AlltidRett Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Etter å ha lest en god del på dette emnet nå, har jeg begynt å lure på en ganske så snedig ting! Hvordan vet du alt du vet, Simen1? VET du virkelig alt mulig rart, eller er du en kløpper til å søke deg frem til ting? Uansett har du et berømmelig engasjement! Ai, etter å ha tenkt over hva jeg skrev nå så skjønte jeg at dette sikkert kan virke veldig smiskete, men det er det altså ikke Jeg lurer rett og slett! Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Etter å ha lest en god del på dette emnet nå, har jeg begynt å lure på en ganske så snedig ting! Hvordan vet du alt du vet, Simen1? VET du virkelig alt mulig rart, eller er du en kløpper til å søke deg frem til ting? Uansett har du et berømmelig engasjement! Ai, etter å ha tenkt over hva jeg skrev nå så skjønte jeg at dette sikkert kan virke veldig smiskete, men det er det altså ikke Jeg lurer rett og slett! Og du er 4128. mann i rekka Jeg kan gi deg standardsvaret hans: "Nei, jeg har ikke en særegen IQ, jeg bruker bare Google og Wikipedia en del, men, jeg er vel en mann som vet lite om mye" Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Det er stilt før, og besvart med at han er en jævel på googling og wikipedia. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvordan vet du alt du vet, Simen1? VET du virkelig alt mulig rart, eller er du en kløpper til å søke deg frem til ting?Simen1 er en forum-bot utviklet av CIA for å fylle hjernene våre med propaganda Nei, uff det er for sent på kvelden til å spøke. Hvor lenge er det forresten mulig å være våken uten at det får alvorlige komplikasjoner? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg har lest at tomtesjøtene på månen er juridisk sett verdiløse og at folk som har solgt slike har blitt tvunget til å endre avtalen slik at det står at det er snakk om et symbolsk eierskap og ikke et ekte eierskap. Hvis de ikke gjorde det ville de ikke kunne holde det de lovde og dermed bli saksøkt for svindel. Spørsmål: Hvor mange i Norge har blå øyne, brune øyne og andre farger (grå, grønn etc)? Hvor mange har ett blått og et brunt øye? Hørt at det skal være 50/50. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg minner om reglene for tråden: Regler: Ingen support: Dette er ikke en tråd der du skal spørre om dataproblemer, hvilken mobil du bør velge, om samlivsproblemer eller andre irrelevante ting. Dette har vi andre tråder og kategorier til. (...) Spørsmål om hjelp til Opera med påfølgende svar fjernet. Vennligst hold dere til reglene. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg har lest at tomtesjøtene på månen er juridisk sett verdiløse og at folk som har solgt slike har blitt tvunget til å endre avtalen slik at det står at det er snakk om et symbolsk eierskap og ikke et ekte eierskap. Hvis de ikke gjorde det ville de ikke kunne holde det de lovde og dermed bli saksøkt for svindel. Spørsmål: Hvor mange i Norge har blå øyne, brune øyne og andre farger (grå, grønn etc)? Hvor mange har ett blått og et brunt øye? Hørt at det skal være 50/50. 50/50 fordeling av brune, blå, grønne øyne? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg tror han mener at det er lik fordeling mellom alle typer, noe jeg er uenig i Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvorfor tar det 1 dag å overføre penger via nettbank når det bare er en gigantisk pc som prosesserer mine transaksjoner og ikke et menneske som må godta? Fordi det er sånn bankene vil at det skal være. I gamle dager kunne det ta mange dager før penger kom frem dit de skulle, før elektronikken overtok var man avhengig av at posten kom frem osv. Det drøyeste tilfellet jeg har opplevd så tok det over 10 kalenderdager fra pengene ble trukket fra min konto til de var fremme der de skulle. I de 10 dagene hvor pengene befant seg i limbo kunne bankene få renteinntekter av pengene mine(kalles float-renter). Den praksisen er ikke lenger tillatt så nå må penger overføres på under et døgn. At det fortsatt tar et døgn skyldes nok mest at bankbransjen er stokk konservativ og føler seg mest bekvem med en liten forsinkelse. Hvor mye sikkerhet et døgns forsinkelse gir mot svindel og sånt aner jeg ikke. I praksis kan uansett penger nå overføres på sekundet, hvis du har en transaksjon det haster med (feks. i forbindelse med boligkjøp) kan du pushe på banken for å få den overført på direkten. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvordan oppstår liv? Har hørt at det er noe med syrer, men vet ikke noe mer.Å oppstår det liv hele tiden ennå på jorden? Edit: Lurer også på om det finnes bilder fra baksiden av månen? Jeg kan ikke svare på det om liv, men ja, det finnes bilder av baksiden av månen. Noen av de apollo-rakettene som fløy til månen, landet ikke, men roterte rundt månen, og da fikk man bilder av baksiden. Hvor er de bildene? Hvordan oppstår liv? Har hørt at det er noe med syrer, men vet ikke noe mer.Å oppstår det liv hele tiden ennå på jorden? Edit: Lurer også på om det finnes bilder fra baksiden av månen? Må nok skuffe deg, det er like grått der. Men er det bilder? Og hvor, eventuelt? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvordan oppstår liv? Har hørt at det er noe med syrer, men vet ikke noe mer.Å oppstår det liv hele tiden ennå på jorden? Edit: Lurer også på om det finnes bilder fra baksiden av månen? Jeg kan ikke svare på det om liv, men ja, det finnes bilder av baksiden av månen. Noen av de apollo-rakettene som fløy til månen, landet ikke, men roterte rundt månen, og da fikk man bilder av baksiden. Hvor er de bildene? Hvordan oppstår liv? Har hørt at det er noe med syrer, men vet ikke noe mer.Å oppstår det liv hele tiden ennå på jorden? Edit: Lurer også på om det finnes bilder fra baksiden av månen? Må nok skuffe deg, det er like grått der. Men er det bilder? Og hvor, eventuelt? google. http://images.google.com/images?gbv=2&...ide+of+the+moon Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hehe takk ^^; Lurer på noe annet også; Hvorfor er solsystemet og galakser "flate"? Hvorfor svever ikke ting rundt alle veier? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (om forsinkelse på bankoverførelser) Jeg har opplevd at banken min overfører nesten øyeblikkelig, og når andre har sendt meg penger fra samme bank har det også kommet langt raskere fram enn et døgn. Varierer nok fra bank til bank Lenke til kommentar
chokke Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Er det noe i midten av universet? Altså der (vi tror) Big Bang oppsto? Eller er det bare tilfeldige partikler som flakser rundt og forbi? :O Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Lurer på noe annet også; Hvorfor er solsystemet og galakser "flate"? Hvorfor svever ikke ting rundt alle veier? Det har vel noe å gjøre med at rotasjon er en stabil og ordnet bevegelse. Akkurat som vannet som render ut av badekaret så finner stjernene seg en naturlig vei å rotere. De påvirker hverandre med tyngdekraft og vil dra i hverandre sånn at alle naboer farer i samme retning. Til slutt etableres en stabil rotasjon i skiveform. Stjerner som ligger på feil plass tiltrekkes skiva. Er det noe i midten av universet? Altså der (vi tror) Big Bang oppsto? Eller er det bare tilfeldige partikler som flakser rundt og forbi? :O Big bang oppsto ikke en bestemt plass inni universet, men var og er selve universet. Dette bittelille universet har utvidet seg i alle retninger til dagens univers. Universet har utvidet seg som en rosinbolledeig der rosinene representerer galakser. Jo lengre tid det har gått jo lengre fra hverandre har galaksene havnet. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jamen er det noe i midten? inkluderer tomrom som univers jeg da. Snakker om midten-midten, som i en partikkel eller noe. Må ha noe utstrekning Og ble materien jevnt fordelt til alle kanter sånn at det er mulig å ha en liten partikkel der? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Ja, det er like høy tetthet av galakser i midten av universet som andre steder i universet. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Nokon her som har sett "filmatiseringa" om møta mellom fangevoktaren og Nelson Mandela? Filmen går under namnet "Goodbye Bafana". Anyway spørsmålet lyder: Er det nokon som veit namnet på bilen Mandela stig ut av på slutten av filmen? Altså når han offisielt er fri? Bilen er lyseblå. Dette er vel googlesnadder =) Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Trenger hjelp med litt oppklaring, og det har sikkert blitt stilt mange ganger før. Men jeg finner det ikke sorry;OOO #1 Jeg så på discovery om universet og der ble det sagt at før big bang var det ingenting. Det jeg ikke greier å slå meg til ro med er at det startet med "big bang" Hvor kom de stoffene som dannet big bang? Noe må jo det ha bestått av? Hva er ingenting?! og kan ingenting eksistere? En annen ting. #2dersom man skyter rett frem med f.eks en rifle. Vil da kula stige ørlite grann rett etter utskytning eller vil den gå rett frem og gradvis dale? og #3 hvor stort trykk må det til for å stanse vann fra å utvide seg når det blir kjølt ned/frosset? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 #2dersom man skyter rett frem med f.eks en rifle. Vil da kula stige ørlite grann rett etter utskytning eller vil den gå rett frem og gradvis dale? Løpet vil peke ørlite oppover men kula vil falle en smule fra den retninga løpet peker. Siktet peker et stykke under der løpet peker. Siktet på rifler er stilt inn etter en viss skyteavstand, dvs. et visst fall. Siktet tar på den måten høyde for at kula vil falle noe fra løpets siktelinje i løpet av ferden mot målet. og #3 hvor stort trykk må det til for å stanse vann fra å utvide seg når det blir kjølt ned/frosset? Ganske ekstreme trykk. Det er snakk om 1000 - 10 000 atmosfærers trykk. Redigert: Jeg fant et fasediagram. Her vil vann øke trykket til ca 2000 atmosfærer (200 MPa) ved nedkjøling til ca -22°C før det fryser til is uansett. Under nedkjølingen vil trykket følge temperaturen etter linja mellom [0°C , 0,1Mpa] i diagrammet og [-22°C , 200 MPa]. Isen som dannes da vil være en eutektisk blanding mellom is Ih og is III. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå