Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

man kan jo holde igjen ladearmen (eller hva det heter), så det nesten ikke lager lyd i det hele tatt.

På de norske (det er kun de norskproduserte (Kongsberg) som har tommelgrepet på sluttstykket slik at man kan slippe det frem "sakte og lydløst" og presse det i lås med tommelen etterpå.) AG'ene, ja, men det er slett ikke alle automat/halvautomatvåpen det går an på. På vanlige jakt-boltrifler skyver man ladearmen og sluttstykket frem manuelt (så sakte og lydløst man vil), mens på de militære våpnene (inkludert AG-3) er det som oftest en fjær som spennes, og er avhengig av at man "slipper" armen fra bakre stilling, for at den skal gå helt frem og i lås. Da blir det nødvendigvis lyd, omtrent som når man smekker igjen en dørlås.

 

 

 

Jeg er ikke noen våpenekspert, men på våpnene jeg prøvde i forsvaret var det en fjær som du sa, men de var ikke avhengig av at man slapp, man kan fint bare folde igjen bolten når fjæra presser den framover, så det går sakte. Ganske sikker på at dette fungerte helt fint på mp5en også. (men det er noen år siden nå), og selv om den ikke låser seg helt, så kan man vel bare dytte litt på bolten og/eller sluttstykket på de fleste våpen, eller er det ikke sånn?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er ikke noen våpenekspert, men på våpnene jeg prøvde i forsvaret var det en fjær som du sa, men de var ikke avhengig av at man slapp, man kan fint bare folde igjen bolten når fjæra presser den framover, så det går sakte. Ganske sikker på at dette fungerte helt fint på mp5en også. (men det er noen år siden nå), og selv om den ikke låser seg helt, så kan man vel bare dytte litt på bolten og/eller sluttstykket på de fleste våpen, eller er det ikke sånn?

Problemet hvis du slipper den sakte fremover er, som du er inne på, at den ikke går helt i lås. (kjent som "ufullstendig ladegrep") På de norske AG'ene er det et "tommelgrep" på sluttstykket som du kan dytte på (foran den blåmalte delen av sluttstykket, i utkasteråpningen, på bildet), men det er en særnorsk konstruksjon. På de tyskproduserte er det rett og slett ingen egnet plass å trykke... (Ladearmen er jo ikke fast forbundet med sluttstykket, så å presse den fremover virker ikke.)

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Norwegian_AG-3.jpg

 

Hvordan det er på andre automatvåpen enn AG3 og MP5 har jeg ikke så veldig mye kjennskap til...

Lenke til kommentar

Bilkjøring har en nytteverdi, for man kommer fra A til B. Det samme har vanlig flykjøring. Jeg snakker om flyshow her, der man ikke skal fra A til B. Det virker som om det skjer disproporsjonalt mange ulykker på flyshow sammenlignet med vanlig flying.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_air_show_accidents_and_incidents

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og fjellklatrere utsetter rednignsmenn for fare osv osv.

Nok av slike eksempler. Du driver sikkert med ting som du liker, men som andre misliker.

 

Så har man det gående.

 

Man kan jo lure på samfunnsnytten i at noen drikker seg snydens på byen og banker vilkårlige folk. Nyting av alkohol, evt flatfylla er jo ikke ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og fjellklatrere utsetter rednignsmenn for fare osv osv.
Det er fortsatt ikke det samme, redningsmenn kan ikke sammenlignes med tilfeldige forbipasserende.

 

 

 

Du driver sikkert med ting som du liker, men som andre misliker.
Det er mulig, men ingenting som har risiko for at andre blir drept.

 

 

 

Man kan jo lure på samfunnsnytten i at noen drikker seg snydens på byen og banker vilkårlige folk. Nyting av alkohol, evt flatfylla er jo ikke ulovlig.
Jo, det er ulovlig å sjenke folk snydens fulle. De har sjenkekontrollører som ... dette trenger jeg vel ikke å fortelle deg?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 
Ja det et rart. Samme med bilkjøring. Hvordan kan de tillate det?

 

 

 

Og fjellklatrere utsetter rednignsmenn for fare osv osv.

Nok av slike eksempler. Du driver sikkert med ting som du liker, men som andre misliker.

 

Så har man det gående.

 

Man kan jo lure på samfunnsnytten i at noen drikker seg snydens på byen og banker vilkårlige folk. Nyting av alkohol, evt flatfylla er jo ikke ulovlig.

 

Stutum-argumentasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilkjøring har en nytteverdi, for man kommer fra A til B. Det samme har vanlig flykjøring. Jeg snakker om flyshow her, der man ikke skal fra A til B. Det virker som om det skjer disproporsjonalt mange ulykker på flyshow sammenlignet med vanlig flying.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_air_show_accidents_and_incidents

Vi kan like gjerne sammenligne med banekjøring med bil.. Samme greia, bare at flyshow trekker flere publikum. Man kan jo alltids ha påskudd som å holde kunnskaper i hevd, lære å takle uvanlige/farlige situasjoner etc, men det er vel mest fordi det er underholdende for både tilskuere og piloter.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja det et rart. Samme med bilkjøring. Hvordan kan de tillate det?

Og fjellklatrere utsetter rednignsmenn for fare osv osv.

Nok av slike eksempler. Du driver sikkert med ting som du liker, men som andre misliker.

 

Så har man det gående.

 

Man kan jo lure på samfunnsnytten i at noen drikker seg snydens på byen og banker vilkårlige folk. Nyting av alkohol, evt flatfylla er jo ikke ulovlig.

Stutum-argumentasjon.
Ja. Fordi det blir så sært å kun snakke om flyshow.. Det ryker ikke akkurat med masse folk på disse showene i forhold til en rekke andre aktiviteter vi holder på med som innebærer risiko for mange.

 

Når det for eksempel gjelder alkohol så er det da mange som ikke trenger være snydens for å klikke.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...