Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Romferga Colombia brant i praksis opp da den traff atmosfæren på vei ned 1. februar 2003. Hastigheten var langt under unnslippingshastigheten, og årsaken til at den brant opp var at en eneste varmeskjoldflis på kanten av den ene vingen hadde falt av ved oppskyting. Rekordflyvninger med såkalte ramjetfly må skje i atmosfærens øvre lag for at stålet i skroget ikke skal ta fyr på grunn av luftfriksjonen. Så en personbil på vei opp gjennom atmosfæren i en hastighet godt over unnslippingshastigheten for å kompensere for luftmotstanden ville i praksis aldri klart ferden gjennom atmosfæren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På flyet er det lavere kabintrykk, og dermed koker vannet ved lavere temperatur.

Den teen som flyvertinnene serverer er ikke mye å skryte av.

 

Men hvordan er det med Nescafé?

Nescafé er jo konsentrert kaffe som bare skal oppløses i vann.

Under normale omstendigheter ikke så godt som vanlig kaffe, men mer en nødløsning på hytta.

Men vil det få tilnærmet riktig smak på flyet?

Te tåler faktisk ofte dårlig høye temperaturer. Usikker på Earl Grey da, riktignok, men det blir i hvert fall ofte bittert på hundre grader. Det er nok er tilfelle av at kabintrykket ødelegger smakene.
Lenke til kommentar

Kan man late som om skyggen kaster mindre solenergi tilbake til luften over - noe som gjør luften marginalt kjøligere og gir den større tetthet, som igjen fører til at det ligger litt tyngre luft og hviler på skyggen?

Ikke at det er målbart :)

 

Hvorfor skulle et område med færre fortoner *veie* noe?

Hva veier stillhet forresten?

Lenke til kommentar

Veier skygge? Isåfall hvor mye?

Fotoner har bevegelsesmengde, noe som fører til økt trykk på arealer som blir bestrålt med elektromagnetisk stråling. Det er derfor ikke skygge som veier noe, men i stedet sollys som får en slags "vekt-effekt". Denne effekten har blant annet blitt foreslått som fremdriftsmetode for romferder (solseil).

 

Dette er ikke inkludert effekter som twinflower snakker om, så hva netto effekt vil være vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Men fortoner har ikke masse (siden de går i lysets hastighet), dermed kan de ikke utøve noen kraft på noe heller. (F=ma).

 

Vi må finne -trygve

Fotoner har ikke masse, men de har bevegelsesmengde. Derfor kan de fungere i et solseil.
Lenke til kommentar

 

Men fortoner har ikke masse (siden de går i lysets hastighet), dermed kan de ikke utøve noen kraft på noe heller. (F=ma).

 

Vi må finne -trygve

Fotoner har ikke masse, men de har bevegelsesmengde. Derfor kan de fungere i et solseil.

 

 

Ja, jeg forventet jo at det ikke var  enkelt ettersom solseil baserer seg på en målbar effekt.

 

Nå som jeg i tillegg har kommet meg opp av sengen og googlet litt så har jeg funnet ut følgende:

 

F = 4.54 μN/m2 ved perfekt absorbasjon ved én AU (avstand solen-jorden) og 9.08 μN/m2 ved perfekt refleksjon (normalt på bakken).

 

Perfekt skygge, altså fravær av lys, er svært sjeldent siden lys hopper og spretter som ekko mellom alle overflater og til slutt vil treffe et skyggelagt område og dermed lyse det opp - bare svakere. 

Men det vil tydeligvis være et lavere "marktrykk" på det området om man neglisjerer hva jeg først skrev om nedkjøling av luften i umiddelbar nærhet (for alt jeg vet kan de to effektene oppheve hverandre).

Lenke til kommentar

Men fortoner har ikke masse (siden de går i lysets hastighet), dermed kan de ikke utøve noen kraft på noe heller. (F=ma).

F=ma er Newtonsk mekanikk. Så lenge ting har masse og ikke beveger seg i nærheten av lyshastigheten er de nødvendig korreksjonene så små at de knapt noen gang er nødvendig å bry seg om.

 

Hvis vi behandler masseløse objekter eller objekter som beveger seg i nærheten av lyshastigheten er ikke Newtonsk mekanikk noen god tilnærming lenger, så da slipper vi ikke unna relativitetsteorien. Forholdet mellom masse, energi og bevegelsesmengde er chart?cht=tx&chl=E^2 = m^2c^4 + p^2c^2. Siden fotoner er masseløs er deres bevegelsemengde da gitt ved c.

 

Dette er ikke inkludert effekter som twinflower snakker om, så hva netto effekt vil være vet jeg ikke.

Ikke et svar på spørsmålet, men likevel relatert: Lysmøller roterer ulik vei avhengig om det er vakuum eller luft i glasskolben. Hvis det er luft roterer de med den hvite siden først. Dette er fordi luften nær den svarte siden blir mest oppvarmet og derfor dytter hardest. Hvis det er vakuum roterer de med den svarte siden først. Dette fordi den svarte siden absorberer fotonene og dermed får impulsoverføring = p, mens den hvite siden reflekterer fotonene og dermed får impulsoverføring = 2p (Ok, ikke helt riktig fordi det er en diffus refleksjon, så fotonene sendes ikke rett tilbake. Faktoren blir derfor i realiteten litt mindre enn 2).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor høyt er egentlig et ladegrep, da med tanke på situasjonen som var ombord på toget i Frankrike. Er det en veldig spesiell lyd?

 

Min begrensede erfaring fra førstegangstjenesten (GLock, MP5 og AG3), tilsier at et "normalt" ladegrep er ganske høylytt på at slikt våpen (antar at AK-47 er ganske likt ag3) og egentlig ganske lett gjenkjennelig, om man gjør det "vanlig", men man kan jo holde igjen ladearmen (eller hva det heter), så det nesten ikke lager lyd i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

man kan jo holde igjen ladearmen (eller hva det heter), så det nesten ikke lager lyd i det hele tatt.

På de norske (det er kun de norskproduserte (Kongsberg) som har tommelgrepet på sluttstykket slik at man kan slippe det frem "sakte og lydløst" og presse det i lås med tommelen etterpå.) AG'ene, ja, men det er slett ikke alle automat/halvautomatvåpen det går an på. På vanlige jakt-boltrifler skyver man ladearmen og sluttstykket frem manuelt (så sakte og lydløst man vil), mens på de militære våpnene (inkludert AG-3) er det som oftest en fjær som spennes, og er avhengig av at man "slipper" armen fra bakre stilling, for at den skal gå helt frem og i lås. Da blir det nødvendigvis lyd, omtrent som når man smekker igjen en dørlås.

 

Ladegrep på AK47 kan ses og høres her: (eksempelvis på 0:35, rett etter magasinbytte)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...