Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

 

Spørsmål: Hva er fordelen med dette?

1. Enklere.

2. Hemmer piratkopiering.

 

Det skyldes nok at Windows ikke ble laget for et internasjonalt market, og i ettertid var det vanskeligere å endre. Jeg vil tro at Mac OS 9 var likt som Windows i dette henseende. OS X ga Apple en mulighet til å gjøre det rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nylig ble Windows 10 lansert, og dette finnes såvidt jeg skjønner i ulike språkversjoner, f.eks både i norsk og engelsk utgave, to språklige utgaver av samme OS. Vil man bytte språk må man reinstallere OS-et i det nye språket, hvis jeg har forstått det rett. Spørsmål: Hva er fordelen med dette?

Windows 7 har også språkpakker (som så vidt jeg forstår (har ikke prøvd..) kan installeres, og veksles mellom, uten reinstallering) som OS X; to typer, en (tilnærmet) "komplett", og en "basic" ("LIP"-Language Interface Pack) hvor bare de viktigste delene er oversatt. For å få tilgang til de komplette pakkene forutsetter det at man kjører Windows 7 Ultimate, mens de enkle pakkene er for gratis nedlasting uavhengig av versjon. "Fordelen" er tydeligvis kun økonomisk (altså en fordel for Microsoft...), altså at man må ha den dyreste utgaven for å få tilgang til komplette oversettelser til andre språk enn det man har kjøpt. Jeg vil tro at noe tilsvarende gjelder Windows 10.

 

(Kilde: Microsoft)

 

edit: Velger man "windows 10" blant skillearkene på siden, så ser man at det samme gjelder der, men at man tilsynelatende ikke trenger den dyreste versjonen..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hvorfor oppgir egentlig kameraprodusenter skjermoppløsning i punkter? For eksempel 940,000 punkter. Hva vil det egentlig si? Jeg antar det er enten pikser eller sub-piksler, men hvorfor ikke bare si oppløsning i bredden og høyden?

Oppløsning er opprinnelig et mål for antall linjer per mm som så kan defineres enten til sensorsida (fe eks på netthinna i øyet eller på observert flate på en bestemt observert avstand). Pikslene som oppgis (har ikke hørt noe annet enn at det er summen av både RG og B (eventuelt en eller to farger til)) er jo uavhengig av flata og vil derfor i praksis ha varierende oppløsning, siden størrelsen både på disse pikslene og på skjermene varierer. En liten skjerm med et bestemt pikseltall har altså større oppløsning en en større skjerm med samme pikseltall.

 

940000 piksler er f eks svært likt et vanlig bilde på facebook, f eks 1200 x 800 (de fleste fotografene skalerer bildene ganske små for å unngå misbruk) piksler blir feks 960000  billedpunkter, men da er ikke noe sagt om f eks kvalitetsreduksjon pga jpg-komprimering og andre tilførte effekter.

.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor oppgir egentlig kameraprodusenter skjermoppløsning i punkter? For eksempel 940,000 punkter. Hva vil det egentlig si? Jeg antar det er enten pikser eller sub-piksler, men hvorfor ikke bare si oppløsning i bredden og høyden?

Oppløsning er opprinnelig et mål for antall linjer per mm som så kan defineres enten til sensorsida (fe eks på netthinna i øyet eller på observert flate på en bestemt observert avstand). Pikslene som oppgis (har ikke hørt noe annet enn at det er summen av både RG og B (eventuelt en eller to farger til)) er jo uavhengig av flata og vil derfor i praksis ha varierende oppløsning, siden størrelsen både på disse pikslene og på skjermene varierer. En liten skjerm med et bestemt pikseltall har altså større oppløsning en en større skjerm med samme pikseltall.

 

940000 piksler er f eks svært likt et vanlig bilde på facebook, f eks 1200 x 800 (de fleste fotografene skalerer bildene ganske små for å unngå misbruk) piksler blir feks 960000  billedpunkter, men da er ikke noe sagt om f eks kvalitetsreduksjon pga jpg-komprimering og andre tilførte effekter.

.

 

Takk for oppklaringen om definisjonen på oppløsning. Selv om jeg er enig med deg, finner jeg ikke et bedre egnet ord for oppløsning på skjermer, så for å holde det enkelt, fortsetter jeg å kalle det oppløsning. Resten av posten viser egentlig bare hvor lett det er å bli forvirret. Du snakket om antall piksler, mens kameraprodusenter skriver punkter, hvor et punkt representerer én sub-piksel. For eksempel, vil en skjerm som har en oppløsning på 640x480 piksler, bli oppgitt som 921 600 punkter (640 * 480 * 3), hvor man ganger med tre, fordi hver RGB-piksel har tre sub-piksler.

 

Selv om det sannsynligvis er en mer "ren" og objektiv måleenhet, som er uavhengig av pikseloppbygning (forskjellige matriser, noen skjermer deler f.eks. grønne sub-piksler, etc.) virker det for meg tungvindt å ikke bruke skjermoppløsning i rader og kolonner, slik de oppgir både på bildesensoren selv, og på annen elektronikk, som TVer, mobiltelefoner, etc.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om du kanskje misforstår. Trodde ikke noen ganget med tre for subpikslene (RGB). Men det kan godt hende jeg tar feil for noen leverandører. På vanlige dataskjermer og kameraer har jeg iallfall ikke misforstått. Et piksel er en RGB (eventuelt en ekstra subpiksel for de som bruker det). Så et piksel er normalt et billedpunkt. Fargedybde blir jo oppgitt på andre måter (som bits og mill farger).

 

Ellers er jeg enig, litt forvirrende bruk, men det går jo an å bli enige om dette og bare si blledstørrelse (eller noe annet). Pikselen har jo også en størrelse og den er jo oppgitt for skjermer og er jo mer sammenliknbar med det opprinnelige oppløsningsbegrepet.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Etter jeg stilte spørsmålet, googlet jeg litt. I følge flere kilder oppgir kameraprodusentene skjermoppløsning i "dots", eller punkter, hvor hver piksel tilsvarer tre punkter. Det er i grunn dette jeg synes er tungvindt og tåpelig.

 

http://snapsort.com/learn/display/resolution

 

Edit: en litt bedre artikkel om dots vs. Pixels:

http://techcrunch.com/2010/07/21/a-quick-psa-on-dots-versus-pixels-in-lcds/

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Nylig ble Windows 10 lansert, og dette finnes såvidt jeg skjønner i ulike språkversjoner, f.eks både i norsk og engelsk utgave, to språklige utgaver av samme OS. Vil man bytte språk må man reinstallere OS-et i det nye språket, hvis jeg har forstått det rett. Spørsmål: Hva er fordelen med dette?

Når jeg installerte Windows 10, var den på norsk. Så gikk jeg på kontrollpanelet og skiftet til engelsk. Ingen reinstallasjon nødvendig. Så jeg er litt usikker hvor du har dette ifra?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen er at OS-et kan lanseres i hele verden samtidig fordi man slipper å vente på oversettelser, og dessuten at alle programmer fungerer for alle, uansett hvilket land programmet opprinnelig er laget i. Er det et japanskspråklig program kan det muligens være lite nyttig for en norsk bruker (fordi han ikke kan japansk), men det krasjer ikke OS-et.

 

Nylig ble Windows 10 lansert, og dette finnes såvidt jeg skjønner i ulike språkversjoner, f.eks både i norsk og engelsk utgave, to språklige utgaver av samme OS. Vil man bytte språk må man reinstallere OS-et i det nye språket, hvis jeg har forstått det rett. Spørsmål: Hva er fordelen med dette?

 

De gangene jeg har installert de forskjellige versjonen av windows skulle man velge språk under installeringen.

Da jeg skaffet meg windows7 måtte jeg gjør det på en annen måte

En innstilling i bios ingen viste om gjorde at jeg ikke fikk installert systemet fra DVD en

jeg måtte laste ned riktig utgave for så overføre den til en minne pen ( noe som tok hele natte på den gamle maskinen)

Etter installeringen måtte jeg legge inn en språkpakke 

Lenke til kommentar

Når var det vanlig å bruke stikkontakter merka DATA/EDB i Norge?

Har sett slike stikkontakter fleire plassar, men kan ikkje kome på å nokon gong ha sett utstyr som krever slike stikkontakter.

Etter som eg har forstått så er det vanlige stikkontakter berre at ein plastdings i eine holet hindrer bruk av vanlige støpsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regjeringen fremsetter forslag. Disse må godkjennes av Stortinget. Regjeringen sørger deretter for å sette dem ut i livet.

 

Det sies at den enkleste måten å få gjennom et forslag er å fremlegge to nesten likelydende forslag. Da er det stor sjanse for at politikerne i Stortinget vil glemme avslag-alternativet og i stedet velge ett av de to framlagte forslagene.

Lenke til kommentar

80- og litt inn på 90-tallet. Det er ikke noe spesielt med stikkontaktene ut over at de har egne dedikerte kurser. Hensikten var at egne kurser skulle gi mindre smitte av elektronisk støy fra annet utstyr til det sensitive IT-utstyret. I dag er det mindre støyende utstyr i bruk samtidig som strømforsyningene til PC-er er mye mer robuste mot støy. Egne kontakter for EDB har stort sett blitt overflødig.

 

Det kan likevel være et poeng med lynvern (fin, mellom og grov) hvis du bor et sted med utsatt kraftnett, men mellom og grov-vernet bør egentlig beskytte alle kursene.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer maktfordelingsprinsippet i praksis? Jeg vet hovedtrekkene av prinsippet, men jeg forstår ikke hvordan selve formuleringen på papir oversettes til praksis i Norge. Dessuten lurer jeg på det mer sosiologiske spørsmålet om hvorvidt det er reell maktfordeling i Norge.

Som du har fått forklart, så utgår regjeringen fra Stortinget. Montesquieus maktfordelingsprinsipp, som blir sett på som nærmest fundamentalt for demokratiets fremvekst på slutten av 1700-tallet, går ut på at de ulike maktinstitusjonene ikke skulle utgå fra hverandre. Lovgivende, utøvende og dømmende. Du kan se på disse tre institusjonene som vanntette skott som ikke skal påvirke hverandre eller ha noe slags makt over den andre. Således bryter den norske parlamentarismen med dette prinsippet. Et resultat av innføringen ble at svenskekongen fikk mindre makt, da han selv kunne velge regjeringsmedlemmer tidligere.

Det spørs litt hva du tenker om reell maktfordeling. Et vanntett skott er det ikke, men regjeringen lever på nåden av flertallet i Stortinget.

Lenke til kommentar

Oppfølgingsspørsmål:

Er det mulig å få kjøpt straumkabelar som er tilpassa EDB kontakter? Dersom ein fyrst er på ein plass som har slike så kan ein vell likegjerne kobble laptoppen til ei slik EDB-stikkontakt i staden for ei vanlig stikkontakt?

 

Kva mener du med EDB-kontakt?

 

Det finnes ingen standard kontakt på bærbare PCer, og strømmen fra veggen må gjennom en transformator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...