Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Hva er det siste (desimal)tallet som kommer før tallet 2?

Det er uendelig mange desimaltall mellom heltallene 1 og 2, og man kan dermed ikke si at noe er det siste. Om noe ville jeg vel sagt "1,999..." altså 999-repeating

 

Hvis du følger linken din ser du at siste del av svaret ditt blir feil. 1,999... er ikke før to, det er to.

 

Spørsmålet er som du sier i starten umulig å besvare. Kall det gjerne et snedig lurespørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I takrenna hvor jeg bor går det en ledning. Denne går ned til et spyd lagd av jern/stål som stikker litt ned i bakken. Ledningen er isolert og var bare teipet på spydet.

 

Hva er funksjonen med denne ledningen? Jeg tenkte kanskje lynavleder, men dimensjonen virket litt liten.

 

Bilde for refereranse 

 

 

 

2IPfpQL.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

I takrenna hvor jeg bor går det en ledning. Denne går ned til et spyd lagd av jern/stål som stikker litt ned i bakken. Ledningen er isolert og var bare teipet på spydet.

 

Hva er funksjonen med denne ledningen? Jeg tenkte kanskje lynavleder, men dimensjonen virket litt liten.

Spydet er laget av kobber og jordlederen er uisolert. Det ser du på det grønne irr-laget. Funksjonen er lynavleder og dimensjonen er helt ok. Men uansett dimensjon beskytter ikke disse mot elektriske feil ved lynnedslag. Vanligvis grilles det elektriske anlegget hvis lynet slår ned og ledes 100% via lynavlederne. Det skyldes trådløs overføring av impulsenergien, EMP, indusert til loddrette ledninger inne i huset. Et svakt lyn på 10 kA kan for eksempel indusere 100A i ledninger mange meter unna lynavlederen. Desto lengre ledninger går parallelt med lynavlederen (loddrett) jo høyere strøm vil induseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det norske alfabetet er vel først og fremst bra for oss som er oppvokst med og vant til det. Tilsvarende som kinesiske skrifttegn er best for kineserne fordi de er oppvokst med og vant til det.

 

Personlig synes jeg det konstruerte språket Esperanto er glimrende fordi det er konstruert slik at det ikke har noen grammatiske unntak (altså lett å lære grammatikken) og det uttales 100% slik det skrives. Samtidig er det basert på latin slik at de fleste europeiske språk vil ha lett for å lære det. Det siste er en subjektiv preferanse for eksempel kinesere vil ha lite nytte av.

Lenke til kommentar

Hvorfor ser asfalten på flybanene ut som om den er lagt i smale "segmenter" på 7-8cm? Jeg har sett at det i det minste er slik i endene. Er det en form for "crumple zone" i tilfelle de kommer inn for fort/hardt? Vanligvis er jo asfalt lagt i større "segmenter".

Pista_Congonhas03.jpg

Noe sånt? Dette er for å forhindre vannplaning på rullebanen.

 

Bildet er henter fra flyplassen i Sao Paolo. Før var flyplassen beryktet for sin glatte rullebane under regnvær. TAM Airlines Flight 3054 krasjet i 2007, to måneder før dreneringen stod klar.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Vårt alfabet er vesentlig enklere å lære seg enn det kinesiske, også for de som har det som morsmål. Jeg vet ikke om noen tilsvarende objektive fordeler med det kinesiske.

 

Det er to veldig forskjellige skriftsystem. Alfabetet er et tilnærmet fonetisk skriftsystem, hvor hvert tegn står for en språklyd. Kinesiske tegn kan sammenlignes med piktogram eller tegnspråk, der hvert tegn står for et ord eller en betydning.

 

Selv om kinesisk (eller japansk, som har samme opprinnelse) består av flere tusen tegn, så kan man fint lese kinesiske (eller japanske) aviser ved å bare lære seg et par tusen tegn. Og det er faktisk færre tegn enn alle ikke-fonetisk tegn og piktogram som vi i vesten har lært oss betydningen av og bruker i det daglige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...