Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor stor andel av energien i trepellets brukes til å produsere pelletsene?

 

Eller med andre ord hvis man hadde hatt en pellets maskin som drev deg selv ved hjelp av f.eks en knottgenerator/vedgassgenerator, hvor stor anndel av pelletsene ville da gått med på å drive maskinen i forhold til hvor mye pellets man fikk ut?

 

Kommer an på om tremassen må tørkes først, antar jeg. Og om du regner med transport og ovnens effektivitet.

 

 

"A report by CORRIM (Consortium On Research on Renewable Industrial Material) for the Life-Cycle Inventory of Wood Pellet Manufacturing and Utilization estimates the energy required to dry, pelletize and transport pellets is less than 11% of the energy content of the pellets if using pre-dried industrial wood waste. If the pellets are made directly from forest material, it takes up to 18% of the energy to dry the wood and additional 8% for transportation and manufacturing energy. An environmental impact assessment of exported wood pellets, by the Department of Chemical and Mineral Engineering, University of Bologna, Italy and the Clean Energy Research Centre, at the University of British Columbia, published in 2009, concluded that the energy consumed to ship Canadian wood pellets from Vancouver to Stockholm (15,500 km via the Panama Canal), is about 14% of the total energy content of the wood pellets."

 

 

Wikipedia

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva har det å si?

Og, viste du at det ikke heter dashboard på fly?

Skal ikke prøve å overbevise deg om at det heter noe annet, men den korrekte terminologien er ikke dashboard.

 

vel. når jeg søker så dukker dette opp :

 

https://www.google.com/search?q=dashboard+plane&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCUQsARqFQoTCO2xxPrVl8gCFaG8cgodX3AOyg&biw=1280&bih=882

 

 

det du tenker på er cockpiten

https://www.google.com/search?q=cockpit&sa=X&biw=1280&bih=882&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0CBsQsARqFQoTCN2q1pTWl8gCFYJ-cgod6JMJ0Q

 

og det er ikke helt de samme

Lenke til kommentar

Å bruke Google bildesøk for å finne den faktiske termologien for en ting håper jeg at du skjønner at ikke vil ha noen rot i virkeligheten.

 

Et kjapt søk på Google henviste meg derimot til et par wiki-sider hvor ingen brukte dashboard/-bord for beskrivelse eller forklaring av instrumentpanelet.

Lenke til kommentar

Det er det jeg som regel gjør. Men så kommer vi til klassikeren: "Skriv navnet ditt akkurat slik det skrives på ditt kredittkort".

 

Før så sto navnet mitt faktisk forskjellig på forsiden og baksiden (!), med mellomnavnet som én bokstav på forsiden. Da ante jeg virkelig ikke hva jeg skulle gjøre. Nå har de forkortet mellomnavnet til én bokstav på begge sider.

Lenke til kommentar

 

Å bruke Google bildesøk for å finne den faktiske termologien for en ting håper jeg at du skjønner at ikke vil ha noen rot i virkeligheten.

 

Et kjapt søk på Google henviste meg derimot til et par wiki-sider hvor ingen brukte dashboard/-bord for beskrivelse eller forklaring av instrumentpanelet.

 

du har kanskje ikke tenkt på  det men bilen har også instrument panel som en del av dashbordet 

her står det faktisk at man også kan bruke dashbord i fly

artikkelen står i wikioedia

 

 

 

Angående navn så kan man faktisk ha både fler fornavn , mellom navn og etternavn i en eller anen kombinasjon

Det mest vanlige er at 2 personer som gifter seg får/tar begge etternavnene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Angående navn så kan man faktisk ha både fler fornavn , mellom navn og etternavn i en eller anen kombinasjon

Det mest vanlige er at 2 personer som gifter seg får/tar begge etternavnene

 

Nja. Navneloven sier i paragraf 1 at "Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn."

 

Dobbelt etternavn er i paragraf 7 definert slik: "To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek. "

 

Man kan altså bare ha ett etternavn, men dette kan være satt sammen av (maksimalt) to navn med bindestrek imellom. Folkeregisteret sier det slik: "Dersom du vil ha to etternavn, må du skrive etternavnene med bindestrek. Vil du unngå bindestreken, må du velge det ene etternavnet som mellomnavn."

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Angående navn så kan man faktisk ha både fler fornavn , mellom navn og etternavn i en eller anen kombinasjon

Det mest vanlige er at 2 personer som gifter seg får/tar begge etternavnene

 

Nja. Navneloven sier i paragraf 1 at "Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn."

 

Dobbelt etternavn er i paragraf 7 definert slik: "To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek. "

 

Man kan altså bare ha ett etternavn, men dette kan være satt sammen av (maksimalt) to navn med bindestrek imellom. Folkeregisteret sier det slik: "Dersom du vil ha to etternavn, må du skrive etternavnene med bindestrek. Vil du unngå bindestreken, må du velge det ene etternavnet som mellomnavn."

 

Geir :)

 

jeg vet om eller har hørt om flere som har dobbelt etternavn uten bindestrek .

man kan jo bare søke i telefonkatalogen

eksempel med Olsen og Hansen

http://www.gulesider.no/person/resultat/olsen+hansen

 

der begge normalt er etternavn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...