de? Hvordan kan elektrisitet fare gjennom luft, og hvorfor vil den mot glasset? Siden den vil mot jord er det vel litt dumt å gå rundt i hele kulen, ikke rett ned selv om den er isolert inni der. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hva med å varme opp ting? Hva som utvider seg mest når det varmes forbi kokepunktet og fordamper? Det er jeg ikke sikker på men det er trolig ett av de stoffene med ekstremt høye kokepunkter. Grunnen er at væske (og fast stoff) utvider seg lite når det varmes opp men volumet til gass er rimelig proporsjonalt med temperaturen. Dermed: Jo høyere kokepunkt jo større volumforskjell er det på flytende og gass. Men tetthet i flytende fase og molekylvekta til gassen spiller også en viss rolle så det trenger ikke nødvendigvis være det stoffet med aller høyest kokepunkt. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Når det er mørkt ute, og det er ingen gatelys i nærheten alt man har er månelyset, hvorfor ser alt mer blått ut da? Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Når det er mørkt ute, og det er ingen gatelys i nærheten alt man har er månelyset, hvorfor ser alt mer blått ut da? Fordi du har sittet på diskusjon.no i 10 timer og den lyseblåe fargen har festet seg i øynene..? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hehe, må bare slenge inn en kommentar her om at det er HELT umulig å unngå å bli glad i Simen1. Mannen står bak 83 % av alle innleggene her på forumet som inneholder ordet "fasediagram". 83%? Fant du på det tallet selv eller er søkefunksjonen til forumet faktisk så bra? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Vis en kutter av en del av tommelen med en sirkel sag, hvor lang tid vil det ta før det er ferdig grod? Kuttet er ikke inn til beinet men halve negelen er borte. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hehe, må bare slenge inn en kommentar her om at det er HELT umulig å unngå å bli glad i Simen1. Mannen står bak 83 % av alle innleggene her på forumet som inneholder ordet "fasediagram". 83%? Fant du på det tallet selv eller er søkefunksjonen til forumet faktisk så bra? Hvis man søker på fasediagram (ikke avansert søk) får man seks treff på "fasediagram", fem av dem fra Simen1. 5/6 = 83%. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Vis en kutter av en del av tommelen med en sirkel sag, hvor lang tid vil det ta før det er ferdig grod? Kuttet er ikke inn til beinet men halve negelen er borte. Hmm...hadde samme uhellet, bare med øks vs venstre tommelfinger...men jeg husker faktisk ikke hvor lang tid det tok...men det hele var en komisk affære, når jeg tenker tilbake på det Lenke til kommentar
Matias Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) asdf Endret 8. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Vis en kutter av en del av tommelen med en sirkel sag, hvor lang tid vil det ta før det er ferdig grod? Kuttet er ikke inn til beinet men halve negelen er borte. Hmm...hadde samme uhellet, bare med øks vs venstre tommelfinger...men jeg husker faktisk ikke hvor lang tid det tok...men det hele var en komisk affære, når jeg tenker tilbake på det Over 1 måned? Ikke for å være grotesk men kan du sende bilder av det på pm? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg skava av den ene tommelspissen ned til beinet en gang, det var helt paddeflatt og så ganske teit ut. Tror ikke det tok påfallende lang tid før den funket fint igjen. I hvert fall ikke så mye som en måned, kanskje halvparten. Uansett varierer det fra person til person hvor fort sånne ting gror, så du må nesten smøre deg med ventekrem. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Edit: Lurer også på om det finnes bilder fra baksiden av månen? Jepp, i tillegg til Apolloferdene som gikk rundt månen er baksiden også fotografert av en rekke ubemannede sonder. Derfor vet vi bl.a at baksiden har langt flere nedslagskratere enn den siden som vender mot oss. Dette er en naturlig følge av at siden mot oss jo er skjermet av Jorda mot innfallende objekter. Her er ett av bildene av baksiden: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap070225.html Den japanske sonden Kaguya sirkler nå rundt månen og tar opp kontinuerlig HDTV-video av overflaten. Her er dagens APOD-bilde, en "jordoppgang" sett fra Kaguya i det den kommer fram fra baksiden av månen: Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hmm...hadde samme uhellet, bare med øks vs venstre tommelfinger...men jeg husker faktisk ikke hvor lang tid det tok...men det hele var en komisk affære, når jeg tenker tilbake på det Ikke så komisk at du vurderer å gjøre det en gang til håper jeg? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg er 16 og tok siden av tommelen pluss litt foran. Advarsel, groteske bilder: Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hehe, passer bra da jeg lager tomatsuppe as we speak Hvilket forum regnes som det mest seriøse hw-forumet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå