Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er bakgrunnen for ord som starter med l, men uttales med j, som ljå, ljuge? Ble de uttalt med l før?

 

Ja. Det er en gammelnorsk uttale. Islandsk bruker den fremdeles, tror jeg. Noen dialekter (Sunnmøre?) har det vel fremdeles, selv om det nok dør hen. Morsomt nok har en del av disse ordene fått både "l"- og "j"-varianter der dialekt møter riksmål, vi sier "juge" og "lyve".

 

Skrives det ljuge?

 

På nynorsk gjør det vel det. På bokmål er det valgfritt.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lyge og lyve mener jeg er to andre ord, ikke andre skrivemåter. Noe annet blir for dumt for meg.

 

Nei. De kommer fra den samme germanske opprinnelsen, på tysk heter det "lügen", de har bare tatt forskjellig vei hit. "Lyve" er den danske formen av ordet, og kom hit i dansketiden og ble en del av riksmålet. Så ble det "fornorsket" ved at "v" ble erstattet med "g", og "lyve ble "lyge". Men i oldnordisk/gammelnorsk ble "lügen" til "ljúga", og derav kommer ljuge og den nevnte g-en i "lyge".

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

QKrWhXx6jGwwWDkuORmF6wJgq_A4E8-vJfwSgd6R

Rød farge betyr positiv befolkningsvekst. Blå farge negativ.

 

Hvordan kan man forklare befolkngsutviklingen og den innvendige folkemigrasjonen i Tyrkia? Hvilke tendenser ser dere? Jeg ser selv en viss migrasjon fra øst mot vest som resten av Europa, samt en viss tendens til at kystnære strøk foretrekkes. Hvorfor?

Lenke til kommentar

ABB orker ikke mer, og vil sultestreike seg til døde.

http://www.dagbladet.no/2015/09/29/nyheter/innenriks/anders_behring_breivik/soningsforhold/apent_brev/41292219/

 

Kan/vil man hindre dette?

 

Interessent spørsmål. En ting er i alle fall sikkert, det er ingenting denne mannen gjør tilfeldig. Føler det aldri går lang tid mellom hver gang han klarer å finne nye unnskyldninger for at tabloidene trykker en artikkel eller to. Det andre er vel at han har vist seg villig til å dø for det han mener, og har sannsynligvis selvdisiplinen som trengs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...