Rudde Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Hva er dyrest å bygge ut? Dobbeltspor jernbane eller vanlig vei? Og hva er prisene per km? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Hvorfor ble gamle mentalsykehus bygget som kongelige slott? De som bodde der ble jo ikke behandlet som konger, men måtte sove i sovesaler. Så hvorfor den imponerende fasaden? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Ren gjetting, men det var vel bygge-stilen på den tiden, jo større bygg, jo mer frihet har man til å bygge en imponerende fasade. Finnes jo de kjedelige, kloss-aktige byggene som har vært mentalsykehus også... Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Hvorfor ble gamle mentalsykehus bygget som kongelige slott? De som bodde der ble jo ikke behandlet som konger, men måtte sove i sovesaler. Så hvorfor den imponerende fasaden? Det er nok bare det som var den arkitekturiske standarden på tiden de ble bygget. Det går jo ofte igjen på det meste av offentlige bygg i deler av historien. Kanskje alle bygg. Alle skolene fra 1920-1930 i Bergen og Haugesund ser jo ut som gotiske slott for meg i dag, men de var hypermoderne da de ble bygget. For å summere opp: Alle bygg var slik. Endret 27. august 2015 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Hvorfor ble gamle mentalsykehus bygget som kongelige slott? De som bodde der ble jo ikke behandlet som konger, men måtte sove i sovesaler. Så hvorfor den imponerende fasaden? Gaustad sykehus ble bygd på midten av 1855, og var det første psykiatriske sykehuset som ble bygd i Norge. I 1814 hadde vi akkurat fått loven: "Lov om sinnssykes behandling og forpleining". Videre var fokuset begynt å flytte seg over fra "oppbevarelse" til en behandling og rehabilitering av menneskers psykiske helse gjennom bla. terapi. Pasientene skulle oppleve ro, og ha kontakt med naturen. På sin tid ble Gaustad sykehus sett på som et svært moderne bygg selv i Europa. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Når er neste bankvirkedag? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Mange mytologier er fulle av historier hvor gudene kledde seg ut som vanlige mennesker og besøkte folk. Trodde folk i gamlegamledager at gjester de hadde hatt på besøk egentlig var guder? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Det er vel i de fleste tilfeller snakk om gjestfrihet. Vis gudene stakk innom, måtte det vel være snakk om flere tegn som måtte stemme. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Når er neste bankvirkedag? Mandag. Bankvirkedager er hverdager i åpningstiden, tror jeg. Så fra fredag kveld til mandag morgen og på helligdager er det ikke "virkedager". Geir 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Når er neste bankvirkedag? tenker du på virke dag ? det blir nok det samme som neste arbeidsdag. altså at man må vente til mandag hvis betalingen ikke går inn på en lørdag Endret 28. august 2015 av den andre elgen 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Jeg ser på pulvermat. http://mymana.eu/ Faktaark: https://drive.google.com/file/d/0B3ZukUMavkkNOTk4R2NxX1lYRkE/view Det jeg lurer på er, har ikke disse pulverne ekstremt høy glykemisk indeks? Det står 1.3 gram, men så kommer karbohydratene fra maltodextrin, som jeg trodde var det nærmeste sukker man kom, uten at det er sukker. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Når er neste bankvirkedag? Mandag. Bankvirkedager er hverdager i åpningstiden, tror jeg. Så fra fredag kveld til mandag morgen og på helligdager er det ikke "virkedager". Geir Aha tusen takk Geir og den andre elgen Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 De legger ny asfalt utenfor huset vårt her nå, og da vanner de faktisk pukken/grusen som ligger under. Er dette kun av hensyn til naboer ifm støv som ikke skal virvle, eller har det en annen funksjon også? Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 (endret) Hva er det siste (desimal)tallet som kommer før tallet 2? Endret 29. august 2015 av coffeee Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Hva er det siste (desimal)tallet som kommer før tallet 2? Det er uendelig mange desimaltall mellom heltallene 1 og 2, og man kan dermed ikke si at noe er det siste. Om noe ville jeg vel sagt "1,999..." altså 999-repeating Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Jeg ser på pulvermat. http://mymana.eu/ Faktaark: https://drive.google.com/file/d/0B3ZukUMavkkNOTk4R2NxX1lYRkE/view Det jeg lurer på er, har ikke disse pulverne ekstremt høy glykemisk indeks? Det står 1.3 gram, men så kommer karbohydratene fra maltodextrin, som jeg trodde var det nærmeste sukker man kom, uten at det er sukker. Soylent 1.5 har en glykemisk indeks på 65, så ja. 2.0 er nede på 49. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Men er 65 gram høyt for et helt måltid? Og er dette noe jeg kan måle selv? Altså, om jeg spiser et sånt måltid og måler blodsukker regelmessig, gir det meg et grunnlag for å si om/at det ikke påvirker blodsukkeret usunt mye, eller vil ekstra insulin som skilles ut maskere problemet? Lenke til kommentar
X19x11 Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Hvordan fungerer egentlig USPS med pakker fra usa? Bestilte noe for godt over en uke siden men pakkesporing har bare stått som "PRE-SHIPMENT INFO SENT TO USPS" er det normalt at det tar så lang tid? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Selger har ikke levert inn pakken ennå. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 De legger ny asfalt utenfor huset vårt her nå, og da vanner de faktisk pukken/grusen som ligger under. Er dette kun av hensyn til naboer ifm støv som ikke skal virvle, eller har det en annen funksjon også? Usikker, men ved vanlig støyping er det ikke feil å binde støvet for å få vesentlig bedre heft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå