Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noe som er så hardt at det er fyskisk umuli å knuse det?

100% elastiske og 100% plastiske materialer lar seg ikke knuse. F.eks strikk og plastelina. Hamre så hardt du kan og de vil aldri knuse.

 

Men om du spør om noen stoffer er så harde at de aldri kan gå i stykker så er svaret nei. Selv diamant lar seg ødelegge relativt lett.

 

 

DETTE er noe jeg egentlig har lurt på hele livet! selv diamant lar seg ødelegge relativt lett sier du?

Kunne du/noen forklart dette litt mer, da hadde jeg blitt glad :D

 

Og går det an å knuse diamant med noe annet enn diamant?

Lenke til kommentar
hvordan skal man gjøre det når man adderer potenser? 3^2 + 3^4

 

Regne ut potensene hver for seg, så addere de to summene :)

 

Finnes det noe som er så hardt at det er fyskisk umuli å knuse det?

100% elastiske og 100% plastiske materialer lar seg ikke knuse. F.eks strikk og plastelina. Hamre så hardt du kan og de vil aldri knuse.

 

Men om du spør om noen stoffer er så harde at de aldri kan gå i stykker så er svaret nei. Selv diamant lar seg ødelegge relativt lett.

 

 

DETTE er noe jeg egentlig har lurt på hele livet! selv diamant lar seg ødelegge relativt lett sier du?

Kunne du/noen forklart dette litt mer, da hadde jeg blitt glad :D

 

Og går det an å knuse diamant med noe annet enn diamant?

 

Slegge? :ermm:

Lenke til kommentar
#3

 

Det ble vel besvart noen titalls sider tilbake. Såvidt jeg husker finnes ikke det absolutte nullpunkt naturlig noe sted i universet grunnet en alltid tilstedeværende bakgrunnstråling. Det er dog oppnådd i laboratorier.

 

Det er aldri oppnådd det eksakte nullpunktet, men vi har vært veldig nært, bare noen få milliondels grader over. Jeg mener det ikke er mulig å nå eksakt 0 Kelvin på jorden. Jeg mener å huske at de har brukt lasere til å kjøle gasser ned til disse ekstremt lave temperaturene uten at jeg er helt sikker.

Rekorden er vist 0,1 nK (nanoKelvin)

Lenke til kommentar
Og går det an å knuse diamant med noe annet enn diamant?

Ja, det er vist ikke helt uvanlig at diamanter i diamantringer sprekker eller at det slås hjørner av den. Det kommer av at atomene sitter i et regelmessig mønster, der noen orienteringsretninger er mer sårbare enn andre. Hvis du f.eks legger en diamant på en stein og slår en annen stein oppå så kan godt diamanten sprekke langs ett av de sårbare atomære planene.

 

Dersom diamanten er formet på en spesiell måte så kan man også knekke den med bare fingrene. Se for deg en lang tynn pinne av ren diamant. Bøyer du hardt på den så vil du fordele trykket mellom hendene og diamantstanga over et stort område mens veldig mye kraft blir konsentrert på et lite areal, tverrsnittet av diamantstanga. Det er forresten samme grunn til at det er så mye lettere å brekke en tørr spagetti enn en tørr makaroni.

Lenke til kommentar
hvordan skal man gjøre det når man adderer potenser? 3^2 + 3^4

Det er egentlig den enkleste formen å skrive det på. Du ser det lettere hvis du løser potensene til 3*3 + 3*3*3*3. Hvis du setter 3*3 utenfor en parantes så får du: 3*3 * (1+3*3) = 3^2 * (1 + 3^2).

 

Redigert: Evt. bare regne ut som det foreslås :) 9 + 81 = 90.

Lenke til kommentar
1.Hvorfor er det neste bare gutter som er fargeblinde og SJELDENT jenter? ;O

 

Skulle til å forklare det, men var litt usikker, så jeg googlet det ;)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fargeblindhet

 

Tilstanden er genetisk arvelig. 8% av menn og 0.3% av kvinner er fargeblinde. Denne skjevheten skyldes at genet for fargeblindhet sitter på X-kromosomet (X-bunden arv) og er recessivt (vikende). Det betyr at normaltseende døtre med fargeblinde fedre kan overføre arven videre og få fargeblinde sønner. Dersom en slik datter får barn med en fargeblind, vil deres døtre også kunne bli fargeblinde.
Lenke til kommentar
Hva er fasekompensering?

Det er et begrep som brukes mye i elektroteknikken. Først må jeg forklare hva en fase er: Tenk på månefasene. Det er noe som kommer og går med jevne mellomrom: mørk - ny - full - ne - mørk - ny - full - ne osv. Når vi prater om vekselspenning så bytter spenningen polaritet med jevne mellomrom. Enkel forklart: pluss - minus - pluss - minus osv. (rød kurve)

 

300px-Sine_Cosine_Graph.png

 

Normalt følger strøm og spenning den samme kurven: "i fase" Men, det gjelder kun når det man har koblet til er såkalt ohmsk last. Hvis man kobler inn ikke-ohmsk last som f.eks en vekselstrømsmotor (spoler) så vil kurvene for strøm og spenning komme ut av synkronisering: "ute av fase" eller "faseforskjøvet". Dette er en ulempe fordi det gir høyere krav til ledningstverrsnittet og mer spenningsfall i ledninger. Faseforskyvningen kan motvirkes ved at vi kobler inn en kompensasjon for at strøm og spenning er ute av fase, fasekompansering. Det gjøres i praksis ved å koble en kondensator i parallell med spolen. Hvis kondensatoren har riktig størrelse så vil den få synkronisert kurvene for spenning og strøm.

Lenke til kommentar

Greia er at i forkant av måneferdene ble man enige internasjonalt om at ingen stat kunne gjøre krav på noen himmellegemer. De "glemte" derimot å forby privatpersoner å gjøre det samme, så det er minst en fyr som mener han har gjort krav på månen og selger "månetomter" med skjøte og det hele. Tror du kan få dem på Play.com, men jeg tror ikke du har så veldig mye du skulle ha sagt den dagen de bestemmer seg for å bygge månebase på tomten din. Det er mest en artig gave.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Har hørt om folk som kjøper tomter på månen. Er dette bare bullshit, eller ikke? Visst det er sant, hvem har rettigheter til å selge disse tomtene, og hvorfor har de det?

 

Det er bullshit. FNs Outer Space Treaty setter nok en stopper for dine krav hvis du skulle ha kjøpt en slik eiendom. he he

Lenke til kommentar

Jeg har lest at tomtesjøtene på månen er juridisk sett verdiløse og at folk som har solgt slike har blitt tvunget til å endre avtalen slik at det står at det er snakk om et symbolsk eierskap og ikke et ekte eierskap. Hvis de ikke gjorde det ville de ikke kunne holde det de lovde og dermed bli saksøkt for svindel.

 

Spørsmål: Hvor mange i Norge har blå øyne, brune øyne og andre farger (grå, grønn etc)?

Hvor mange har ett blått og et brunt øye?

Lenke til kommentar
Hvordan oppstår liv? Har hørt at det er noe med syrer, men vet ikke noe mer.

Å oppstår det liv hele tiden ennå på jorden?

 

Edit: Lurer også på om det finnes bilder fra baksiden av månen?

 

Jeg kan ikke svare på det om liv, men ja, det finnes bilder av baksiden av månen. Noen av de apollo-rakettene som fløy til månen, landet ikke, men roterte rundt månen, og da fikk man bilder av baksiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...