Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvorfor å blande to ting ikke smaker like godt som bestanddelene? Fordi det ikke smaker likt, og ikke alt smaker godt sammen?

AtW

Prøv peanøttsmør og bringebærsyltetøy på brød. Kjempegodt og bedre enn peanøttsmør, syltetøy og brød hver for seg.

Prøv smør og ost på brød. Kombinasjonen smaker bedre enn ost, smør og brød hver for seg.

Prøv kremfløte med sukker i. Gjerne 50-50-blanding (iskrem). Smaker bedre enn fløte alene eller sukker alene.

Prøv spagetti med olivenolje. Prøv å spise bare spagetti eller bare olivenolje. Er det bedre hver for seg?

Det virker som du tror jeg har sagt at å blande to ting sammen alltid smaker verre?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Universet ekspanderer.

Ekspanderer alt? Slik at vi kan tenke oss at om lang nok tid, vil ingen ting være igjen?

Nei ikke alt. Det meste trekker seg faktisk sammen: Galaksehoper, galakser, galaksesentre, stjernegrupper og solsystemer, men de store avstandene mellom galakser og galaksehoper som allerede ligger langt unna hverandre vil fortsette å øke.

Du kan lese mer om den fjerne fremtiden her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_far_future

https://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_fate_of_the_universe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Er homofili arvelig? Hvis jeg, som er homo, får en biologisk unge, vil den da ha større sannsynlighet for å elske likekjønnede?

Lenke til kommentar

Universet ekspanderer.

Ekspanderer alt? Slik at vi kan tenke oss at om lang nok tid, vil ingen ting være igjen?

Nei ikke alt. Det meste trekker seg faktisk sammen: Galaksehoper, galakser, galaksesentre, stjernegrupper og solsystemer, men de store avstandene mellom galakser og galaksehoper som allerede ligger langt unna hverandre vil fortsette å øke.

Tenkte egentlig på molekylært nivå. Om tiden kan splitte atomer i deler og alt til slutt ender opp som stråling som igjen blir så utstrukket at det forsvinner.

Lenke til kommentar

Universet ekspanderer.

Tenkte egentlig på molekylært nivå. Om tiden kan splitte atomer i deler og alt til slutt ender opp som stråling som igjen blir så utstrukket at det forsvinner.

I "the big rip" scenarioet vil til slutt alt rives fra hverandre, ingen krefter vil kunne motstå utvidelsen. Det vil kun skje hvis mørk energi oppfører seg på en bestemt måte og per i dag er man ikke sikker på de eksakte egenskapene til mørk energi. Det er også mulig at andre effekter vil slå inn og hindre et big rip scenario, men dette er bare spekulasjoner. 

Hvis noen er intreisert så kan man lese mer om det her, i en av de første publikasjonene som foreslår et slikt senario.

http://arxiv.org/pdf/astro-ph/0302506v1.pdf

The phantom energy rips apart the Milky Way, solar system, Earth, and ultimately the

molecules, atoms, nuclei, and nucleons of which we are composed, before the death of the Universe

in a “Big Rip”.

De påpeker også at det er usikkert om universet vil møte denne skjebnen.

The current data indicate that our Universe is poised

somewhere near the razor-thin separation between phantom

energy, cosmological constant, and quintessence. Future

work, and the longer observations by WMAP, will

help to determine the nature of the dark energy.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Fast i forhold til hva? Det er flere land som er "pegged" til USD, f.eks.

I forhold til USD, vil jeg tro. Makroøkonomi boken min sier ikke noe om fast i forhold til en annen kurs, men de bruker USD som eksempel så tror det. Pegged?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Er homofili arvelig? Hvis jeg, som er homo, får en biologisk unge, vil den da ha større sannsynlighet for å elske likekjønnede?

Dette er vel såvidt jeg vet ikke bevist på en måte som har blitt akseptert, men det er flere studier som har vist resultater av at homofili er arvelig. 

Ettersom homofile i tradisjonell form ikke kan få barn forklares arveligheten gjennom andre personer i familien. Slik jeg husker det er veldig banalt, men teorien i bunn er i alle fall solid.

Person A er en homofil mann, og vil under naturlige omstendigheter ikke få barn. Søsteren hans, person B har det samme "homofilgenet", og vil i snitt få flere barn enn en gjennomsnittlig kvinne uten dette genet.

Lenke til kommentar

I forhold til USD, vil jeg tro. Makroøkonomi boken min sier ikke noe om fast i forhold til en annen kurs, men de bruker USD som eksempel så tror det. Pegged?

"Pegged" og "fast" betyr det samme. Noen bruker pegged valutakurs om litt mykere ordninger enn fast valutakurs, men jeg vet ikke hvor vanlig det er å skille disse. Om vi f.eks. sier at en Lamikrone (LK) alltid skal være lik 0,5 USD så er valutakursen fast. Om vi sier at det kan variere mellom 0,45 og 0,55 USD - eller aldri over 0,5 USD, men ned til 0,4 USD er greit - da er valutakursen "pegged".

Det er relativt vanlig, spesielt for mindre land.

Lenke til kommentar

Dette er vel såvidt jeg vet ikke bevist på en måte som har blitt akseptert, men det er flere studier som har vist resultater av at homofili er arvelig.

Ettersom homofile i tradisjonell form ikke kan få barn forklares arveligheten gjennom andre personer i familien. Slik jeg husker det er veldig banalt, men teorien i bunn er i alle fall solid.

Person A er en homofil mann, og vil under naturlige omstendigheter ikke få barn. Søsteren hans, person B har det samme "homofilgenet", og vil i snitt få flere barn enn en gjennomsnittlig kvinne uten dette genet.

Om noen år så kan forskerne lage forster som består av sædceller eller kjønnsceller fra begge de homofile foreldrene. De kan til og med gjøre det mellom 3 personer. Og når dette blir mulig så er det veldig mye lettere å foreta en slik studie.

Lenke til kommentar

Det minner om big rip-hypotesen. Den går ikke ut på at ting ekspanderer (sakte) på molekylnivå men at energien og massen spres gjennom gjentatte supernova-sykluser. Altså at alt over tid går mot å bli stjernetåker. Mulig jeg feiltolker hypotesen. Trygve?

Det blir litt overlapp med det Flin allerede har svart, men jeg svarer likevel.

Mørk energi er en form for frastøtende gravitasjon som er brukt til å forklare hvorfor universet har en akselererende ekspansjon. Alle målinger så langt er konsistent med en konstant tetthet av mørk energi. Det vil si at til en hver tid er det like mye mørk energi per volumenhet - med andre ord blir det dannet mer og mer mørk energi når volumet av universet øker. Tiltrekkende gravitasjon avtar som 1/r2. Derfor dominerte tiltrekkende gravitasjon i det tidlige univers, og dominerer fremdeles i tett bundne systemer som for eksempel galakser (og mindre ting som stjerner og planeter) mens på virkelig stor skala er det nå den frastøtende kraften som dominerer.

Den frastøtende kraften vi observerer i dag er alt for svak til å rive i stykker molekylærbindinger, og forutsatt at det faktisk er riktig at tettheten av mørk energi er konstant til enhver tid vil denne konklusjonen fortsette å gjelde.

Big rip-scenarier tar utgangspunkt i at det fremdeles er en liten mulighet for at mørk energi-tettheten øker uten at dette er i konflikt med målingene våre (målingene peker ikke i retning av en slik oppførsel, men usikkerheten i målingene gjør at det ikke kan utelukkes). Hvis det skulle vise seg å være tilfellet vil også molekylærbindinger og selv kjernebindinger en gang i fjern fremtid rives i stykker.

Selv uten big rip kan vi ende opp med et "tomt univers". Mange forsøk på utvidelse av standardmodellen ender opp med et ustabilt proton. Vi vet at protonet har en levetid som lang overskrider universets nåværende alder, men hvis det viser seg å være ustabilt vil vi til slutt ende opp med et univers som kun inneholder stråling som blir mer og mer langbølget ettersom universet utvider seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...