Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle kjøpe et batteri og fant et her: http://www.batteriexperten.com/ Jeg har aldri handlet av dem før og har derfor ingen bruker der.

Derfor ble jeg veldig overasket når jeg gikk til kassen og de spurte etter e-post adresse og postnummer, og når jeg hadde fyllt inn det så poppet plutselig mitt navn, telefonnummer og fulle adresse opp. Hvordan i alle dager får de den infoen kun fra min private hotmail, og postnummer? Får de tilgang på noen offentlige databaser eller noe slikt?

Det hele virket rimelig skummelt at de så lett fant frem til dette ut fra kun e-post og postnummer.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Du har ikke lagret infoen i nettleseren din, slik at skjemaet fylles ut automatisk når du fyller inn ett felt?

 

Jo, men dette dukket altså opp ferdig utfyllt i en boks som man ikke kunne skrive noe inn i, og uten den gule bakgrunnen som man får i autofyllte ruter.

 

 

Jeg har opplevd det samme selv nylig. Fellesnevneren her er at det er "powered by klarna" på den siden. Du har sikkert kjøpt noe fra et annet sted med samme løsning så da ligger du lagret.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en liten chipspose på Gatwick før vi skulle ta av til Værnes i går. Etter kanskje en 30 minutter så var posen opplåst på linje med en gigantisk bobleplast, mye hardere enn en ordinær ballong. Regner med at dette er trykket som forårsaker dette, men hvor mye høyere måtte flyet ha vært for at chipsposen skulle sprengt?

Lenke til kommentar

Det er det ikke mulig å svare på uten å vite mer om materialet posen er laget av, men det er klart at hadde trykket på utsiden av posen vært tilstrekkelig mye lavere ville den ha sprengt. På den annen side har fly trykk-kabin, så det er ingen enkel sammenheng mellom trykket inni flyet og trykket utenfor. Med mindre noe går galt vil ikke trykket inni et passasjerfly bli lavere enn tilsvarende ca 2000 meter høyde.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Trykkabinsystemet består i en dyse som presser inn luft fra utsiden og som bruker flyets fartsvind til å øke trykket inne i flyet. Men trykket i flyhøyde er ikke som ved bakkenivået, men mer som på høyfjellet. Poenget med å mate inn luft fra utsiden er å unngå at lufta inne i flyet blir okygenfattig underveis på flyturen.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor står det "40" på veldig mange kumlokk?

Som tidligere kumlokkdesigner kan jeg bekrefte at tallet angir antall tonn som lokket kan belastes med uten varig deformering. 40 tonn er en standard som benyttes på trafikkerte veier, men i Norge brukes de også på gangveier, fordi det er tatt høyde for vinterens snøbrøyting. Mønsteret på lokket peker ofte mot spetthullet, slik at man kan finne det raskt uten å fjerne all isen/snøen på lokket først.

 

En studiekamerat av meg fant forøvrig opp kumlokk med figurative motiv, dette var på 80-tallet. Det ligger fortsatt noen av de originale figurlokkene hans i Oslo, med små hus og stakittgjerder. Deretter kom kumlokkene med byvåpen, som nå finnes i flere byer i Norge.

 

 

Hei igjen.

 

I går så jeg et kumlokk med tallet 400 på. Dette var i tillegg "perforert", altså at det var åpent for at vann kunne renne ned gjennom lokket.

I tillegg har man de berømte K-lokkene som man lærer på barnehagen at man for all del aldri må tråkke på.

 

Så, hva betyr 400 og hva betyr K? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...