Simen1 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Føleren sitter i tuppen. Det er opp til brukeren å sette tuppen der det er kjøligst. Stanga der føleren sitter i leder varmen dårligere enn kjøttet rundt sånn at den ikke bidrar til å lede den ytre varmen inn til proben. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hva er bakgrunnen for ord som starter med l, men uttales med j, som ljå, ljuge? Ble de uttalt med l før? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Skrives det ljuge? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hva er bakgrunnen for ord som starter med l, men uttales med j, som ljå, ljuge? Ble de uttalt med l før? Ja. Det er en gammelnorsk uttale. Islandsk bruker den fremdeles, tror jeg. Noen dialekter (Sunnmøre?) har det vel fremdeles, selv om det nok dør hen. Morsomt nok har en del av disse ordene fått både "l"- og "j"-varianter der dialekt møter riksmål, vi sier "juge" og "lyve". Skrives det ljuge? På nynorsk gjør det vel det. På bokmål er det valgfritt. Geir 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Skrives det ljuge? Ja, tror du jeg ljuger? Valgfritt: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=ljuge&ordbok=bokmaal 2 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hva er bakgrunnen for ord som starter med l, men uttales med j, som ljå, ljuge? Ble de uttalt med l før? Ja. En del skrivemåter som virker merkelige ble faktisk uttalt slik før. For eksempel ble skjorte uttalt med distinkte s, k og j-lyder for bare noen generasjoner siden. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Tenker du for eksempel på slik en fra Arendal vil uttale skjorte? Med en markant j lyd? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Skrives det ljuge? Ja, tror du jeg ljuger? Valgfritt: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=ljuge&ordbok=bokmaal 4 godkjente skrivemåter... Hvilket ord har flest godkjente skrivemåter? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 lyge og lyve mener jeg er to andre ord, ikke andre skrivemåter. Noe annet blir for dumt for meg. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 lyge og lyve mener jeg er to andre ord, ikke andre skrivemåter. Noe annet blir for dumt for meg. Hva er forskjellen da? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) lyge og lyve mener jeg er to andre ord, ikke andre skrivemåter. Noe annet blir for dumt for meg. Nei. De kommer fra den samme germanske opprinnelsen, på tysk heter det "lügen", de har bare tatt forskjellig vei hit. "Lyve" er den danske formen av ordet, og kom hit i dansketiden og ble en del av riksmålet. Så ble det "fornorsket" ved at "v" ble erstattet med "g", og "lyve ble "lyge". Men i oldnordisk/gammelnorsk ble "lügen" til "ljúga", og derav kommer ljuge og den nevnte g-en i "lyge". Geir Endret 29. september 2015 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Jeg var faktisk ikke klar over at "lyge" er en korrekt skrivemåte. Jeg trodde det bare var dialekt. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Rød farge betyr positiv befolkningsvekst. Blå farge negativ. Hvordan kan man forklare befolkngsutviklingen og den innvendige folkemigrasjonen i Tyrkia? Hvilke tendenser ser dere? Jeg ser selv en viss migrasjon fra øst mot vest som resten av Europa, samt en viss tendens til at kystnære strøk foretrekkes. Hvorfor? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 ABB orker ikke mer, og vil sultestreike seg til døde. http://www.dagbladet.no/2015/09/29/nyheter/innenriks/anders_behring_breivik/soningsforhold/apent_brev/41292219/ Kan/vil man hindre dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Å halledussen så trist og leit det må være for stakkars .. Ehmm .. BREIVIK! Nei, la han holde på. Han ombestemmer seg vel etter hvert. Skulle det være fare for livet så får de invitere en kebabvogn til å stå ved lufteinntaket og fjerne filtrene i ventilasjonen. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Tror ikke denne karen har selvdisiplinen som er nødvendig for å sulte seg til døde. Å sette noen kaker foran han burde holde i lange baner om han prøver seg. 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 ABB orker ikke mer, og vil sultestreike seg til døde. http://www.dagbladet.no/2015/09/29/nyheter/innenriks/anders_behring_breivik/soningsforhold/apent_brev/41292219/ Kan/vil man hindre dette? Interessent spørsmål. En ting er i alle fall sikkert, det er ingenting denne mannen gjør tilfeldig. Føler det aldri går lang tid mellom hver gang han klarer å finne nye unnskyldninger for at tabloidene trykker en artikkel eller to. Det andre er vel at han har vist seg villig til å dø for det han mener, og har sannsynligvis selvdisiplinen som trengs. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det gjenstår å se.. Jeg er ganske sikker på at han lever seg gjennom dette året også med mindre han finner en mer effektiv måte å drepe seg selv på. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 lyge og lyve mener jeg er to andre ord, ikke andre skrivemåter. Noe annet blir for dumt for meg. Hva er forskjellen da? Fundamentalt forskjellig uttale. Nei. De kommer fra den samme germanske opprinnelsen,Det er åpenbart at de har samme opphav. Det gjør dem ikke til samme ord. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 http://www.dagbladet.no/2015/09/29/nyheter/innenriks/skadedyr/rotte/41282338/ - Klapp igjen dolokket. Nå kommer rottene Advarer mot sultne rotter som kommer svømmende opp fra kloakken. Finnes det fnugg av indikasjon på at det hjelper å lukke dolokket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå