Jotun Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 "Flyktningekrisen" Hvorfor legger noen til en 'e' der? Eg spør fordi eg lurer: er skrivemåten med e feil? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Hva er muligheten for at folk med onde hensikter kan sette opp en stor parabolantenne, og sende kommandoer til Voyager eller Spirit/Oppertunity? Har det noen gang endt at hackere tar kontroll på den måten? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 "Flyktningekrisen" Hvorfor legger noen til en 'e' der? Eg spør fordi eg lurer: er skrivemåten med e feil? Like lite feil som "barneskole"... Helt vanlig fuge-e, som språknerder kaller det. Flyktning har riktignok mer enn en stavelse, men som artikkelen sier er det ingen klart definert regel for når den (ikke) skal brukes. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Hvor mange ville katter kan vi regne med der er ute i skog og mark? Det er vel ikke ekte villkatter, men sånne som er blitt ville løskatter. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Hva er muligheten for at folk med onde hensikter kan sette opp en stor parabolantenne, og sende kommandoer til Voyager eller Spirit/Oppertunity? Har det noen gang endt at hackere tar kontroll på den måten? Skulle ikke forbause meg om at det er relativt enkelt i forhold til nyere systemer (sett bort i fra at du må ha kraftig sender og evt. mottaker) å ta kontroll på Voyager i alle fall. Man tenkte ikke så mye på sikkerhet den gangen. Hackere/radioamatører i Brasil har brukt U.S. Navy sine satellitter som repeatere siden mitten av 90-tallet for å prate med hverandre. De systemene er omtrent fra samme tid som Voyager, så... Dog tar det over 18 timer fra man sender en melding til Voyager-1 til den er framme. Jeg vet ikke om tilfeller der noen har tatt kontroll. Men det er allment kjent at radioamatører har sett på feeder fra millitære droner. Men det er kun visuelt. Styringen har vært kryptert etter sigende. Andre radio-baserte systemer har sine svakheter de også. ADS-B, AIS, GPS osv. alt dette kan utnyttes til å volde skade og "ta kontroll". Delvis relevant: 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Har funnet ut at krokan is blir blaut mye fortere enn annen is. Har noe forklaring på det? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Hvilken annen is? Les bakpå, og sjekk forholdet mellom volum og vekt. Sannsynligvis er det mer luft i den enn isen du sammenligner med. Endret 19. september 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Krokanis og vanlig (fløte)is. Jeg antar rett og slett at det er fordi det er mindre is, så det kreves mindre varme for at den skal smelte. Endret 19. september 2015 av Chris93 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 (endret) Dumt spørsmål, føler jeg, men når håret er lyst, burde ikke øyenbrynene være det samme? Endret 20. september 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Ja, det irriterer meg også. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Det håret ser farget ut? Har sett hun før, men husker ikke navnet. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Det er en parykk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Når hun ikke er dronning ser hun sånn ut: Jeg har prøcd å se et par episoder av serien, men det var temmelig kjedelig. Lenke til kommentar
koots Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Dumt spørsmål, føler jeg, men når håret er lyst, burde ikke øyenbrynene være det samme? Neida, har selv blondt hår, riktignok ikke så lyst, men mørke øyenbryn 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Har blondt hår, men rødskjær i skjegget. Er det tilsvarende gener som styrer det som styrer brynene til koots? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 http://www.dagbladet.no/2015/09/21/nyheter/forurensning/industri/41182992/ Spesiell programvare som kniper igjen utslippene av nitrogenoksider under testing skal ha blitt oppdaget i kjøretøyene. Hvordan "vet" bilens datamaskin forskjellen på testing og vanlig landeveiskjøring? Hvordan begrenser den utslipp ved testing, og hvorfor gjør den det ikke hele tiden? Blir det redusert ytelse da? Det måtte da i så fall være lett å oppdage, hvis motoren har lav ytelse hver gang den står på testbenken. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Testbanene har blitt kritisert for å være altfor lette og flate. Litt redusert ytelse der merkes nok ikke. De kjører nok også veldig i fartsgrensen, og tenker ikke over om bilen aksellerer litt saktere. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Men hvordan merker bilen at den er på EU-kontroll, kontra vanlig kjøring? Endret 21. september 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Hvis det er testbaner og bilene er utstyrt med GPS kan bilene endre instillingene når den vet at den er på en testbane. Den japanske versjonen av Nissan GT-R har en fartsprerre som låses opp dersom man kjører på bane f.eks. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Men hvordan merker bilen at den er på EU-kontroll, kontra vanlig kjøring? Fra VG: Ettersom utslipps- og forbrukstester utføres etter gitte standarder og prosedyrer i laboratorier, skal programvaren ha kjent igjen dette og endret motorens funksjon og ytelse under testene, ifølge myndighetene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå