Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser i adressa.no at det brenner i et museum i Trondheim. Hvorfor bruker man ikke flytende nitrogen som slokkemiddel i slike branner? Det burde jo være en enkel sak å bore et hull i en vegg, stikke inn en slange og pumpe inn nitrogen fra en tankbil. Det kjøler riktignok litt mindre enn vann, men til gjengjeld fortrenger det oksygen mer effektivt og fyller alle rom mer effektivt siden det ekspanderer til gassform og kveler brannen på den måten. Allerede nede på 15% oksygen skal branner slukke, samtidig som det er nok oksygen for å puste der. En annen stor forskjell fra vann er at det ikke blir vannskader. Bygget får også overtrykk slik at alle små sprekker og plasser der røykgasser eventuelt kan ha sevet inn, antent og ulmer kveles.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det har nok mest med kostnad og praktiske hensyn å gjere. Ein del museum har slike stasjonære slukkeanlegg som består av komprimert gass beståande av nitrogen pluss litt andre gassar slik at den for omtrent same tettheit som vanlig luft.

Når ein har laga til eit slikt anlegg som står montert på bygget så er det langt enklare å få det til å fungere som det skal. Enkelte bygg som er ekstra viktige som dokumentarkiver og liknande har slike system som konstant reduserer oksygenmengden i lokalet, då må dei som skal jobbe der gå gjennom ei luft sluse for at ikkje for mykje av gassen skal forsvinne kvar gong ein går inn og ut. 

 

Eit problem med gass som slukkemiddel er at det er vanskelig å få gassen inn i brannrommet utan at gassen lekker ut gjennom diverse åpningar.

Vatn fungerer nesten like bra ved at vatnet blir til vanndamp som auker i volum og fortrenger oksygenet. Ein anna fordel med vatn er at ein ved å auke trykket får kastelengde slik at ein kan stå på avstand og slukke brannen. Med flytande gass så må ein finne ein anna måte å levere slukkemiddelet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøkkenvifta her jeg nettopp har flyttet inn går kontinuerlig selv om man "skrur den av". Er det vanlig?

Koblet ut strømmen på den, og spinneren i sikringsskapet spinner da tilsvarende 3kWh i døgnet saktere (stor feilmargin her, men fortsatt en betydelig forskjell), så er gira på å ikke ha vifta gående. Eller er den nødvendig?

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Kjøkkenvifta her jeg nettopp har flyttet inn går kontinuerlig selv om man "skrur den av". Er det vanlig?

Koblet ut strømmen på den, og spinneren i sikringsskapet spinner da tilsvarende 3kWh i døgnet saktere, så er gira på å ikke ha vifta gående. Eller er den nødvendig?

Den er vel en del av ventilasjonssystemet.

 

Kikket litt nærmere på det da jeg har hørt litt snakk om det før. Virker som det er påbudt med en slik løsning på alle nybygg etter 2007. Det kalles balansert ventilasjon, og skal visst spare ca 80% varmeenergi. 

 

Kilde: http://www.boligventilasjon.no/Artikkel.aspx?ID=10&Boligventilasjon=Balansert%20ventilasjon

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

De 80 prosentene er et skrytetall. De tar utgangspunkt i at man lufter akkurat like mye med ventilasjon uten varmegjenvinning. Med andre ord, varmeveksleren henter ut 80% av varmen fra lufta som skal ut og returnerer varmen i den friske lufta som skal inn. Men det tar altså utgangspunkt i et luftebehov som bare noen ganger er reelt. Det er på laveste lufthastighet virkningsgraden til varmeveksleren er størst, men selv det er overdrevent mye frisk luft hvis man bare er en person i en stor leilighet/hus, særlig når man sover eller er bortreist. Når man er mange i leiligheten, lager mat (os), trener hjemme osv kan luftbehovet være større og da synker gjenvinningsgraden til kanskje 40-50% hvis ventilasjonen justeres til maks (manuelt eller automatisk med luftkvalitetsfølere).

 

Forskjellen på 3 kWh/døgn tror jeg skyldes i liten grad vifta (som jeg antar utgjør ca 20-30% av det), men hovedsaklig oppvarming av frisk luft (varmeelementer i ventilasjonsaggregatet, samt termostatstyrt gulvvarme på bad/inngang etc).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kjøkkenvifta her jeg nettopp har flyttet inn går kontinuerlig selv om man "skrur den av". Er det vanlig?

Koblet ut strømmen på den, og spinneren i sikringsskapet spinner da tilsvarende 3kWh i døgnet saktere (stor feilmargin her, men fortsatt en betydelig forskjell), så er gira på å ikke ha vifta gående. Eller er den nødvendig?

Det kommer an på ventilasjonen for øvrig. Og om det er åpent selv om vifta ikke går. Om det blir helt tett kan det bli et problem om du ikke har andre utsug.

 

Her er det sentralt sug, men vifta hadde en liten åpning som var åpen selv når vifta var av. Dette tapet jeg over pga støyen. Men det funker selvsagt bare fordi jeg har et annet utsug i leiligheten. Når det blåses luft inn kontinuerlig må den jo ut et sted.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Warning: Uappetittlige bilder.

 

Var visst fra 2010, det var bare jeg som nylig kom over den:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/fikk-kyllingfoster-i-egget-jeg-ble-kvalm/a/586608/

 

Og denne har jeg og sett før:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fant-kyllingfoster-i-egget-2407700.html

Jeg har spist egg med nesten ferdigutviklede ande-foster inni mange ganger. Kokt og spiser hele, eventuelt med en dash soya på toppen. Kjempegodt. Smaker egg og kylling. Ser bare litt ekkelt ut når du tar av skallet og det liger en liten fugl inni der.

 

576px-Inside_a_Balut_-_Embryo_and_Yolk.j

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Balut_(food)

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan nøkkelen rotere så mange runder i nøkkelhullet?

Hadde det ikke vært mer praktisk om den bare kunne rotere 90°, så når nøkkelen står vertikalt er det ulåst, og når den er horisontal er det låst? Så kan man se om man husket å låse døra ved å kikke på nøkkelen.

Det kreves sannsynligvis for å lage en sikker lås.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan nøkkelen rotere så mange runder i nøkkelhullet?

Jeg har svart på akkurat det spørsmålet en gang tidligere i denne tråden... Kortversjonen er at nøkkelen, på grunn av låsesylinderens konstruksjon, bare kan tas ut av låsen i en posisjon: loddrett, med "rillene" enten opp eller ned, avhengig av hvordan sylinderen er montert.

 

En nøkkel som vris til høyre eller venstre for å låse opp eller igjen, og (eventuelt) fjærer tilbake til utgangsstilling for å kunne tas ut er mulig, og det finnes også husdørlåser som fungerer slik i dag. (ikke tilbakefjærende, riktignok, så vidt jeg vet.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

På engelsk har man ordene "ape" og "monkey", selv om disse blir blandet i det daglige, omfavner de ulik primatgrupper.

 

Har vi ord for begge på norsk? Med google translate får jeg bare opp ape på begge. Det må da være ord for det på norsk siden det er en vitenskaplig forskjeld?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...