Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er israelere så utrolig hårsåre når det er snakk om å hinte til at jøder er glade i penger?

 

 

Det skyldes historien. I middealderen var pengeutlån en av de få tingene jøder fikk lov å drive med, mens kristne derimot ikke fikk lov å låne ut penger mot renter. (Som i islam.) Karikaturen beskriver en påtvunget rolle de historisk hadde for i det hele tatt å få leve.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva er det dem smører på ansiktet til kampsport utøvere før de går i ringen?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_black

Er det dette du mener?

 

 

Nei. Det er noe slags gjennomsiktig krem de smører rundt øyer, nese, ol før kampen ved boksing, MMA, osv.

 

Se f.eks fra 0.38 på dette klippet;

https://www.youtube.com/watch?v=vWVosCaf_DY

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Min bror og jeg utførte et vitenskaplig eksperiment nå nettopp.

Vi kjøpte ei 0.5 liter flaske vanlig Pepsi (butikken hadde ikke boks), og en boks Coca-Cola.

Ikke noe Zero eller Light, men vanlig sukret utgave.

 

Så utførte vi testen. Vi hadde to rene kjøkkenglass, jeg tømte Pepsi i det ene og Cola i det andre mens han andre var i et annet rom.

Han kom inn, og identifiserte brustypene korrekt.

Så gjorde han klar eksperimentet for meg, og jeg bestod også testen.

 

Konklusjon: 2 av 2 kjenner forskjellen på Pepsi og Cola.

Pepsi har en uheldig ettersmak av Haribo vingummi med colasmak og cola-is.

Men de er ganske like.

 

Så gjorde vi et annet eksperiment: Blandet cola og pepsi i like mengder i et glass.

Resultatet smakte ikke likt som bestanddelene. Faktisk en god del dårligere.

 

Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar

Min bror og jeg utførte et vitenskaplig eksperiment nå nettopp.

Vi kjøpte ei 0.5 liter flaske vanlig Pepsi (butikken hadde ikke boks), og en boks Coca-Cola.

Ikke noe Zero eller Light, men vanlig sukret utgave.

 

Så utførte vi testen. Vi hadde to rene kjøkkenglass, jeg tømte Pepsi i det ene og Cola i det andre mens han andre var i et annet rom.

Han kom inn, og identifiserte brustypene korrekt.

Så gjorde han klar eksperimentet for meg, og jeg bestod også testen.

 

Konklusjon: 2 av 2 kjenner forskjellen på Pepsi og Cola.

Pepsi har en uheldig ettersmak av Haribo vingummi med colasmak og cola-is.

Men de er ganske like.

 

Så gjorde vi et annet eksperiment: Blandet cola og pepsi i like mengder i et glass.

Resultatet smakte ikke likt som bestanddelene. Faktisk en god del dårligere.

 

Noen som vet hvorfor?

Plastflasker og boks kan gi forskjellig resultat på smak. Testen er ikke gyldig.

Lenke til kommentar
Konklusjon: 2 av 2 kjenner forskjellen på Pepsi og Cola.

To 100% smakshemmede aper ville hatt 25% sannsynlighet for å gi samme resultat. Testen er dårlig statistisk håndtverk.

 

Jeg synes vaniljeis er godt. Det synes jeg også om kaviar. Men jeg kan ikke tenke meg til at en blanding av de to gode bestanddelene blir godt likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor å blande to ting ikke smaker like godt som bestanddelene? Fordi det ikke smaker likt, og ikke alt smaker godt sammen?

 

AtW

 

Prøv peanøttsmør og bringebærsyltetøy på brød. Kjempegodt og bedre enn peanøttsmør, syltetøy og brød hver for seg.

Prøv smør og ost på brød. Kombinasjonen smaker bedre enn ost, smør og brød hver for seg.

Prøv kremfløte med sukker i. Gjerne 50-50-blanding (iskrem). Smaker bedre enn fløte alene eller sukker alene.

Prøv spagetti med olivenolje. Prøv å spise bare spagetti eller bare olivenolje. Er det bedre hver for seg?

Lenke til kommentar

Newton (tror jeg det var) hadde et program om det. Der ble smakene analysert, husker ikke med hva slags instrument og målinger, men resultatene lignet litt på spektrallinjer. De brukte disse signaturene til å se hvilke smaker som passet sammen, og hvilke som ikke passet sammen.

Husker at et eksempel på smaker som passet godt sammen vitenskapelig var sjokolade og blåmuggost. Et eksempel på smaker som vitenskapelig ikke passet sammen var kaffe og oregano.  Så det er mulig å måle seg frem til smaker som går godt sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...