Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Ser en dokumentar om Hiroshima.

Mange som overlevde eksplosjonen døde av kreft pga. radioaktivitet.

 

Er det med dagens kunnskap mulig å lage et atomvåpen med samme sprengkraft, men uten så mye langtidsvirkninger?

Hvis det bare er sprengkraften man er ute etter og ikke radioaktive bivirkninger så kan kunne man erstattet Little Boy med 15 000 tonn TNT. Det oppfyller ikke kravet om at det må være et atomvåpen, men håper det duger likevel.

Jeg svarer meg selv her. Til sammenligning tilsvarte det andre og største smellet i Tianjin i Kina visstnok 21 tonn TNT, mens Breiviks angrep på regjeringskvartalet er anslått til å tilsvare 0,4 - 0,7 tonn TNT

 

på tv2 sa de at det først kom en eksplosjon med 3 tonn og etter på en på 7 ganger så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden kjernevåpen er så aktuelt for tiden, hva viser egentlig denne videoen? Det står "confirmed" etc etc, men jeg er skeptisk til at det skal være et kjernefysisk våpen.

Det er dog noe spesielt med eksplosjon nummer to hvor man ser fenomenter i luften og på objektivet som jeg ikke har sett før;

F.eks at luften ser ut til å bli til plasma, og de små hvite blinkene som enten er noe som treffer bildesensoren på kameraet eller som er lokalt i atmosfæren rundt eksplosjonen.

 

Tanker? Er det et lite, taktisk kjernefysisk våpen eller en annen, "moderne" type eksplosiver?

 

https://www.youtube.com/watch?v=Vu8GDJzyKx4&feature=youtu.be

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg svarer meg selv her. Til sammenligning tilsvarte det andre og største smellet i Tianjin i Kina visstnok 21 tonn TNT, mens Breiviks angrep på regjeringskvartalet er anslått til å tilsvare 0,4 - 0,7 tonn TNT

på tv2 sa de at det først kom en eksplosjon med 3 tonn og etter på en på 7 ganger så mye.

 

Simen1 sier det samme som deg, så hva var poenget med innlegget? 3 tonn ganger 7 er lik 21 tonn.
Lenke til kommentar

Internett mener at det var et lager med 

https://en.wikipedia.org/wiki/Scud

 

disse som ble truffet så gærninger ikke skulle få kloa i dem. 

 

Ja, jeg har sett kommentarene uten at jeg automatisk tar noen av de for god fisk. 

Det ser dog veldig ulikt ut fra andre høy-eksplosiver som går i luften.

Du kan søke litt på andre youtubevideoer som viser slikt, de finnes i tusentall.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg svarer meg selv her. Til sammenligning tilsvarte det andre og største smellet i Tianjin i Kina visstnok 21 tonn TNT, mens Breiviks angrep på regjeringskvartalet er anslått til å tilsvare 0,4 - 0,7 tonn TNT

på tv2 sa de at det først kom en eksplosjon med 3 tonn og etter på en på 7 ganger så mye.

 

Simen1 sier det samme som deg, så hva var poenget med innlegget? 3 tonn ganger 7 er lik 21 tonn.

 

ikke helt han siktet bare til den største og siste eksplosjonen så var det da 21 eller 24 tonn som gikk opp i røyk ?

Lenke til kommentar

ikke helt han siktet bare til den største og siste eksplosjonen så var det da 21 eller 24 tonn som gikk opp i røyk ?

 

24 tonn. Den siste (21) pluss 3 før. For øvrig mener jeg å ha lest at det var tre eksplosjoner, men de sier 3+21 på de to siste.

 

I forhold til den videoen over, så er det en del "uvanlige" ting ved eksplosjonen. For det første ser det ut som om luften har blitt til plasma, som krever nesten 100.000 grader, og som jeg ikke har sett på den måten ved eksplosjon av HE-eksplosiver. Alternativet er termobariske bomber, men selv de gir ikke en lysende søyle så lenge etter. Den andre tingen er de små, hvite prikkene på videoen, som ser ut som partikler som treffer kamerasensoren.

 

For å sammenligne med en atomvåpeneksplosjon kan man ikke se på de man har sett på dokumentarer etc., da de som regel er i en helt annen størrelsesorden enn det man ser her (1-15 KT+). Her er en eksplosjon av en liten "lomme-atombombekaster" for 60 år siden, der man kunne bruke en bryter til å velge yield. Testingen var gjort tilsvarende 18 tonn TNT:

Lenke til kommentar

Siden kjernevåpen er så aktuelt for tiden, hva viser egentlig denne videoen? Det står "confirmed" etc etc, men jeg er skeptisk til at det skal være et kjernefysisk våpen.

Det er dog noe spesielt med eksplosjon nummer to hvor man ser fenomenter i luften og på objektivet som jeg ikke har sett før;

F.eks at luften ser ut til å bli til plasma, og de små hvite blinkene som enten er noe som treffer bildesensoren på kameraet eller som er lokalt i atmosfæren rundt eksplosjonen.

 

Tanker? Er det et lite, taktisk kjernefysisk våpen eller en annen, "moderne" type eksplosiver?

 

Hvilket klokkeslett ser du "plasma"? 0:37 ser man "plasma" til høyre på søylen, men på 0:50 så zoomes det inn på samme sted, og da er det røyk/aske/støv. Jeg vil tro "plasmaen" har vært røyk hele tiden, men at den "lyste" fordi den reflekterte lys fra inni søylen. Evt. mange svært mange små partikler som glødet.

 

Angående de hvite blinkene: vet ikke. Først ser det ut som om de beveger seg (altså er det objekter), men senere i filmen er det bare blinking.

Om det hadde vært stråling, ville den ikke oppstått umiddelbart etter eksplosjonen? Det tar tid før det starter, så jeg mistenker at det er noe metall som faller ned.

 

Blinkinga kommer dessuten mer fra byen enn fra selve eksplosjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Bruce Lee og Chieh Yuan (Yuan hadde en rolle i ufullførte Game of Death btw) :

 

-begge død i en alder av 32

 

-begge hjerneødem

 

-begge brukte elektroapparater på musklene over flere år......er dette egentlig sunt over lang tid ?

Lenke til kommentar

Bruce Lee og Chieh Yuan (Yuan hadde en rolle i ufullførte Game of Death btw) :

 

-begge død i en alder av 32

 

-begge hjerneødem

 

-begge brukte elektroapparater på musklene over flere år......er dette egentlig sunt over lang tid ?

- begge drev med kampsport

 

Hva tror du det har sterkest korrelasjon med hjerneødem, kampsport eller elektroapparatene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at det ikke er oppgit i kg, og at 20 kg da er ca. 50 pund (mer nøyaktig, 44,1), og hvordan vet du at 20 er ca. 50 kg?

 

Edit: Jeg tipper du har sammenlignet vektskiver av tilsvarende størrelse på andre apparater. Husk at selv om vektskivene er identiske, vil trinser på tauet fungere som gir. Samme masse blir da lettere eller tyngre i enden av tauet du trekker. Dette kan du undersøke ved å se hvor langt skivene beveger seg oppover, i forhold til hvor langt du trekker i tauet/vaieren. Og siden det er motstanden du kjenner som er relevant, antar jeg det er denne som er oppgitt på vektskivene.

 

Edit: Dette bildet viser hva jeg tenker på:

bt3.gif

 

 

Bildet er vel egentlig ikke helt korrekt. Siden tauene henger skrått, vil kreftene i horisontal retning utligne hverandre, som gjør at den vertikale komponenten blir mindre enn 100 pund. Men prinsippet holder :)

 

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Jeg vet at 20 er ca 50kg fordi jeg tok en øvelse som jeg normalt klarer 50kg+, og da måtte jeg bruke "20" evt. "25" men det ble ganske tungt. Denne måleenheten er også på nedtrekks-maskinen. Og der vet jeg at jeg klarer å ta over 50kg, men likevel kan jeg ikke ha det på mer en 20 til 25

Lenke til kommentar

Okei. Det er fortsatt mulig, og mest sannsynlig, at vektskivene er merket med sine vekter, men at belastningen varierer mellom maskinene. Kan du forklare, eller ta bilde av begge maskinene fra siden, slik at vi kan se konstruksjonen?

 

Jeg merker forresten det samme når jeg trener. Forskjellige sentre har forskjellige leverandører av maskinene. Hver gang jeg har byttet treningssenter, løfter jeg en helt annen vektinnstilling enn tidligere. Akkurat slik du beskriver.

 

For eksempel, i triceps pushdown trener jeg med over 50kg på én maskin, men under 20 på en annen. På grunn av forskjellig konstruksjon. Belastningen føles lik.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

1. Da blir "jorda rundt" veldig mye kortere når man nærmere seg nordpolen. :p

 

2. Problemet her er vel å definere "generelt".

 

Jeg tenker at man, fra stedet man er på, drar en linje rett igjennom jordens midtpunkt. Der den kommer ut på andre siden er "andre siden av jorden". Om man har vært der, og tilbake "andre veien" så har man reist jorda rundt.

 

Man må ha endel learom i forhold til radiusen rundt punktet på andre siden av jorden. Men hvor mye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...