Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg vet om eller har hørt om flere som har dobbelt etternavn uten bindestrek .

man kan jo bare søke i telefonkatalogen

eksempel med Olsen og Hansen

http://www.gulesider.no/person/resultat/olsen+hansen

 

der begge normalt er etternavn

 

 

Min utheving. Du tar feil.

 

Begge er normale etternavn, men i disse tilfellene er det bare det siste navnet som er registrert som etternavn i folkeregisteret. Det første er mellomnavn, slik Emancipate sier. At Gule SIder ikke viser hva som er hva er fordi det ikke spiller noen rolle for dem som leter etter en person. I  den gode gamle papirkatalogen som var sortert på etternavn derimot så hadde Per Olsen Hansen stått oppført under "H" som "Hansen, Per Olsen".

 

Er du uenig med Stortinget som har vedtatt navneloven eller Skatteetaten som driver folkeregisteret som må du gjerne ta det opp med dem.

 

Per Olsen Hansen sitt etternavn er Hansen. Han har også et navn som kan brukes til etternavn (Olsen) som mellomnavn.

 

Slik er det altså.

 

Geir :)

 

Edit: Linket til kilder.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg vet om eller har hørt om flere som har dobbelt etternavn uten bindestrek .

man kan jo bare søke i telefonkatalogen

eksempel med Olsen og Hansen

http://www.gulesider.no/person/resultat/olsen+hansen

 

der begge normalt er etternavn

 

 

Min utheving. Du tar feil.

 

Begge er normale etternavn, men i disse tilfellene er det bare det siste navnet som er registrert som etternavn i folkeregisteret. Det første er mellomnavn, slik Emancipate sier. At Gule SIder ikke viser hva som er hva er fordi det ikke spiller noen rolle for dem som leter etter en person. I  den gode gamle papirkatalogen som var sortert på etternavn derimot så hadde Per Olsen Hansen stått oppført under "H" som "Hansen, Per Olsen".

 

Er du uenig med Stortinget som har vedtatt navneloven eller Skatteetaten som driver folkeregisteret som må du gjerne ta det opp med dem.

 

Per Olsen Hansen sitt etternavn er Hansen. Han har også et navn som kan brukes til etternavn (Olsen) som mellomnavn.

 

Slik er det altså.

 

Geir :)

 

Edit: Linket til kilder.

 

 

jeg tar ikke feil for  når jeg sier normalt   for her er det jo ikke den normale bruken av slike navn 

et av etternavne er jo etter dine utleser omdefinert til mellomnavn 

 

jeg fant også kombinasjonen Hansen Olsen

Disse navnene er jo under normale omstendigheter brukt kun som etternavn

 

Da kunne man jo spørre om figurene Pippi. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Pippi_Langstr%C3%B8mpe

 

eller stompa

https://no.wikipedia.org/wiki/Stompa

 

egentlig er lov etter de norske lovene

Lenke til kommentar

Nei. Mellomnavn er ikke etternavn selv om noen andre har samme navn som etternavn.

 

Du tar feil.

 

En person som heter knut Nilsen Hansen Olsen Knutsen har knut som fornavn, Nilsen, Hansen, olsen er mellomnavn og KUN Knutsen er etternavn.

 

Mitt fornavn er faktisk etternavnet til en kollega av meg. Hvem har da riktig? Har eg da ingen fornavn eller har han ingen etternavn?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Sikkert spurt tidligere;

 

Hvordan finner gsm-nettet frem til en spesifikk mobil når jeg ringer noen som F.eks. kan befinne seg i et annet land? Er det et sentralt register som konstant blir oppdatert?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jamen når jeg setter opp en samtale. Hvordan vet min nærmeste (og neste) basestasjon hbor den skal sende signalet for at det skal komme frem. Den må jo allerede vite hvor den andre telefonen er?

Lenke til kommentar

Det svarte ikke på spørsmålet, som var: Hvordan vet Telenor i Norge at basestasjonen i Eiffeltårnet er i kontakt med failern?

 

Personlig tror jeg ikke at det er noe sentralt register. Jeg tror at SIM-kortet inneholder en kode som identifiserer operatøren. Når failern kobler seg til Eiffeltårnet gir operatøren i Paris beskjed til operatøren i Norge om at failern befinner seg i Paris. Andre har sikkert detaljene.

Lenke til kommentar

jeg tar ikke feil for  når jeg sier normalt   for her er det jo ikke den normale bruken av slike navn 

et av etternavne er jo etter dine utleser omdefinert til mellomnavn 

 

Ja. slik er det. Ikke følge mine uttalelser, men i følge norsk lov og ifølge de som avgjør i navnespørsmål.

 

jeg fant også kombinasjonen Hansen Olsen

Disse navnene er jo under normale omstendigheter brukt kun som etternavn

 

Det kan godt hende at folk bruker begge som etternavn i dagligtale. Men formelt er det et mellomnavn etterfulgt av et og bare ett etternavn. Med mindre det står bindestrek imellom.

 

Da kunne man jo spørre om figurene Pippi. 

 

 

Pippi heter "Pippilotta Viktualia Rullgardina Chrysmynta" til fornavn, "Efraimsdatter" (etter farens fornavn Efraim) til mellomnavn og "Langstrømpe" til etternavn (som faren).

 

 

Stompa heter "Stein Oskar" til fornavn "Magell" til mellomnavn og "Paus-Andersen" til etternavn. Dog er bindestreken uteglemt i noen av bøkene. Det er en litterær frihet, ikke norsk lov.

 

egentlig er lov etter de norske lovene

 

Ja. Untatt når "Paus Andersen" skrives uten bindestrek. Da skulle Paus være et mellomnavn sammen med Magell. Nå er Pippi Svensk, og der er det idag ikke lov med dobbelte etternavn med bindestrek slik det er i Norge. Så om Stompa var svensk og født idag, måtte han hatt "Paus" som mellomnavn.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har alltid lurt på hvordan trådløst nett fungerer. Hvordan det liksom er mulig at man kan se en hel film trådløst fra nettet. Er dette bare radiobølger? Men hvordan "pakker" man inn denne filmen i de bølgene?

 

Som i all annen datatrafikk mellom ulike datamaskiner må man ha en felles protokoll (som er et regelverk for hvordan dataene sendes) og et synkroniseringssignal (et tidssignal visse steder i datastrømmen). Radiobølger er en avart av lys, variasjoner i radiobølgene blir som usynlige lyspulser. Radiopulsene er kodet og mottas av ei antenne og en mottager i datamaskinen som gjør de om til en kopi av den opprinnelige datastrømmen. Datamaskinen gjør så om denne datastrømmen til bilder og lyd.

 

I datastrømmen ligger det styredata for tre lysfilter i hvert bildepunkt, rødt, grønt og blått (RGB). For hvert delbilde kan dette være over en million enkeltpunkter, og det er noen titalls sånne bilder per sekund. I samme datastrøm sendes det også data om lydsvingningene, avlest ca noen titusner ganger per sekund.

 

Alt må få plass i datastrømmen, så ofte må datastrømmen komprimeres. Én måte å gjøre dette på er å bare sende nye data for endringer. Så f.eks hvis et bildepunkt ikke skal endres i forhold til forrige delbilde, så sendes det bare en enkelt hold-kode. Dermed tar datastrømmen mindre båndbredde, og selv et ganske smalt trådløsnett takler oppgaven. Men man vil se at systemet sliter ved omfattende eller raske endringer, f.eks i en hektisk action-film.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Mellomnavn er ikke etternavn selv om noen andre har samme navn som etternavn.

 

Du tar feil.

 

En person som heter knut Nilsen Hansen Olsen Knutsen har knut som fornavn, Nilsen, Hansen, olsen er mellomnavn og KUN Knutsen er etternavn.

 

Mitt fornavn er faktisk etternavnet til en kollega av meg. Hvem har da riktig? Har eg da ingen fornavn eller har han ingen etternavn?

Da må du ha gått glipp av starten på "problemet" , for her virker det som du sier det stikk motsatte som  tom  waits for alice sier

( ikke dat du vil krangle med forumets bestefar men allikevel )

 

forøvrig så var ikke problemer hva som var etternavn eller mellomnavn men at de ble brukt om hverandre  , slik at samme navn kan være både etternavn og mellomnavn

Lenke til kommentar

 

Jeg har alltid lurt på hvordan trådløst nett fungerer. Hvordan det liksom er mulig at man kan se en hel film trådløst fra nettet. Er dette bare radiobølger? Men hvordan "pakker" man inn denne filmen i de bølgene?

 

Som i all annen datatrafikk mellom ulike datamaskiner må man ha en felles protokoll (som er et regelverk for hvordan dataene sendes) og et synkroniseringssignal (et tidssignal visse steder i datastrømmen). Radiobølger er en avart av lys, variasjoner i radiobølgene blir som usynlige lyspulser. Radiopulsene er kodet og mottas av ei antenne og en mottager i datamaskinen som gjør de om til en kopi av den opprinnelige datastrømmen. Datamaskinen gjør så om denne datastrømmen til bilder og lyd.

 

Da passer det med et oppfølgingsspørsmål.

 

Når man ser video i en eller annen form på nettet så må det nødvendigvis lastes ned til pcen først

laster man vanligvis ned data så blir det værende på pcen slik at man bruke det senere om man ønsker

( datafiler eller nedlasting  av kjøpte videoer )

 

streamer man no så får man bare tilgang til det i øyeblikket .

hva skjer med det som er lastet ned ?

blir det liggende slik at man kan spille av videoen også i offline modus  ?

( jeg har aldri prøv å spille av video mens nettleseren var offline )

Lenke til kommentar

Når failern kobler seg til Eiffeltårnet gir operatøren i Paris beskjed til operatøren i Norge om at failern befinner seg i Paris. Andre har sikkert detaljene.

Det er slik jeg også _tror_ det funker. Altså at din norske operatør til en hver tid har oversikt over hvilken (utenlandske) operatør du til en hver tid roamer hos.

Lenke til kommentar

Jamen når jeg setter opp en samtale. Hvordan vet min nærmeste (og neste) basestasjon hbor den skal sende signalet for at det skal komme frem. Den må jo allerede vite hvor den andre telefonen er?

 

I Norge går alle mobiltelefonsamtaler via en sentral i Oslo, også selv om de som snakker sammen begge står rett i nærheten av samme lokale basestasjon.

 

Hvert land har slike mobilsentraler, så de lokale barestasjonene behøver ikke å vite noe som helst, de bare kobler mobiltelefonene i nærheten til hovedsentralen. Får sentralen i Oslo inn et signal via en utenlandsk sentral, vet den straks at brukeren er i utlandet, men den behøver ikke å vite ved hvilken basestasjon den er, dette ordner den utenlandske sentralen.

 

Systemet registrerer forøvrig ikke nøyaktig posisjon for hver enkelt telefon. Så en stakkar som sitter på ei hytte i Sørøst-Finnmark kan risikere at nærmeste basestasjon ligger i Russland, og vil derfor bli fakturert for datatrafikk til/fra utlandet.

 

Fun-fact på tampen: GSM-systemet ble oppfunnet i Norge, men ingen innelandske investorer ville satse på utviklingen av systemet. Det ville derimot noen finske investorer som deretter kontaktet Nokia. Resten er historie ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

 

Nei. Mellomnavn er ikke etternavn selv om noen andre har samme navn som etternavn.

 

Du tar feil.

 

En person som heter knut Nilsen Hansen Olsen Knutsen har knut som fornavn, Nilsen, Hansen, olsen er mellomnavn og KUN Knutsen er etternavn.

 

Mitt fornavn er faktisk etternavnet til en kollega av meg. Hvem har da riktig? Har eg da ingen fornavn eller har han ingen etternavn?

Da må du ha gått glipp av starten på "problemet" , for her virker det som du sier det stikk motsatte som  tom  waits for alice sier

( ikke dat du vil krangle med forumets bestefar men allikevel )

 

forøvrig så var ikke problemer hva som var etternavn eller mellomnavn men at de ble brukt om hverandre  , slik at samme navn kan være både etternavn og mellomnavn

 

Det er jo det eg sier. Det er plasseringen som avgjør om det er et etternavn eller ikke. Ikke selve navnet.

 

Eg har sagt NØYAKTIG det samme som Tom waits for alice hele tiden.

 

Etternavn har man et av i hvert navn. Mellomnavn kan man ha flere. Fornavn kan man ha flere.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Er å nikke opp og ned og side til side respektivt ja og nei også på spansk, russisk, tysk, fransk og italiensk?

 

Ja, men ikke på indisk.

 

Der rister de på hodet for å signalisere "ja" eller "enig". Noe som er komplett forvirrende.

 

Jeg holdt på å forklare en indisk kollega om noen tekniske saker, hvorpå han smilte og smilte, sa "yes yes" og samtidig ristet på hodet som en gal.

Det føltes som han på en høflig måte prøvde å signalisere at jeg tok feil og var en idiot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korleis fungerer eit steiketermometer? Eg forstår den prinsipielle funksjonen til eit termometer, men kvifor viser nåla temperaturen på den kjøligaste delen proben er i kontakt med? Eit kjøtstykke kan ha 50 grader i ytre lag og 30 i midten, samt at temperaturen i steikeomnen er 200 grader. Kvifor viser den då 30°?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...