sinnaelgen Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hva slags bil vil du utføre eksperimentet i? Er det logisk å bruke bil for det eksperimentet da ? vel , svaret som jeg ( uheldigvis ) ikke husker helt gikk ut på at man faktisk sparer drivstoff . da det gikk lit på hvordan tiden oppleves i den hastigheten Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hvorfor? Og er det slik alltid, eller kun ved svært høye hastigheter? Og burde det ikke være avhengig av friksjonen? (Anta at distansen som skal tilbakelegges er konstant.) Det blir veldig avhengig av hva slags type motor du bruker og hva slags last den har ved 90% lyshastigheten. Ved dieselmotorer (f.eks på generatorer) så er det slik at de bruker minst drivstoff ved 80% last, visst man tar det i forhold til lasten. Så generatorer er mest effektive på 80% på grunn av lasten og fordi de kan gå på ett jevnt turtall. Derfor burde alle biler i dag kjøre dieselelektrisk, for å få full utnyttelse av drivstoffet og dermed bli ganske miljøvennlig. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 I og med at man kan lure hjernen visuelt og psykisk, kan man også lure hjernen fysisk? At man gjør noe bevist/bevist med kroppen som hjernen trodde først. Hva mener du? Visst jeg tror du mener det slik; så er det selvfølgelig mulig å lure kroppen. Fantomsmerter er det jo mange som har. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hvorfor? Og er det slik alltid, eller kun ved svært høye hastigheter? Og burde det ikke være avhengig av friksjonen? (Anta at distansen som skal tilbakelegges er konstant.) Friksjon har lite å si i et slikt eksempel. Det er så enorme hastigheter at atomene i fronten av farkosten vil fusjonere sammen med det som treffer den. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hvorfor? Og er det slik alltid, eller kun ved svært høye hastigheter? Og burde det ikke være avhengig av friksjonen? (Anta at distansen som skal tilbakelegges er konstant.) Det blir veldig avhengig av hva slags type motor du bruker og hva slags last den har ved 90% lyshastigheten. Ved dieselmotorer (f.eks på generatorer) så er det slik at de bruker minst drivstoff ved 80% last, visst man tar det i forhold til lasten. Så generatorer er mest effektive på 80% på grunn av lasten og fordi de kan gå på ett jevnt turtall. Derfor burde alle biler i dag kjøre dieselelektrisk, for å få full utnyttelse av drivstoffet og dermed bli ganske miljøvennlig. Neh. Innføring av dieselelektrisk innfører en rekke tap som ikke "overvinner" reduksjonen i SFC. Årsaken til at enkelte skip bruker dieselelektrisk fremdrift er at fleksibiliteten og driftssikkerheten det medfører trumfer ulempene. Skipene som stort sett går rett frem og ikke er avhengig av thrustere etc benytter fremdeles dieselmekanisk fremdrift ettersom man da får akselen rett til propellen, istedenfor via en generator (koppertap, ventilasjonstap, lagertap), en trafo (hysteresetap, eddycurrenttap, koppertap), en frekvensomformer (ledetap, switchetap) og en elektromotor (samme tap som i generator). Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hvorfor? Og er det slik alltid, eller kun ved svært høye hastigheter? Og burde det ikke være avhengig av friksjonen? (Anta at distansen som skal tilbakelegges er konstant.) Friksjon har lite å si i et slikt eksempel. Det er så enorme hastigheter at atomene i fronten av farkosten vil fusjonere sammen med det som treffer den. Apropos.. https://what-if.xkcd.com/1/ Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Det var det innlegget som fikk meg til å tenke på det! Fantastisk serie forresten. 2 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Hvor er det filmer tjener inn pengene sine? , Hva er prosentvis fordeling på kinobilletter, platesalg, streaming, merchandise, ++, ++,? Er sikkert store forskjeller fra type film,(romantisk komedie vs tegneseriehelt action block buster) på merchandise, men sånn circa, hva er en generell trend? Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Hvor er det filmer tjener inn pengene sine? , Hva er prosentvis fordeling på kinobilletter, platesalg, streaming, merchandise, ++, ++,? Er sikkert store forskjeller fra type film,(romantisk komedie vs tegneseriehelt action block buster) på merchandise, men sånn circa, hva er en generell trend? De tjener ganske mange millioner på reklame, som at f.eks bilen hovedpersonen i en film kjører er en Audi. Eller det kan være produktplasseringer; mobil, PC, nettside, øl osv... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Det går vel som regel inn i filmens budsjett? Altså pengene de mottar for produktplassering går i potten sammen med investeringer fra filmstudioer og lignende. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Ser en dokumentar om Hiroshima. Mange som overlevde eksplosjonen døde av kreft pga. radioaktivitet. Er det med dagens kunnskap mulig å lage et atomvåpen med samme sprengkraft, men uten så mye langtidsvirkninger? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Øker du virkningsgraden, reduserer du vel mengden radioaktivitet som blir igjen. Øker du virkningsgraden trenger du også mindre radioaktivitet fra starten av. Så begge 2 hjelper på. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Kan man lage en atombombe som sprenger byen, men som ikke er farlig på andre måter? Hva med fusjonsbomber? Det er jo hydrogenatomer som fusjonerer til helium. Oppstår det farlige stoffer av den prosessen? Såvidt jeg har forstått inneholder hydrogenbomber en konvensjonell fisjonsbombe, bare for å starte fusjonen med høyt trykk og temperatur. Trenger da en gigantisk hydrogenbombe å skape mer radioaktivitet enn det "lille" som brukes i utløseren? Det strategiske målet må jo være å sprenge byen, ikke å torturere innbyggerne med kreft og stråleskader i flere år etter at krigen er over. Hvor mye arbeid har de lagt ned i å utvikle "miljøvennlige" atombomber? Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Visst man tukler med offesielle værstasjoner. Fks. Legger til eller tømmer ut vannmålingen hver dag i en måned.. hvilke følger ville det få, både for tukleren og de offesielle målingene? Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Det finnes hundrevis av tv-serier om sykehus og politi. Hvorfor så få om brannvesen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Kan man lage en atombombe som sprenger byen, men som ikke er farlig på andre måter? Da må man vel ha en anti-materie bombe. Det blir ren energi, ingen spaltingsprodukter. Er dog 'umulig' å lage. Fusjon er relativt 'ren', men reaktorer vil produsere litt avfall. Uran, plutonium og noen av deres spaltingsprodukter er meget radioaktive og har lang halveringstid. Fisjonsbomben vil også sprenge kjernen i stykker før alt materialet rekker å fisjonere. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Hvorfor? Og er det slik alltid, eller kun ved svært høye hastigheter? Og burde det ikke være avhengig av friksjonen? (Anta at distansen som skal tilbakelegges er konstant.) Det blir veldig avhengig av hva slags type motor du bruker og hva slags last den har ved 90% lyshastigheten. Ved dieselmotorer (f.eks på generatorer) så er det slik at de bruker minst drivstoff ved 80% last, visst man tar det i forhold til lasten. Så generatorer er mest effektive på 80% på grunn av lasten og fordi de kan gå på ett jevnt turtall. Derfor burde alle biler i dag kjøre dieselelektrisk, for å få full utnyttelse av drivstoffet og dermed bli ganske miljøvennlig. Slik jeg forstod det så var det tidskomplekset som var saken å angripe det fra Lenke til kommentar
rankine Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Kan man lage en atombombe som sprenger byen, men som ikke er farlig på andre måter? Da må man vel ha en anti-materie bombe. Det blir ren energi, ingen spaltingsprodukter. Er dog 'umulig' å lage.Fusjon er relativt 'ren', men reaktorer vil produsere litt avfall. Uran, plutonium og noen av deres spaltingsprodukter er meget radioaktive og har lang halveringstid. Fisjonsbomben vil også sprenge kjernen i stykker før alt materialet rekker å fisjonere. Den rene energien vil være blant annet i form av gammastråler, en av tre typer radioaktiv stråling. Dette kan føre til både strålingssyke og kreft på lengre sikt, så det går vel under farlig på andre måter enn ren ødeleggelse. Men ingen radioaktive materialer vil bli liggende igjen, så dette er kun farlig for de som blir eksponert under eksplosjonen, ikke de som kommer til området senere. Mulig det er andre faktorer som kan utgjøre en fare også. Det finnes ingen rene fusjonsbomber. fusjonsprosessen blir satt i gang av en mindre fisjonsbombe, så de fører til utslipp av radioaktivt materiale. Eller var det kanskje dette du tenkte på når du sier "litt avfall"? Endret 11. august 2015 av rankine Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Jeg tenkte på selve fusjonsprosessen, som i en reaktor. Men bomben gir mye farlig avfall, som du sier. Lenke til kommentar
TheHvidsten Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Hva skjedde egentlig med nøytonbombene? De skulle jo kunne eksplodere og ta ut en hel by samtidig som den lar alt av infrastruktur bli igjen uskadd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå